Geplaatst door T-Mobile Nederland

T-Mobile Nederland heeft voor de derde keer op rij het best geteste mobiele netwerk van Nederland

• P3 dé meest toonaangevende testautoriteit ter wereld, publiceert vandaag grootschalige, onafhankelijke, mobiele netwerk benchmark voor Nederland, met deelname van alle Nederlandse netwerkproviders (T-Mobile, KPN, Tele2, en Vodafone).
• P3 connect Mobile Benchmark: T-Mobile heeft het beste geteste mobiele netwerk van Nederland met een score van 977, de hoogst gemeten score ooit ter wereld.

Vandaag heeft P3 de resultaten van het onderzoek naar de kwaliteit van de Nederlandse mobiele netwerken bekendgemaakt. T-Mobile Nederland heeft in de jaarlijkse ‘P3 connect Mobile Benchmark 2018’ met 977 van de totaal 1.000 punten de hoogste score behaald. Dat niet alleen, T-Mobile wint voor het derde jaar op rij. In zowel de categorieën Voice en Data scoort T-Mobile opnieuw het best. In alle drie de sub-meetgebieden; steden, dorpen, treinen en op verbindingswegen haalt T-Mobile scores van gemiddeld 98%(voice) en 96%(data). Daarmee is T-Mobile voor de derde keer op rij het beste jongetje van de klas met de score: Uitmuntend (Outstanding Performance).

Johan van den Branden, Directeur Netwerk van T-Mobile Nederland: “Dit is een fantastische prestatie! We zijn enorm trots dat ons mobiele netwerk voor het derde jaar op rij het beste uit de P3 connect Mobile Benchmark komt. Dankzij de inzet van de beste technici hebben wij dit resultaat bereikt. Ons netwerk kenmerkt zich door een uitgekiende combinatie van frequenties. En met de meest geavanceerde technologie en het grootste aantal LTE-masten, kunnen we de forse toename van het dataverkeer goed aan. Daardoor kunnen onze klanten optimaal gebruikmaken van het Unlimited netwerk van Nederland.”

Netwerk van wereldklasse
T-Mobile heeft met 5000 mastlocaties, meer masten dan welke andere operator ook. Dat is belangrijk omdat de kwaliteit van het signaal dat je ontvangt sterk afhankelijk is van de afstand tot een mast. Ook het pakket aan frequenties draagt enorm bij aan de kwaliteit van ons netwerk. Data en telefoonverkeer gaan door de lucht via verschillende frequenties. T-Mobile heeft er tijdens de frequentieveiling van 2012 voor gekozen om het frequentiepakket te kopen dat uitermate geschikt is voor grote hoeveelheden data. De combinatie van heel veel masten en ook de inzet door heel Nederland van deze frequenties zorgt er voor dat T-Mobile nu de meeste capaciteit heeft.

Hoogste snelheden
Een belangrijke bijdrage is de landelijke uitrol/inzet van minstens drie 4G-frequenties, in combinatie met de zogenaamde ‘3-band carrier aggregatie’ waarmee heel het T-Mobile netwerk is uitgerust. Deze 3-band carrier aggregatie zorgt ervoor dat data nog sneller getransporteerd kan worden. Dat is bijvoorbeeld essentieel voor het streamen van video’s. Op een kwart van het T-Mobile netwerk is inmiddels ook een vierde frequentie in gebruik voor 4G en ook wordt er al met “4-band carrier aggregatie” getest. 4G-signalen worden over verschillende frequenties (radiosignalen) door de lucht getransporteerd. T-Mobile maakt momenteel gebruik van de 900MHz, 1800 MHz, 2100 MHz en 2600MHz.

Beste technologie
Met meer masten en ideale frequenties alleen red je het niet. Het gaat uiteindelijk ook om de technische infrastructuur: de hard- en software. In 2013 koos T-Mobile om het mobiele netwerk samen met Huawei helemaal vanaf de grond af opnieuw op te bouwen met de meest innovatieve Single RAN (SRAN) techniek. Deze unieke technologie beschikt over de mogelijkheid om de techniek/diensten per frequentie in één box in te zetten, en is op afstand aan te sturen/programmeren. Daardoor kunnen heel snel nieuwe toepassingen, zoals bijvoorbeeld voor IoT-upgrades, geïmplementeerd worden.

5G
T-Mobile blijft innoveren en bouwt aan het 5G netwerk van de toekomst. In 2017 is T-Mobile al gestart met de inzet van een Massive MIMO-antenne op drukke locaties tijdens events. Daarmee was T-Mobile de eerste provider in Nederland die een Massive MIMO-antenne voor haar klanten beschikbaar stelde en zette daarmee een nieuwe grote stap richting een 5G-technologie. Van den Branden: “Door deze antennes te gebruiken op drukke gebieden en samen te laten werken met ons huidige netwerk leren wij al veel over de inzet van deze technieken. Daarnaast biedt het T-Mobile netwerk momenteel al tal van diensten aan die mee-evolueren naar van de 5G. Ons netwerk is ook geschikt voor -IoT toepassingen met NB-, een Low Power Wide Area (LPWA) netwerktechniek. Deze techniek vormt de basis van 5G LPWA NB-IoT en maakt communicatie van kleine hoeveelheden data over grote afstand mogelijk. Hiermee is er ook dekking mogelijk op moeilijk bereikbare plekken mogelijk, zoals onder de grond. Maar met 5G zullen naast hoge snelheid en veel bandbreedte voor mobiel internet, ook nieuwe diensten komen die gericht zijn op machines en (bedrijf) kritische toepassingen zoals bijvoorbeeld besturing en monitoring van apparatuur/infrastructuur op een bijv. een raffinaderij.”

Over de P3 connect Mobile Benchmark
De P3 Connect Mobile Benchmark 2018 geeft inzicht in de prestaties van mobiele netwerken. Deze benchmark biedt gebruikers een objectieve manier om de prestaties van verschillende mobiele netwerken met elkaar te vergelijken. Zo wordt er bij de tests gebruikgemaakt van rijdende meetwagens die testritten uitvoeren langs grote steden, kleinere woonkernen, treinen en verbindingswegen. De benchmark is belangrijk om de markttransparantie te vergroten en voor de mobiele operators om hun netwerkkwaliteit te meten en te vergelijken. De P3 connect Mobile Benchmark 2018 laat bovendien de toonaangevende innovaties zien op de Nederlandse markt en eventuele zwakke plekken in de mobiele servicekwaliteit vanuit het perspectief van de klant. De benchmark vormt daarmee een onafhankelijk overzicht van de netwerksituatie in Nederland.

#####

Over T-Mobile Nederland
T-Mobile Nederland is met bijna 3,9 miljoen mobiele klanten één van de grootste aanbieders van telecommunicatie en is toonaangevend op het gebied van mobiel internet. Met baanbrekende proposities en het best geteste netwerk, daagt T-Mobile consumenten en bedrijven uit om nog meer te halen uit de mogelijkheden van mobiel internet. Daarbij kiest T-Mobile voor Unlimited. Unlimited is ontdekken dat we dankzij technologie meer kunnen dan we denken. T-Mobile Nederland voert de merken T-Mobile, KNIPPR en Ben.