De toekomst van ‘groen’ transport in de supply chain

Hoe fijn zou het zijn als de natuur behouden kan worden bij elke levering? Je kunt als bedrijf je CO2-voetafdruk verminderen door te investeren in ‘groen’ transport. Als gevolg van de groeiende bezorgdheid over klimaatverandering en de behoefte aan groenere oplossingen, is ‘groen’ transport, ook duurzaam transport genoemd, steeds prominenter geworden. En dat is een goede ontwikkeling, want volgens schattingen van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is transport over land goed voor ongeveer 17% van de wereldwijde CO2-uitstoot1. In dit artikel worden drie trends besproken waarmee jouw bedrijf de reis naar duurzaam transport kan verbeteren en versnellen.
Trend 1: Investeer in elektrische mobiliteit
Een van de belangrijkste aspecten van duurzaam transport is de verschuiving naar duurzame voertuigen. Elektrische voertuigen (EV’s) hebben de potentie om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Door de verbetering van batterijtechnologie en de uitbreiding van het oplaadnetwerk worden EV’s steeds praktischer en kostenefficiënter. De toekomst van elektrisch transport ligt ook bij voertuigen die zonder bestuurder kunnen rijden voor lange afstanden. Ook bezorging via drones wordt steeds vaker ingezet2. Beide opties zijn milieuvriendelijk en beloven een efficiënte en duurzame transportoplossing.
Trend 2: Toename van groene last mile-leveringen
Met de groeiende e-commerce is er een toenemende vraag naar snelle en efficiënte leveringen in dorpen en steden. Dit heeft geleid tot meer verkeer, wat de milieu-impact verhoogd. Deze impact kan worden verkleind door bijvoorbeeld gebruik te maken van elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen voor het leveren van pakketten in stadscentra. Deze groene last mile-leveringen verminderden niet alleen het verkeer maar ook de CO2-uitstoot van de leveringen.
Trend 3: De rol van technologie en data
Technologie speelt een cruciale rol bij het vormgeven van de toekomst van groen transport in de supply chain. Het gebruik van kunstmatige intelligentie en IoT (Internet of Things) kan de efficiëntie in de supply chain verbeteren en milieuprestaties optimaliseren. Het gebruik van slimme routeplanningssystemen helpt bijvoorbeeld bij het verminderen van onnodige kilometers en sensoren en real-time monitoring dragen bij aan een beter beheer van energieverbruik en onderhoud van voertuigen. Zo ontvangt iedereen hun pakketje op de meest efficiënte en duurzame manier.
“Ook bij Manutan zien we dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt in het dagelijks leven van mensen. Uit recent onderzoek dat wij hebben uitgevoerd blijkt namelijk dat 2 op de 5 consumenten meer tevreden zou zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden kunnen kiezen. Zo hebben wij in het Belgische Gent een pilot gedraaid voor groene last mile-leveringen en dat verminderde de CO2-uitstoot met wel 30.6 kg per pakket. Dat staat gelijk aan het besparen van 1.22 bomen! Kortom, de toekomst van transport in de supply chain wordt steeds groener, en dat is voor zowel de aarde als de klanttevredenheid hard nodig,” aldus Erik Koenraads, Deputy Managing Director – Finance – Legal.
– EINDE PERSBERICHT –
Over Manutan
Manutan is de Europese leider in B2B e-commerce en gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen. Manutan heeft een assortiment van meer dan 200.000 producten om werken elke dag leuker, makkelijker, veiliger en succesvoller te maken. Haar alles-in-één product- en dienstenaanbod stelt klanten bovendien in staat om dagelijks efficiënt en duurzaam te werken en aankopen te optimaliseren.
Manutan Nederland maakt al ruim 25 jaar deel uit van de internationale Manutan Group. Een familie van sterke organisaties, die het belang van medewerkers, klanten en de samenleving vooropstellen, in onze visie verwoord als ‘Ondernemen voor een betere wereld’. En daar plukken onze medewerkers, klanten en zelfs de samenleving de vruchten van.
De Manutan Group heeft 27 dochterondernemingen in 17 Europese landen met samen meer dan 2.200 werknemers.
Meer informatie over de Manutan Group is te vinden op www.manutan.com of bezoek de Nederlandse website via www.manutan.nl. Blijf op de hoogte van onze laatste ontwikkelingen en volg ons via LinkedIn, Facebook, YouTube en onze blogs.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.