Geplaatst door TPEX

TPEX International sluit strategisch partnership met Planon ter optimalisatie van haar Smart Building Operations dienstverlening

Amsterdam, 22 juni 2021 – Het Amsterdamse bedrijf TPEX International gaat een strategisch partnership aan met Planon, de wereldmarktleider in vastgoed- en facility management software. TPEX en Planon gaan intensief samenwerken, zodat TPEX haar complexe 24/7 dienstverlening voor slimme gebouwen nog efficiënter kan uitvoeren. Door de integratie van de volledige softwaresuite van Planon zal TPEX de Smart Building as a Service (SBaaS) dienstverlening nog beter kunnen leveren en kunnen zij asset- en property managers, investeerders en eindgebruikers helpen om de hoge prestatie- en duurzaamheidsdoelstellingen voor slimme en duurzame gebouwen te halen. De toevoeging van Planon aan de unieke strategie van TPEX komt op het juiste moment, aangezien TPEX momenteel snel groeit en steeds grotere klanten met omvangrijke portfolio’s bedient. Door de krachten te bundelen met Planon blijft TPEX voorop lopen op het gebied van management van slimme gebouwen.

Gebouwen worden steeds complexer door de eisen die eraan worden gesteld (e.g. Parisproof, BENG), maar ook omdat steeds meer regelsystemen binnen gebouwen geïntegreerd moeten samenwerken om de gewenste prestaties te bereiken. Gebouweigenaren en huurders eisen een gezond en veilig gebouw om in te werken, aangezien zij daar het grootste deel van hun werkdag doorbrengen. TPEX International is een Smart Building Operator die gebouweigenaren en asset- en vastgoedbeheerders ondersteunt bij het behalen van hun ambities met behulp van innovatieve, slimme technologie. Deze ambities kunnen variëren van het verbeteren van de energieprestaties en de gebouwbezetting tot het verlagen van de kosten voor het onderhoud van de technische installaties. Maar ook in het ‘verslimmen’ van gehele portefeuilles met vele panden die nog op een traditionele manier zijn opgebouwd of worden beheerd. TPEX heeft hiervoor een unieke dienst ontwikkeld genaamd “Smart Building as a Service” die oplossingen biedt voor het ontwerp, de realisatie, de exploitatie of de financiering van slimme gebouwen. Zeker gericht op de verduurzaming van bestaande portfolio’s kan TPEX oplossingen bieden op een OPEX basis, waarbij de besparingen groter zullen zijn dan de investeringen.

Robert Rosier, CEO en oprichter van TPEX International:
“Onze diensten richten zich op het monitoren en beheren van slimme gebouwen. We halen alle beschikbare data uit de gebouwen (data driven real estate) variërend van klimaatsystemen, energieverbruik tot inbraakalarmen en brandmeldingen. Al deze data gaat naar de Digital Twin van het gebouw en wordt 24/7 vanuit ons Operations Control Centre (OCC) gemonitord en vergeleken met de gewenste prestaties. In het OCC monitoren, analyseren, valideren, coördineren, controleren en reageren wij op die gegevens om de prestaties van het gebouw te optimaliseren en te maximaliseren. De volledige afhandeling van storingen plus de verwerking van taken op het gebied van gepland en correctief onderhoud, vindt vanaf heden plaats in de Planon-softwaresuite die volledig is geïntegreerd in de operationele activiteiten van TPEX. Door de inzet van Planon kunnen wij er zeker van zijn dat voor alle gebouwen die wij beheren informatie over het assetsregister, het planmatig onderhoud en de conditiemetingen op een eenduidige en gestructureerde manier worden vastgelegd. Hierdoor behouden onze operaties haar efficiëntie, zelfs als er opgeschaald wordt naar honderden gebouwen.

Portfolio’s van gebouwen die doorgaans van meerdere eigenaren zijn en waar vele honderden onderhoudspartijen actief zijn, worden nu kinderlijk eenvoudig door het gebruik van deze krachtige software. Doordat wij de data uit de Digital Twin openstellen voor onze klanten, dragen wij zorg voor een ecosysteem waar iedere stakeholder zijn voordeel bij heeft”

Pierre Guelen, CEO van PlanonPierre Guelen, CEO van Planon:
“Planon is getransformeerd naar een open platform, wat betekent dat we samenwerken met technologiepartners om klanten een zo groot mogelijk partner-ecosysteem te bieden. Op die manier kunnen we onze klanten echt toegevoegde waarde bieden. De samenwerking met TPEX past perfect in dit ecosysteem. Beide organisaties werken ook nauw samen met Schneider Electric. Wereldwijd is in een derde van alle gebouwen elektronica van Schneider Electric te vinden en al die apparaten produceren veel data. Door het genereren, verwerken en interpreteren van deze data uit slimme gebouwen zoveel mogelijk te automatiseren is er een enorme winst te behalen op het vlak van efficiency en duurzaamheid. Voor een nieuw gebouw is dat in het algemeen relatief eenvoudig, maar wat als je een grote organisatie bent en tientallen of honderden bestaande gebouwen op intelligente wijze wilt besturen en niet miljoenen daarin wilt investeren? Dan biedt TPEX dé oplossing. Door voor SBaaS te kiezen, kom je niet voor enorme investeringskosten te staan en kun je toch profiteren van de Internet of Things revolutie en mogelijkheden.”

Over TPEX
TPEX International is opgericht in 2010 en is een Smart Building Operator die gebouweigenaren en asset- en vastgoedbeheerders ondersteunt bij het realiseren van hun ambities met behulp van innovatieve slimme technologie. In januari werd TPEX de eerste Smart Building Operator van het wereldwijde Schneider Electric, het meest duurzaamste bedrijf ter wereld. Sinds dat moment zijn vele nieuwe internationale projecten gestart en groeit de onderneming snel. De timing om dit partnership juist nu aan te gaan past volledig in de lange termijn strategie van de onderneming.  TPEX beheert momenteel grote portfolio’s van onder meer IWG/Spaces, HNK en EDGE.

Over Planon
Planon is de wereldwijd toonaangevende leverancier van software voor vastgoedbeheer en facility management die digitalisering van gebouwen en diensten mogelijk maakt door de grote diversiteit aan slimme gebouwtechnologieën, bedrijfsoplossingen en data te integreren in één bron van waarheid en te transformeren naar toegevoegde waarde voor gebouweigenaren, gebouwgebruikers en service providers.

Onafhankelijke marktonderzoek- en adviesbureaus beoordelen Planon al jaren achtereen als een wereldwijde leider in de IWMS-markt. Planon heeft haar unieke, uitgebreide softwareoplossingen geïmplementeerd bij meer dan 2.500 klanten, ondersteund door kantoren en partners over de hele wereld.