Geplaatst door Trustpilot

Trustpilot geeft als eerste reviewplatform ter wereld inzicht in hoe bedrijven reviews verzamelen

Londen – New York – Kopenhagen – Het wereldwijd toonaangevende reviewplatform Trustpilot, dat voor iedereen gratis toegankelijk is, zet een nieuwe stap op weg naar nog meer transparantie in de review-branche. Als eerste ter wereld heeft het een nieuwe functionaliteit gelanceerd die consumenten meer inzicht geeft in hoe bedrijven reviews verzamelen: Transparent Inviting.

De functie laat zien hoe ieder bedrijf reviews verzamelt, klanten hiervoor uitnodigt en hoe vaak er op reviews gereageerd wordt, zodat consumenten beter kunnen bepalen bij welke bedrijven ze wel en niet willen kopen. Dit is een primeur voor de review-branche en een nieuwe stap van Trustpilot op weg naar meer openheid en transparantie op het platform en in de sector als geheel.

Fundament voor vertrouwen
“Reviews zijn het fundament waarop bedrijven en consumenten over de hele wereld relaties aangaan, vertrouwen opbouwen en werken aan verbetering. Ik ben ervan overtuigd dat het niet alleen gaat om de sterren en reviews die bedrijven verzamelen, maar juist ook om de manier waarop ze worden verzameld. Dat is wat consumenten en bedrijven ons vertellen en de reden waarom we continu innoveren om het meest transparante reviewplatform ter wereld te blijven,” aldus Peter Mühlmann, oprichter en CEO van Trustpilot.

Aanvulling op eerdere maatregelen
Iedereen kan naar aanleiding van een service- of koopervaring op elk moment een review op Trustpilot achterlaten, en bedrijven kunnen deze reviews niet vooraf inzien of aanpassen. Bedrijven kunnen gratis gebruikmaken van Trustpilot om reviews te verzamelen en te beantwoorden. Daarnaast is er de mogelijkheid om aanvullende tools aan te schaffen, waarmee bedrijven op automatische wijze reviews en waardevolle inzichten kunnen verzamelen.

De nieuwe functie is een aanvulling op Trustpilots rapportagefunctie, die laat zien hoe bedrijven reviews rapporteren die in strijd zijn met de gebruikersrichtlijnen van Trustpilot.

“We doen elke dag ons uiterste best om de kwaliteit en integriteit van Trustpilot te waarborgen. We gaven al eerder openheid van zaken over het gebruik van onze rapportagefunctie, en nu geven we inzicht in hoe elk bedrijf reviews verzamelt en klanten hiertoe uitnodigt. Het openbaar maken van deze informatie is een nieuwe manier om goed gedrag te belonen, zodat bedrijven die naar eer en geweten handelen daar nog meer profijt van zullen hebben”, aldus Carolyn Jameson, Chief Legal & Policy Officer bij Trustpilot.

Meer transparantie belangrijk voor drie kwart gebruikers
Het bieden van meer transparantie is belangrijk voor gebruikers van Trustpilot. Uit een enquête onder 1250 Nederlandse Trustpilot-gebruikers blijkt dat 74% meer informatie wil over hoe bedrijven achter de schermen met reviews omgaan. En 59% geeft aan meer vertrouwen te hebben in bedrijven die hier open over zijn.

De nieuwe functie laat daarom zien:
• welke reviews op eigen initiatief en welke naar aanleiding van een uitnodiging zijn geschreven, en hoe dit de algehele score van een bedrijf beïnvloedt;
• wat de sterrenscore van elke review-bron is;
• hoeveel reviews een bedrijf de afgelopen twaalf maanden heeft ontvangen;
• op hoeveel reviews een bedrijf gereageerd heeft;
• wanneer het Trustpilot-profiel geclaimd is;
• of een bedrijf gebruikmaakt van de gratis of betaalde diensten van Trustpilot;
• of een bedrijf incentives inzet voor het verzamelen van reviews.

Alle informatie over de manier waarop bedrijven reviews verzamelen en rapporteren, is nu zichtbaar in het activiteitenoverzicht van de profielpagina’s op nl.trustpilot.com.

Enquêtemethode
De enquête werd gehouden onder 1250 willekeurige Trustpilot-gebruikers op nl.trustpilot.com.

Over Trustpilot
Trustpilot is een toonaangevend onafhankelijk reviewplatform – gratis en voor iedereen. Met ruim 77 miljoen reviews over meer dan 344.000 verschillende bedrijfsdomeinen, biedt Trustpilot consumenten een platform om betrouwbare bedrijven te ontdekken en om reviews achter te laten. Bedrijven maken gebruik van Trustpilot om feedback van klanten om te zetten in bedrijfsresultaten. Trustpilots missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen om zo voor iedereen steeds betere ervaringen te creëren. Het merk wordt maandelijks online meer dan 2,5 miljard keer gezien. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, Edinburgh, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius, vertegenwoordigen Trustpilots 800 werknemers meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Ga voor meer informatie naar nl.trustpilot.com.