Industry Wire

Geplaatst door fellowmind

Eén op de twee Nederlanders vreest meer eenzaamheid op werkvloer zodra AI een prominentere rol krijgt

Ruim driekwart verkiest menselijke hulp boven AI-gegenereerde hulp

Nu AI een steeds vanzelfsprekender onderdeel van het dagelijks werk wordt, vragen veel Nederlanders zich af wat dat betekent voor hun gevoel van verbondenheid met collega’s. Ruim de helft van de Nederlandse werknemers (54%) verwacht dat mensen zich sneller eenzaam voelen zodra AI een nog prominentere rol op de werkvloer gaat spelen. Dat blijkt uit onderzoek van Fellowmind onder meer dan 1.100 Nederlandse werknemers. Daarnaast vrezen twee op de vijf (40%) Nederlanders dat AI een bedreiging vormt voor het persoonlijke contact met collega’s. Zeker nu er veel wordt thuisgewerkt.

Opvallend genoeg denkt 48 procent tegelijkertijd dat AI de relatie tussen collega’s níet zal veranderen. Ze vrezen wel minder contact, maar verwachten geen impact op de onderlinge band.

Menselijkheid blijft cruciaal
Hoewel AI bij steeds meer taken ondersteunt, blijft de behoefte aan menselijk contact op de werkvloer groot. Zo verkiest meer dan driekwart (77%) een menselijke collega boven een AI-assistent wanneer zij hulp nodig hebben. Vooral bij situaties die om persoonlijk contact vragen, blijft de mens duidelijk in het voordeel. Zo wordt menselijk contact als onvervangbaar gezien bij informele, spontane gesprekken (67%), het communiceren met medewerkers die worstelen met motivatie of stress (60%), het bespreken van ontwikkeling (55%) en het geven van feedback of kritiek (47%). Hieruit kan geconcludeerd worden dat vooral bij aspecten waarbij empathie een grote rol speelt men liever met een ‘echt’ persoon communiceert. Opvallend is dat achttien procent wel verwacht dat AI binnen vijf jaar empathischer zal zijn dan mensen.

“Een gezonde AI-strategie vraagt om aandacht voor zowel technologische mogelijkheden als voor de menselijke kant van werk,” stelt Martien Merks, CEO van Fellowmind Nederland. “Werknemers geven duidelijk aan dat contact, aandacht en vertrouwen onmisbaar blijven in hun werk. Door AI in te zetten voor tijdrovende en repetitieve taken, creëert het juist ruimte voor het menselijke aspect van het werk. Het is daarom aan organisaties om technologie zo in te zetten dat het mensen helpt, zonder dat de werkvloer aan sociale waarde verliest. Alleen dan ontstaat er een duurzame balans tussen efficiëntie en menselijkheid.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht