Industry Wire

Geplaatst door Universiteit Twente

UT zet robot langdurig in voor (speciaal) onderwijs

Onderzoekers aan de Universiteit Twente ontdekten dat basisschoolkinderen in regulier en speciaal onderwijs vorderingen maken als ze leren sámen met een robot. Daniel Davison en Bob Schadenberg promoveren op 30 april aan de UT, beiden op vergelijkbaar onderzoek maar in verschillende contexten.

Waar Davison de robots zelfstandig liet werken op een Montessori basisschool bracht Schadenberg het robot-lab juist mét begeleiding in een klas voor speciaal onderwijs met autistische kinderen. Davison: “Onze robot Zeno is, zover ik weet, de eerste robot die zo lang – vier maanden – zelfstandig in een klas heeft gewerkt. De resultaten laten onder andere zien dat sociale robots potentie hebben om naast het leren ook de mindset van kinderen te verbeteren ten opzichte van hun eigen leerproces en intelligentie. We zagen ook dat kinderen gedurende de hele periode steeds terugkwamen om met de robot aan de leertaak te werken, zelfs nadat de aanvankelijke nieuwigheid was afgenomen. Dit is een veelbelovend resultaat en maakt de weg vrij om vaker dit soort lange-termijn studies te doen.”

Schadenberg onderzocht of een robot kinderen met een Autistische Spectrum Conditie (ASC; hierna “autisme”) kan ondersteunen bij het leren. De sociale robot Zeno werd ingezet als hulpmiddel bij de begeleiding van leerlingen door een leerkracht of therapeut. Schadenberg: “Ik was hierbij zelf ook aanwezig aangezien het hier ook ging om het ontwerp van de robot, die nauw aan moest sluiten bij de ervaringen van de autistische kinderen. De resultaten laten zien dat die erg verschillen per kind, wat mede veroorzaakt wordt door hoe autisme de ontwikkeling van een individueel kind beïnvloed. De robot zal hierop moeten anticiperen in hoe het moet communiceren met de kinderen. Aan de hand van onze resultaten kunnen we nu gerichter robots ontwikkelen die de individuele verschillen van de kinderen in acht nemen.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht