Industry Wire

Geplaatst door ViaVan

ViaVan en Shell hebben vandaag een innovatief elektrisch mobiliteitsproject gelanceerd in Amsterdam

7 november 2019 (AMSTERDAM) – ViaVan, Europees marktleider in openbare mobiliteit, en Shell lanceren een innovatief project voor elektrische mobiliteit in Amsterdam. Het project combineert de expertise van ViaVan op het gebied van on-demand mobiliteitstechnologie met de uitgebreide laadmogelijkheden van Shell om de haalbaarheid van elektrische vloten voor deelritten in stedelijke omgevingen aan te tonen. Het programma zal de on-demand technologie en -operaties van ViaVan, ‘Shell Recharge’-technologie en het netwerk van Shell laadstations integreren in één naadloos systeem. ViaVan en Shell willen aantonen dat grote elektrische vloten efficiënter kunnen werken wanneer de routing naar beschikbare laders op intelligente wijze wordt geoptimaliseerd.

ViaVan heeft technologie ontwikkeld waarmee elektrische voertuigen (EV) efficiënt kunnen opereren in grote vloten voor het leveren van deelritten. Dit ‘Operatiesysteem voor elektrische voertuigen’ bevat een krachtig algoritme voor routing dat het bereik en het accugebruik van deze voertuigen maximaliseert. In Amsterdam zal het systeem de actuele accustatus van alle voertuigen in de vloot controleren, aankomende oplaadtaken berekenen en voertuigen intelligent naar een Shell-laadstation leiden. Passagiers kunnen een elektrische, gedeelde rit boeken via een ‘eVia’-verzoek in de ViaVan mobiele app.

Vooruitstrevende steden zoals Amsterdam hebben veel geïnvesteerd in een openbaar laadnetwerk. Om dit netwerk zo efficiënt mogelijk te gebruiken, is er een complexe wisselwerking nodig tussen privévoertuigen, vloten van vervoersbedrijven en de geografisch verspreide laadstations. Het gebruik van een ‘Operatiesysteem voor elektrische voertuigen’ zou gemeenten de mogelijkheid bieden meer controle te krijgen over het netwerkgebruik in de stad, zowel door een betere planning als een efficiënter gebruik van hun laadnetwerk.

Amsterdam is gekozen als de eerste markt voor dit project vanwege zijn toewijding aan duurzaam transport. De stad heeft duidelijke doelen gesteld emissievrij transport tegen 2025 te bereiken. Als thuisbasis voor ViaVan, de eerste aanbieder van deelritten in Europa, en het Shell Technology Center in Amsterdam, willen de partners een sleutelrol spelen bij het realiseren van dit doel.

“De succesvolle integratie van elektrische voertuigen in vloten van on-demand gedeelde shuttles is een complexe operationele uitdaging die slimme technologie voor elektrische voertuigen vereist. We zijn blij om samen te werken met Shell om aan te tonen dat wanneer technologie samenwerkt met infrastructuur, we de mogelijkheid hebben om innovatieve, congestie-verminderende en duurzame oplossingen te bieden aan steden die het potentieel hebben om het openbaar vervoer te ontwikkelen in de aanloop naar een groenere, gedeelde toekomst”, zei Chris Snyder, CEO van ViaVan.

“We stellen klanten centraal bij al onze oplossingen. We willen met dit project graag de levensvatbaarheid van een nieuwe oplossing voor elektrische vloten in stedelijke gebieden bewijzen”, aldus Roger Hunter, VP Electric Mobility bij Shell. “Partnerschappen zijn cruciaal in een succesvolle energietransitie en zijn we blij samen te werken met ViaVan.”

EINDE

Over ViaVan en elektrische mobiliteit:

ViaVan is de toonaangevende leverancier van innovatieve openbare mobiliteitsdiensten in Europa. ViaVan werd in 2017 opgericht als een joint venture tussen Via, ’s werelds meest geavanceerde ontwikkelaar van technologie voor dynamische, gedeelde ritten en Mercedes-Benz Vans. ViaVan werkt nauw samen met steden en exploitanten van openbaar vervoer, en biedt dynamische gedeelde en elektrische mobiliteitsdiensten die een aanvulling vormen op de bestaande transportinfrastructuur. Wereldwijd zijn ViaVan en moederbedrijf Via door steden en transportspelers ingeschakeld om het openbaar vervoer van een gereguleerd systeem van vaste routes en dienstregelingen opnieuw te ontwikkelen tot een volledig dynamisch, on-demand-netwerk. Met meer dan 90 transitpartners in 20 landen hebben Via en ViaVan tot nu toe meer dan 70 miljoen ritten verzorgd.

ViaVan biedt partners een uitgebreide oplossing voor elektrische voertuigen waarmee ze emissievrij openbaar vervoer kunnen introduceren in gedeelde e-shuttles. In Berlijn beheert en exploiteert ViaVan, via een partnerschap met Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), een overwegend elektrische vloot van on-demand, gedeelde shuttles. De grootste inzet van gedeelde shuttles voor de openbare sector ter wereld. In Milton Keynes zal de on-demand-dienst van ViaVan in 2020 volledig elektrisch zijn en heeft het bedrijf onlangs een subsidie van £ 544.000 van het Britse ministerie van Transport ontvangen via het gemeentebestuur van Milton Keynes, bedoeld voor transportoplossingen met een zeer lage emissie.

Over Shell en elektrische mobiliteit:

Als een van ’s werelds grootste energieleveranciers onderzoekt Shell hoe een toenemend aantal bestuurders van elektrische voertuigen kan worden bediend, zowel op zijn tankstations als daarbuiten. Deze initiatieven maken deel uit van de bredere inzet van Shell om wereldwijd meer en schonere energieoplossingen te bieden. Het verplaatsen van mensen en goederen is van vitaal belang voor de welvaart. Hoe efficiënt dit wordt gedaan, is een cruciaal onderdeel van de transitie naar een CO2-arm energiesysteem. Er zijn verschillende brandstoffen en voertuigtechnologieën nodig om aan de groeiende mobiliteitsbehoeften te voldoen en tegelijkertijd de emissies te verminderen.

Shell zet zich in voor de toekomst van elektrische mobiliteit in Nederland en kondigde eerder dit jaar aan dat het de uitrol van zijn infrastructuur voor snelladers Shell Recharge wil versnellen. In de komende jaren wordt het Shell Recharge-netwerk uitgebreid met 200 laadstations door heel Nederland. NewMotion van Shell is een van Europa’s grootste leveranciers voor laaddiensten voor elektrische voertuigen voor particulieren en bedrijven. NewMotion exploiteert meer dan 45.000 particuliere elektrische oplaadpunten in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht