Geplaatst door Diks Verzekeringen

Vier op tien Nederlanders weleens opgelicht door autogarage

Maar liefst 39 procent van de Nederlanders denkt dat zij weleens zijn opgelicht door een autogarage en/of -monteur. Dit blijkt uit onderzoek van Diks Verzekeringen onder 1.108 Nederlandse automobilisten, uitgevoerd door Panelinzicht. Bijna de helft van alle ondervraagden vindt dat zij over het algemeen te veel betalen voor een onderhoudsbeurt.

Vooral mannen hebben hun twijfels over de integriteit van sommige autogarages. Zo vindt 49 procent van hen dat zij standaard te veel betalen voor een reparatie en heeft maar liefst 42 procent het idee weleens te zijn opgelicht door een automonteur. Onder vrouwen bedragen deze percentages slechts 35- en 42 procent. “Het is natuurlijk enorm vervelend als je auto na een korte inspectie ineens van alles blijkt te mankeren”, zegt Marc Diks van Diks Verzekeringen. “Om eventuele malafide monteurs op voorhand te ontmoedigen, lees ik me voorafgaand aan een garagebezoek altijd goed in. Tot nu toe is dit echter vrijwel altijd overbodig geweest; de meeste garagehouders zijn hardwerkende ondernemers die hun klanten zo goed mogelijk proberen te helpen.”

Kennisgebrek
Ondanks dat veel automobilisten de autogarage wantrouwen, ontbreekt het een groot gedeelte van hen aan een serieus alternatief. Zo zegt bijna de helft van de ondervraagden dat zij over onvoldoende technische kennis beschikken om zelf kleine reparaties uit te voeren aan hun auto. Daarbij valt op dat vrouwen aanzienlijk minder technisch vernuft (59 procent) hebben dan mannen (37 procent). Het is misschien wel hierdoor dat zeventig procent van de ondervraagden stelt dat rijscholen meer aandacht moeten besteden aan de technische aspecten- en het onderhoud van een auto. Diks: “Ik schrik ervan dat de meeste automobilisten niet precies weten wat er allemaal onder de motorkap gebeurt. Het is ontzettend handig om enigszins te weten hoe een auto werkt. Een technisch mankement op tijd herkennen, kan wellicht ooit een keer je leven redden. Daarom juich ik het toe als rijscholen meer aandacht aan de techniek en onderhoud van een auto zouden besteden. Al kun je jezelf natuurlijk wel afvragen hoe we dat straks gaan doen wanneer de elektrische auto de ouderwetse verbrandingsmotor voorgoed heeft vervangen.”

Doe-het-zelf
Ondanks het gebrek aan technische kennis weerhoudt dit een aanzienlijk gedeelte van de respondenten er niet van om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zo heeft maar liefst vijftien procent van de ondervraagden vanwege geldgebrek weleens geprobeerd zelf zijn auto te repareren. Ook heeft een op de vijf respondenten hierdoor weleens een noodzakelijk garagebezoek uitgesteld. Opvallend genoeg maken Audi-rijders (36 procent) zich hier het vaakst schuldig aan, terwijl Nissan-eigenaren (twaalf procent) het minst geneigd zijn om een noodzakelijk garagebezoek uit te stellen. Diks: “Als je geen kennis van zaken hebt, is het af te raden zelf aan de slag te gaan. Zelf wil ik nog wel een lampje vervangen maar de rest laat ik over aan professionals. Ook in het geval van autoreparaties geldt: goedkoop is vaak duurkoop. Hierdoor ben je niet alleen een dief van je eigen portemonnee, je vormt ook een gevaar voor anderen.”