Industry Wire

Geplaatst door Voi

Voi publiceert eerste Safety Report en neemt voortouw in veiligheidsrapportage steden

• Europa’s toonaangevende e-step operator Voi heeft zijn eerste jaarlijkse Safety Report gepubliceerd als onderdeel van de verbintenis aan Vision Zero.
• Met dit rapport geven we inzicht in de stappen die Voi’s zet om de verkeersveiligheid te verbeteren en in veiligheidsrisico’s en kansen voor gedeelde micro-mobiliteit in heel Europa.
• Zware, snel rijdende voertuigen vormen het grootste risico voor de verkeersveiligheid, en ook het gebrek aan veilige weginfrastructuur is een belangrijk risico voor alle reizigers.

17 Juni 2021, Stockholm – Voi Technology publiceert vandaag haar eerste jaarlijkse Safety Report, bedoeld om de transparantie te vergroten en de dialoog, over hoe gedeelde micro-mobiliteit steden veiliger kan maken, te bevorderen.

“Dit is ons eerste Safety Report, maar vanaf nu zullen we elk jaar een nieuw rapport publiceren en rapporteren over de maatregelen die we nemen en de vooruitgang die we jaar na jaar boeken in de richting van onze Vision Zero-doelstelling”, zegt Fredrik Hjelm, CEO van Voi Technology.

Net als veel steden en overheden heeft Voi een Vision Zero-doelstelling. Dat betekent dat er in 2030 geen ernstige verwondingen en dodelijke ongelukken meer zullen voorkomen in de waardeketen. Om dit doel te bereiken is een strategische langetermijnaanpak nodig. Van cruciaal belang is dat Voi inzicht krijgt in de werkelijke oorzaak van alle ongevallen en de beste manieren om deze op te lossen.

In haar eerste jaarlijkse Safety Report zet Voi haar plannen uiteen, de start van een jaarlijkse rapportage over de veiligheidsvoetafdruk. Hierin wordt gerapporteerd over letsel in de waardeketen en over de veiligheidsprestatiefactoren die het risico op ongevallen aanzienlijk verkleinen.

Achter de verklaring van Stockholm

Met het rapport laat Voi zien dat het zich schaart achter de Verklaring van Stockholm, waarin bedrijven worden opgeroepen bij te dragen aan de Sustainable Development Goals op het gebied van verkeersveiligheid en verslag uit te brengen over hun voortgang op dat gebied. De verklaring is geïnspireerd op de komende Road Safety Index van de FIA Foundation, dat een noodzakelijk kader zal bieden voor veiligheidsrapportage.

“De Verklaring van Stockholm van de derde ministeriële conferentie over verkeersveiligheid wees op het belang van het opnemen van verkeersveiligheid in de toekomstige duurzaamheidsrapportage,” zegt Claes Tingvall, de voormalig directeur van verkeersveiligheid bij het Zweedse Transportagentschap, die vanaf het prille begin een belangrijke rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van Vision Zero. “Voi is zonder twijfel een koploper in het vervullen van deze verwachting en kan als voorbeeld dienen voor anderen in de micro-mobiliteitsindustrie.”

“Als iedereen openlijk zijn veiligheids footprint rapporteert, kunnen we samen oplossingen vinden. Transparantie is voor ons de sleutel om goed samen te kunnen werken met steden en overheidsinstanties om veiligere straten te creëren,” zegt Fredrik Hjelm.

In het rapport legt Voi uit welke acties het onderneemt om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daarnaast heeft Voi inzichten verzameld over veiligheidsrisico’s en -kansen voor e-steps en gedeelde micro-mobiliteit in het algemeen. De inzichten in het rapport zijn gebaseerd op interne gegevens, extern onderzoek en interviews met internationaal gerenommeerde verkeersveiligheidsexperts.

Belangrijkste oorzaken van ongevallen in kaart gebracht

Op basis van dit onderzoek heeft Voi zeven sleutelfactoren geïdentificeerd die het risico op incidenten met persoonlijk letsel en dodelijke afloop aanzienlijk beïnvloeden.

Zware, snel rijdende voertuigen vormen het grootste risico voor de verkeersveiligheid en zijn de oorzaak van 80% van alle dodelijke fiets- en e-scooterongevallen. Ook het gebrek aan veilige weginfrastructuur is een aanzienlijk risico voor alle lichtgewicht reizigers, waarbij 31% van de Europeanen het gebrek aan speciale rijstroken een belangrijk probleem vindt als het gaat om het rijden op een e-step.

Het is ook duidelijk dat vooral de eerste rit met een e-step een verhoogd risico op ongevallen met zich meebrengt: 16% van alle ongevallen met lichamelijk letsel vindt plaats tijdens de eerste rit. Bovendien vormen een gebrek aan kennis van de verkeersregels en onverantwoordelijk gedrag van de gebruikers, zoals rijden onder invloed, rijden op voetpaden en slecht parkeren, risico’s voor bestuurders en andere weggebruikers. Als er een ongeval plaatsvindt, dan verhoogt het ontbreken van een helm het risico op hoofdletsel.

Voi is van mening dat het essentieel is om deze factoren vanuit een holistisch perspectief te bekijken en het invoeren van gedeelde micro-mobiliteit niet te verhinderen. Het bouwen van een veilig systeem voor lichtgewicht reizigers kan helpen om de afhankelijkheid van de auto te verminderen, waardoor steden veiliger, gezonder en duurzamer worden.

“Wij geloven dat dit allemaal veiligheidsrisico’s en kansen zijn waar wij bij Voi direct of indirect invloed op kunnen uitoefenen en daarmee kunnen helpen om straten veiliger te maken,” aldus Fredrik Hjelm. “We hopen dat het delen van dit onderzoek en het presenteren van de stappen die we zetten om de veiligheid te vergroten, een dialoog op gang zal brengen over hoe Voi samen met steden en andere partners de verkeersveiligheid kan verbeteren.”

Over Voi
Voi, opgericht in augustus 2018, is een Zweeds multimodaal micro-mobiliteitsbedrijf dat elektrische stepsharing en elektrische fietsen aanbiedt in samenwerking met steden en plaatselijke gemeenten. Wij zijn ervan overtuigd dat e-steps een sleutelrol spelen in de transformatie naar duurzamere mobiliteitsvormen. Door onze innovatieve technologie, door open en transparant de dialoog aan te gaan met steden en overheden en door onze producten aan te passen aan lokale behoeften, zorgen we ervoor dat deze transformatie op de juiste manier plaatsvindt. Stap op een e-step wanneer je wilt en rijd overal binnen de stad naartoe in slechts een paar minuten – volledig CO2-neutraal. Voi is sinds januari 2020 een CO2-neutraal multimodaal bedrijf en gebruikt de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties als leidend kader. Daarnaast heeft Voi een heldere strategie opgesteld voor het verminderen en compenseren van C02-uitstoot.
Voi’s hoofdkantoor bevindt zich in Stockholm, is actief in meer dan 50 steden in 11 landen en heeft ongeveer 400 werknemers.

 

 

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht