Geplaatst door Provincie Groningen

Wandelapp met route door Reitdiepdal

Wandelen door meer dan 2000 jaar geschiedenis in het Reitdiepdal met je smartphone in de hand. Dat kan nu met de app Waddenland Routeland. Op 11 juni werd de eerste interactieve thematische wandelroute van Stichting Promotie Waddenland gelanceerd. De route is de eerste in een serie van tien nieuwe wandel-, fiets- en vaarroutes in de regio Waddenland.

Elke maand een nieuwe route

De routes worden gemaakt in samenwerking met Knowlogy, de appbouwer. De provincie draagt bijna € 137.000 bij om de nieuwe routes mogelijk te maken. Tot maart 2020 komt er elke maand een nieuwe route bij in de app, die te downloaden is via  Google Play en de App Store.

Thema’s

Alle routes hebben een thema die past bij een bepaalde regio. Het thema van de eerste route is ’Wandelen door 26 eeuwen bewoningsgeschiedenis’. De route neemt wandelaars mee op een verhalende en beeldende historische tocht door het Reitdiepdal, dat al honderden jaren bewoond wordt. De route loopt van Garnwerd via Hekkum naar Klein Wetsinge.

Interactief

De verhalen van de routes wordt ondersteund met de nieuwste multimediatechnieken. Met je smartphone word je langs wetenswaardigheden en bezienswaardigheden geleid. Wandelaars kunnen tijdens de route ook filmmateriaal zien en geluidsfragmenten horen. Ook kunnen verdwenen gebouwen zoals borgen en kerken met de app weer tot leven worden gebracht op de plek waar je op dat moment staat.

Betrokkenheid ondernemers

Meer dan 90 toeristische ondernemers zijn deelnemer van Stichting Promotie Waddenland en maken deel uit van de routes. Drie toeristische ondernemers hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de route. Zij zijn ook aanspreekpunt voor de route. Door hun klanten kunnen ze ook onvolkomenheden in de route signaleren en doorgeven aan de bouwers van de app.

Hoogtepunten van Groningen

De interactieve themaroutes zijn bedoeld om de hoogtepunten van de provincie Groningen op het gebied van cultuur, geschiedenis en landschap op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen. Door routes aan te bieden en aan elkaar te knopen willen de provincie Groningen, Stichting Promotie Waddenland en Knowlogy meer bezoekers naar Waddenland trekken in de hoop dat ze er voor langere tijd blijven.