Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Websuper Picnic levert eerste boodschappen af in Hengelo

Hengelo, 16 oktober 2019 – Hengelo maakt woensdag daadwerkelijk kennis met online supermarkt Picnic. De elektrische bezorgwagentjes maken hun eerste ritjes door de Twentse plaats. Inmiddels hebben zo’n 2750 huishoudens zich via de app bij Picnic aangemeld.

Vorige week gingen de eerste karretjes de weg op in Enschede, nu is het de beurt aan het naastgelegen Hengelo. De markante wagentjes van de websuper rijden woensdagmiddag vanuit de zogeheten hub – het distributiepunt aan de Twekkeler Es in Enschede – de voormalige industriestad binnen. In eerste instantie worden 8 kenmerkende karretjes en 20 runners (Picnicjargon voor bezorgers) ingezet. Eind dit jaar moeten die aantallen zijn gestegen naar 25 karretjes en 60 bezorgers.

Behoefte
Picnic is blij dat het na Enschede nu ook in het naburige Hengelo de boodschappen tot op de minuut nauwkeurig kan bezorgen. “We voorzien in een duidelijke behoefte in deze stad met veel hardwerkende mensen”, zegt medeoprichter Michiel Muller. In Enschede was het aantal aanmeldingen in korte tijd boven verwachting en ook in Hengelo gaat het snel, aldus Muller. Zo’n 2750 huishoudens hebben zich reeds via de app geregistreerd. In totaal kunnen ruim 37.000 huishoudens worden bediend.

Picnic biedt naast de reguliere boodschappen ook veel streekproducten en streeft daarbij naar samenwerking met lokale ondernemers. De traditionele krentenwegge, Twents feestbrood, mag dan ook niet ontbreken in het assortiment. Geïnteresseerde Twentse bakkers kunnen zich aanmelden via trading@teampicnic.nl.

De uitbreiding naar Hengelo is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in Amsterdam, Rotterdam, Ede, Veenendaal en Venlo, en dat vorig jaar in diverse Brabantse steden van start is gegaan. Begin 2019 steeg het aantal klanten naar ruim 300.000, verdeeld over 75 Nederlandse plaatsen.

Registreren in de app
Inwoners van Hengelo kunnen zich met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. “Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn”, aldus Muller.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie en voor het aanvragen van interviews met de initiatiefnemers kunt u contact opnemen met Koolhoven & Partners: picnic@koolhovenenpartners.nl of 085-4017175. Klik hier om meer rechtenvrije foto’s te downloaden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht