Wereldprimeur: live crowdfunding tijdens evenement in Rotterdam

Rotterdam, 25 november 2013 – Voor het eerst ter wereld was het afgelopen vrijdagavond 22 november 2013 mogelijk om tijdens een evenement te investeren in pitchende startende bedrijven via een mobiele applicatie. De finale van de internationale investeringscompetitie ‘Get in the Ring’, een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneurship vond plaats in Rotterdam. Er waren 8 finalisten van in totaal meer dan duizend deelnemers uit 32 landen. Vijfhonderd potentiële investeerders waren afkomstig uit het netwerk van crowdfundingplatform Symbid die de uitvoering van de investeringen mogelijk maakte.

Vrijdag, tijdens de finale van ‘Get in the Ring’ getiteld ‘The Investment Battle’, kregen geselecteerde start-ups de mogelijkheid om een crowdfunding-campagne te pitchen voor vijfhonderd potentiële investeerders in 1 minuut. De potentiële investeerders waren afkomstig uit het geregistreerde bestand van Symbid met 15.000 investeerders en de pitchende deelnemers uit  Canada, Spanje, Nederland, Griekenland, de V.S., Bulgarije, Groot-Brittannië en Duitsland, kwamen via het ECE. Het doel is van het ECE is om veelbelovende ondernemers wereldwijd te ondersteunen bij het vinden van financiering door hen in contact te brengen met investeerders en anderen te inspireren om hun eigen onderneming te starten.

Vier uur, vijfhonderd potentiële investeerders en een mobiele website
De live-crowdfunding pilot is een extra toevoeging aan de internationale investeringscompetitie Get in the Ring. Naast de acht finalisten van de competitie kreeg een pilotgroep bestaande uit drie Nederlandse start-ups, de mogelijkheid om hun crowdfundcampagne een vliegende start te bezorgen. Tijdens het gehele evenement krijgen de geselecteerde start-ups uit de pilotgroep de kans om te presenteren voor 500 potentiële investeerders, die op hun beurt de mogelijkheid krijgen via een mobiele website aan te geven waarin zij willen investeren. Zij hoeven alleen hun contactgegevens en investeringshoeveelheid in te vullen en thuis de daadwerkelijke investering af te ronden. Bezoekers van het evenement konden tijdens en na de pitches vanaf 20 euro investeren. In totaal werd er tijdens de avonden de dag erna voor EUR 2920 geïnvesteerd. De winnaar van de competitie, Eyeverify uit de V.S., is momenteel in overleg met investeerders over het exact te investeren bedrag.

‘Get in the Ring’
In de internationale competitie Get in the Ring: The Investment Battle krijgen start-ups de kans om te strijden voor een mogelijke investering tot €1.000.000. In 2013 doen meer dan 1,000 start-ups uit 32 landen mee en zijn er meer dan 300 investeerders betrokken. Alleen de 8 meest belovende start-ups kregen de kans om op 22 november in Rotterdam te pitchen voor een internationale jury bestaande uit o.a. Ingrid Vanderveldt, Entrepreneur-In-Residence van Dell, en Riku Asikainen, voorzitter van het Finse Business Angel Netwerk.

Slaagkansen van start-ups vergroot met live-crowdfunding
Volgens Elbert Stoof, programma manager van Get in the Ring , kan live-crowdfunding van grote meerwaarde zijn voor dergelijke evenementen. Stoof zegt: “Met Get in the Ring bieden we een platform voor ondernemers om investeringen te vinden voor hun bedrijf. Het draait voor ons niet om de uiteindelijke winnaar maar om het vergroten van de succes kansen van alle deelnemende start-ups. Met de mogelijkheden die crowdfunding biedt, willen wij via ons platform meer mensen aanmoedigen om te investeren in start-ups. Met dit unieke concept van  live-crowdfunding geloof ik dat we veel meer startende bedrijven kunnen helpen.”

Lid worden van de ‘Get in the Ring’-groep en investeren? Ga naar www.symbid.com.