Industry Wire

Geplaatst door Simon-Kucher & Partners

Wereldwijd onderzoek Simon-Kucher: 77% van de bedrijven in Nederland slaagt er niet in met digitalisering meer omzet te behalen

Amsterdam, 9 november 2017 – In de afgelopen drie jaar investeerde in Nederland 83% van de bedrijven in digitalisering, terwijl slechts 23% daarmee een omzetverbetering realiseerde. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Global Pricing & Sales Study uitgevoerd door strategie- en marketing adviesbureau Simon-Kucher & Partners.
Verkeerde digitale focus
Net als wereldwijd (81%) voelen de meeste bedrijven in Nederland (83%) de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitaliseringsinitiatieven blijven de gewenste resultaten vaak uit; 77% van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet geen omzetverbetering. Belangrijkste oorzaak is dat aandacht naar verkeerde initiatieven uitgaat.
“De meeste bedrijven voelen de noodzaak om te investeren in digitalisering. Wat opvalt is dat veel bedrijven zich richten op interne procesoptimalisatie, maar dit leidt vaak niet tot de gewenste resultaatverbeteringen. Wat vaak ontbeert is het klantgericht denken en het lange termijn verdienmodel. Zo zagen we dat slechts 12% van de ondervraagde bedrijven effectief gebruik maakt van beschikbare data voor een passende prijsstelling en dat slechts 6% zich vroegtijdig richt op het verzilveren van digitale producten. Dat is -op zijn zachts gezegd-  voor verbetering vatbaar.” benadrukt Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher Amsterdam.
Wat we kunnen leren van de ‘Digitalization Heroes’
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 18% van de bedrijven wereldwijd succesvol is in digitalisering. Bij deze groep, ook wel de ‘Digitalization Heroes’ genoemd, zijn investeringen in digitalisering gericht op het lange termijn verbeteren van de omzet en winst. De EBITDA van deze ‘Digitalization Heroes’ is gemiddeld dan ook 37% hoger. “We kunnen veel van deze groep leren. De kans is groter bij Digitalization Heroes dat er een digitaal plan volwaardig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering en dat er big datavoor prijsoptimalisatie en producten op maat wordt ingezet. Daarnaast zetten ze bijna 4 keer meer mankracht in op de effectieve verzilvering, ofwel pricing, van hun digitaliseringsinitiatieven”, aldus Onno Oldeman.
Hong-May Cheng, Partner bij Simon-Kucher Amsterdam, voegt daaraan toe: “Onder het mom van ‘agile’ en ‘first-mover-advantage’ standpunten worden veel digitale initiatieven ontwikkeld waarbij ‘time-to-market’ de hoogste prioriteit lijkt te hebben. Maar hierbij wordt het verdienmodel van de digitale innovatie nog te vaak uit het oog verloren. Het is raadzaam om ook onder de noemer van digitale innovatie, marketeers bij het lanceren van nieuwe digitale initiatieven niet te ontzien met betrekking tot hun kernvraag: hoe verdienen we hier geld mee?”
De studie is beschikbaar op aanvraag.
De Global Pricing & Sales Study 2017 (GPSS) is een industriewijd onderzoek onder 1.925 bedrijven in meer dan 40 landen. Het onderzoek biedt een uitgebreid inzicht in de pricing- en digitaliseringsstrategieën van bedrijven en in hun huidige business dynamiek. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het Center for Pricing van de Simon Business School, University of Rochester; en Z. John Zhang, hoogleraar Marketing aan de Wharton School, University of Pennsylvania. De studie wordt regelmatig uitgevoerd en is de enige in zijn soort.
Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants:
Simon-Kucher & Partners is een wereldwijd adviesbureau met 1.100 professionals in 34 kantoren gericht op TopLine Power®. Opgericht in 1985, heeft het bedrijf meer dan 30 jaar ervaring op gebied van strategie- en marketingadvies en wordt wereldwijd erkend als de leidende adviseur op het gebied van pricing.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht