Industry Wire

WhatClientsLike maakt social data beschikbaar

De Nederlandse start-up WhatClientsLike koppelt social media data aan klantgegevens die bedrijven al hebben. Dat doen ze op individueel niveau. Ze herkennen de gebruiker op social media en koppelen de persoonlijke social media profielen aan individuele klanten. Door deze dienst beschikken bedrijven over een schat aan extra informatie over hun klanten. Die extra informatie maakt de communicatie met de klant persoonlijker en relevanter.

Data die personen achterlaten op social media zoals Facebook en LinkedIn zijn interessant voor bedrijven.   Zij krijgen daarmee een scherper beeld van persoonlijke profielen. Deze profielgegevens kunnen worden gebruikt om meer gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Tot nu toe was het echter lastig om op individueel niveau social media data te koppelen aan beschikbare klantdata. WhatClientsLike biedt een dienst aan bedrijven waarmee data van Facebook, Twitter en LinkedIn wordt ontsloten en wordt geleverd aan bedrijven. Die kunnen deze data koppelen aan hun eigen klantdata. Aansluiting op andere social media platforms is in ontwikkeling.

WhatClientsLike ontsluit publieke data en, na nadrukkelijke toestemming van gebruikers, ook privé data. ‘Met WhatClientsLike maken we het makkelijk voor bedrijven om toegang te krijgen tot data van Facebook, Twitter en Linkedin’, aldus Coos Keijser, één van de oprichters van WhatClientsLike. Hij vervolgt met: ‘Toestemming van gebruikers is cruciaal voor toegang tot hun privé data. Gebruikers zijn best bereid om hun data te delen, mits zij daar zelf de voordelen van inzien. We groeien naar een data-economie, waarbij gebruikers zelf bepalen aan wie ze welke data beschikbaar stellen.’

Het monitoren van ‘sentiment’ over producten of merken op social media wordt door steeds meer bedrijven gedaan. Ook worden social media gebruikt om de customer service te verbeteren. Het ontsluiten van persoonlijke profieldata van klanten van bedrijven is echter nieuw. Het biedt bedrijven veel meer mogelijkheden om optimaal te kunnen communiceren met hun klanten.

WhatClientsLike is een initiatief van Cmotions, adviesbureau op gebied van fact based marketing, in samenwerking met Tom Mazer, social media specialist.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht