XLA® Institute Publiceert “State of XLA 2025” Rapport

XLA® Institute Publiceert “State of XLA 2025” Rapport en Introduceert Dynamic Experience Management Framework
• Ruim 68% van de bedrijven denkt volgend jaar met XLA’s aan de slag te gaan
• Adoptie van Experience Level Agreements (XLA’s) ook steeds vaker buiten IT-afdeling
• Brazilië is een van de voorlopers op gebied van Experience management
Amsterdam/Londen, 17juni 2025 – Het XLA Institute lanceert vandaag “State of XLA 2025”, het eerste wereldwijde brancherapport dat het huidige landschap en de toekomstige ontwikkeling van Experience Level Agreements (XLA’s) onderzoekt. Het rapport combineert uitgebreide enquêtegegevens, diepgaande interviews en praktijkcases om organisaties inzichten te bieden in de snel evoluerende XLA-beweging. Een van de meest opvallende uitkomsten van het rapport is de uitbreiding van XLA-adoptie buiten traditionele IT-afdelingen. Bovendien geeft maar liefst 68% van de ondervraagde bedrijven dat ze in 2026 met XLA’s aan de slag gaan. Het volledige rapport is beschikbaar voor download op https://xla.institute/state-of-xla-2025-download/.
Experience wordt strategische prioriteit
Het rapport laat een fundamentele verschuiving zien in hoe organisaties omgaan met het meten en managen van Experience. “We zien dat organisaties Experience eindelijk behandelen als een strategische prioriteit”, zegt Alan Nance, VP Experience Advocacy bij het XLA Institute. Traditionele Service Level Agreements (SLA’s) en operationele KPI’s worden niet aan de kant geschoven, maar opnieuw bedacht, waarbij Experience verschuift van een secondaire metric naar een centrale ontwerpfocus.
Alan Nance, VP Experience Advocacy bij het XLA Institute: “In 2023 positioneerde Gartner XLA® op de piek in hun hype cycle. We zijn blij te kunnen melden dat uit ons State of XLA-2025 onderzoek blijkt dat de sector nu doorgroeit naar volwassen, stabiele toepassingen die wereldwijd worden uitgerold.”
Adoptie XLAs ook buiten IT-Afdelingen
Een van de meest significante bevindingen van het rapport is de uitbreiding van XLA-adoptie buiten traditionele IT-afdelingen. Gezondheidszorg, HR, onderwijs en financiële sectoren implementeren steeds vaker XLA-frameworks, wat de universele toepasbaarheid van Experience-gerichte benadering dwars door verschillende industrieën aantoont.
Introductie van het Dynamic Experience Management Framework (DEMF)
Naast de publicatie van het rapport is het XLA Institute er trots op het Dynamic Experience Management Framework (DEMF) te introduceren – een belangrijke vooruitgang in de experience management methodologie. DEMF consolideert en ontwikkelt het eerdere werk van het XLA Institute verder, inclusief het Experience Optimization Framework, ITXM en XLA Design Method. Het resultaat is een dynamische, modulaire benadering voor het managen en meten van Experience op schaal, ontwikkeld in samenwerking met industriepartners.
Academische Ondersteuning en Industriestandaards stimuleren ontwikkeling
Het rapport benadrukt de snelle ontwikkeling van de XLA-beweging, ondersteund door academisch onderzoek en de opkomst van industriestandaards zoals NEN en ISO. Deze standaarden, mede tot stand gekomen door samenwerking tussen industrie en onderwijsinstellingen, demonstreren de kracht van samenwerking bij het verbeteren van het vakgebied en de innovatie daarbinnen.
Praktische impact en eerlijke beoordeling
“State of XLA 2025” gaat de implementatie-uitdagingen niet uit de weg en erkent dat budgetten krap blijven, organisatieverandering moeilijk is, en gespecialiseerde vaardigheden zeer gewild zijn. Het rapport documenteert echter substantiële returns on investment, inclusief verbeterde bedrijfsresultaten, verhoogde werknemersbetrokkenheid, verbeterde klanttevredenheid en hernieuwde organisatiedoelstelling.
Uitgebreide informatiebron voor alle ervaringsniveaus
Het rapport biedt interessante informatie voor bedrijven in elke fase van hun XLA-reis, van degenen die het concept voor het eerst tegenkomen tot ervaren professionals die complexe experience dashboards beheren. Het biedt validatie voor huidige richtingen, leermogelijkheden uit zowel successen als mislukkingen, en aanmoediging om door te gaan en te innoveren.
“Samen leren is veel effectiever dan het wiel opnieuw uitvinden”, zegt Arie Langerak, medeoprichter XLA Institute, waarmee hij de collaboratieve geest die de XLA-beweging nog maar eens benadrukt.
Industrieleiders ondersteunen XLA Institute & State of XLA
Vanaf het begin is het XLA Institute ondersteund door industrieleiders zoals CGI, Computacenter, Getronics, HappySignals, Kyndryl, Nexthink, onITnow, SCC, Simac, XLABS, Unisys CGI, Computacenter, Getronics, HappySignals, Kyndryl, Nexthink, onITnow, SCC, Simac, Unisys en XLABS. Deze Founding Members hebben door praktische inzichten, visie en validatie een cruciale rol gespeeld bij het tot stand komen van het “State of XLA 2025” rapport.
Over XLA Institute
Het XLA Institute is een open platform dat organisaties binnen het vakgebied van Experience Management (XM) faciliteert. XLA Institute is er voor en door organisaties die zich echt bekommeren om hoe hun digitale diensten hun medewerkers en klanten raken. Het lidmaatschap staat open voor eindgebruiker-organisaties, hun partners en leveranciers, en andere partijen in het Experience Management ecosysteem. Samen ontwikkelen en promoten we de effectieve adoptie van principes en praktijken gerelateerd aan XM, XLA, en de voortdurende ontwikkeling van het XLA Framework. www.xla.institute
Beschikbaarheid
“State of XLA 2025” is beschikbaar voor download op https://xla.institute/state-of-xla-2025-download/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.