Geplaatst door XS2RADIO

XS2RADIO maakt automatisch gegenereerde Candlelight gedichten mogelijk

De techniek van de Hilversumse techstartup XS2RADIO wordt momenteel vooral ingezet door mediabedrijven om van nieuwsartikelen audio-artikelen, nieuwsbulletins of micropodcasts te naken, maar hoe klinkt een automatisch gegenereerd audiogedicht?

Voor dit ludieke audio-experiment koos XS2RADIO ervoor om een Duits gedicht in tekst automatisch om te zetten naar levendige audio in de stijl van het legendarische radioprogramma Candlelight.

Richard Otto (co-founder XS2RADIO):‘De vrijdagmiddagborrels zijn door coronatijd niet meer hetzelfde. We hebben er daarom om deze borrel en bitterbal te combineren met dit ludieke audioproject. Uiteraard is Mister Candlelight Jan van Veen onvervangbaar, maar deze artificial media-techniek laat goed zien wat er tegenwoordig mogelijk is om automatisch teksten om te zetten in audio zonder dat hier een echte presentator aan te pas komt. We zijn nu bezig met het verder verbeteren van de intonaties.’

Over XS2RADIO
XS2RADIO is een end to end text-to-speech platform voor uitgevers en organisaties met een newsroom. Het platform zet automatisch online teksten om in hoogwaardige audio met radiovormgeving. Het XS2RADIO-platform maakt gebruik van diverse speech-engines, filters, soundscaping technologieën en is beschikbaar in meer dan 30 talen. Hierdoor kunnen automatisch newsitems worden omgezet in oa audio nieuwsbulletins, micropodcasts, maar ook video. XS2RADIO is onderdeel van XS2AUDIO BV.

Beluister hieronder de demo: