Industry Wire

Geplaatst door Zalando

Zalando sluit zich aan bij Ellen MacArthur Foundation Network om circulaire economie voor de mode te versnellen

BERLIJN, 28 januari 2021 // Zalando sluit zich aan bij ’s werelds meest toonaangevende netwerk in de circulaire economie en wordt lid van de Ellen MacArthur Foundation (EMF). Deze nieuwe samenwerking past bij het streven van het platform om de principes van circulariteit toe te passen en de doelstelling om tegen 2023 de levensduur van ten minste 50 miljoen modeproducten te verlengen. EMF wil de wereldwijde overgang naar een circulaire economie versnellen. De circulaire economie is gebaseerd op drie principes: bij het ontwerpproces afval en vervuiling vermijden, producten en materialen in gebruik houden en regeneratie van natuurlijke systemen. Sinds de oprichting in 2010 heeft de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde stichting zich gepositioneerd als een wereldwijde thought leader. Zo heeft ze de circulaire economie op de agenda gezet van beleidsmakers in het bedrijfsleven, de politiek, de academische wereld en andere instanties om wereldwijd oplossingen groots op te zetten.

Zalando’s Head of Circularity, Laura Coppen, zegt: “Onze visie is om een duurzaam modeplatform te zijn met een netto positieve impact op mens en planeet. Als Europa’s toonaangevende platform voor mode en lifestyle werken we samen met onze industrie om verandering te stimuleren en een meer duurzame en circulaire economie vorm te geven. Door ons aan te sluiten bij het netwerk van de Ellen MacArthur Foundation kunnen we beter samenwerken met deskundigen op het gebied van circulaire economie en met organisaties uit verschillende bedrijfstakken die ook deel uitmaken van dit netwerk. We leveren een bijdrage met ons vermogen om ideeën in de praktijk te brengen, onze technische kennis en toegang tot meer dan 3.000 merken en meer dan 35 miljoen klanten. Wij zijn ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken.”

Joe Murphy, Network Lead bij de Ellen MacArthur Foundation, voegt toe: “We zijn blij om Zalando te verwelkomen bij ons netwerk. Om de overgang naar een circulaire economie voor de mode te versnellen, heeft Zalando toegezegd de principes en praktijken van een circulaire economie toe te passen. Ook wil Zalando tegen 2023 de levensduur van ten minste 50 miljoen artikelen verlengen. We hopen dit proces te versnellen door Zalando te helpen om gebruik te maken van ons netwerk.”

Het lidmaatschap is een nieuw initiatief onder de paraplu van Zalando’s duurzaamheidsstrategie do.MORE, die werd gelanceerd in oktober 2019. Sindsdien heeft Zalando al verschillende circulaire werkwijzen geïmplementeerd. In 2019 verlengde Zalando de levensduur van 1 miljoen modeartikelen via Zalando Zircle, een app voor het verkopen en kopen van tweedehands kleding. Om het succesvolle aanbod uit te breiden heeft Zalando in haar webshop in 2020 de nieuwe ‘Pre-owned’-categorie gelanceerd. Met Pre-owned, een categorie die bestaat uit een gecureerd assortiment van tweedehands artikelen, kunnen klanten hun eigen bijna-nieuwe artikelen rechtstreeks op het platform inruilen. De naadloze integratie van ‘Pre-owned’ in de webshop van Zalando maakt het voor klanten net zo gemakkelijk en leuk om tweedehands spullen te kopen en in te ruilen als om te winkelen voor nieuwe kleding.

Naast het opschalen van interne oplossingen, blijft Zalando startups ondersteunen die werken aan een innovatieve aanpak voor een meer duurzame en circulaire mode-industrie. Bijvoorbeeld door het lidmaatschap met Fashion for Good voort te zetten en zo technologieën en bedrijfsmodellen te ondersteunen die potentieel hebben om de industrie te transformeren door middel van het Innovation Platform. Via dit programma heeft Zalando samen met de startup circular.fashion in Berlijn de ‘redeZIGN for Circularity’ capsulecollectie ontwikkeld. Bovendien werkt Zalando samen met de Global Fashion Agenda (GFA) en de Sustainable Apparel Coalition om gezamenlijk veranderingen in de industrie te stimuleren.

Een ander aandachtsgebied in de duurzaamheidsstrategie van Zalando is duurzame verpakkingen. Tegen 2023 wil Zalando bijdragen aan de circulariteit door haar verpakkingen te ontwerpen op een manier die afval minimaliseert, de materialen in gebruik houdt en kunststoffen voor eenmalig gebruik elimineert. Zalando-dozen zijn gemaakt van 100 procent gerecycled karton en de ‘beauty bags’ bestaan voor 100 procent uit gerecycled papier.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht