Industry Wire

Geplaatst door zanox

De zanox Groep meldt een 51% groei in online shopping op Black Friday

7 december 2016 – Met meer dan 4.300 van de grootste e-commerce adverteerders uit Europa, de VS en Brazilië, waaronder Zalando, HEMA, Coolblue, HP en de Bijenkorf deed zanox live verslag van Black Friday waarbij het gedurende de dag inzichten gaf in de resultaten via de geanimeerde data website www.zanoxblackfriday.com.
Op Black Friday werden duizenden bezoekers op de website bij de hand genomen met elk uur een update van de belangrijkste cijfers, ervaringen en commentaren.

Wereldwijd uplift in online sales
Er was een 51% jaar-op-jaar stijging van de omzet in de hele zanox Groep, een bedrag van € 117 miljoen in totaal. Elke minuut van Black Friday werd in het netwerk maar liefst € 81.250 aan inkomsten geregistreerd (of € 1.354 per seconde). In Nederland besteedden online shoppers op Black Friday ruim € 2,4 miljoen in omzet, dit komt neer op geregistreerde uitgaven van bijna € 1.700 per minuut. Deze uitgaven waren afkomstig van meer dan 26.000 aankopen die in Nederland op de shoppingdag werden gedaan, waarbij Kleding bij uitstek de populairste productcategorie (54% van de aankopen) was. Retailer Zalando was in de meeste landen de best presterende adverteerder.

Het affiliate netwerk zag een gemiddelde orderwaarde van € 110, dat volgens zanox toont dat consumenten hun dure aankopen inmiddels bewaren voor de Black Friday. De gemiddelde orderwaarde in Nederland is eveneens aanzienlijk gestegen, van € 68 per online bestelling in 2015 naar € 93 in 2016.

Nederland een van de groten
In tegenstelling tot eerdere jaren omarmden de volwassen markten Nederland en Frankrijk Black Friday dit jaar met een aanzienlijke groei op jaarbasis van respectievelijk 177% en 42%. En, niet verrassend op een dergelijke koopjes- en kortingendag, was bijna de helft van alle online aankopen in Nederland gedaan via kortingscodewebsites, maar liefst 43%. Deze trend zag zanox overigens in alle landen.

Sang Bui, Publisher manager zanox Benelux: “Het is niet geheel onverwachts dat kortingscodewebsites zo goed scoren op Black Friday. Los van het grote bereik van deze websites, hebben consumenten op zo’n dag al het doel om een aankoop te doen en zijn zij juist op zoek naar kortingen. Met andere woorden, je ontmoet de consument al verder in het aankoopproces, want het verlangen om te kopen is al gecreëerd.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht