Industry Wire

Zelf uitgeven van magazines wint aan populariteit

Amsterdam, 21 januari 2015 – De populariteit van het zelf uitgeven van magazines is in Nederland het afgelopen jaar sterk gegroeid. Dit blijkt uit cijfers van het onafhankelijke online uitgeefplatform Blurb. In het afgelopen jaar steeg het aantal Nederlandse auteurs dat zelf een eigen magazine uitgaf met ruim vijfenzestig procent. Zij zagen hun winst hieruit met vijfentwintig procent toenemen. Het aantal zelf gepubliceerde magazines nam daarnaast met vijfentachtig procent toe. In Duitsland is deze publicatievorm nog sterker aangeslagen: ruim honderdvijftig procent meer magazines en honderddertig procent toename van auteurs. Dit zorgde voor een stijging van inkomsten van bijna honderdtwintig procent. In Engeland is de winst van auteurs uit zelf publicatie van magazines zelfs met meer dan tweehonderd procent gestegen.

“Dit succes is het gevolg van de veranderde uitgeversbranche. Wereldwijd zien uitgeverijen door de afname van advertentiegelden hun inkomsten afnemen en zijn zij gedwongen titels uit de handel te halen of zelfs faillissement aan te vragen. De belangstelling voor niches en vakgerelateerde informatie blijft echter bestaan”, aldus Eileen Gittins, oprichter en CEO van Blurb. “Het indie-magazine is populair: iedereen kan nu zelf een tijdschrift maken en distribueren zonder traditionele overhead. Er is geen kostbare software meer nodig of investering voor grote drukhoeveelheden om een goed geprijsd tijdschrift op de markt te brengen.”

Hoge kwaliteit, gebruiksgemak en creatieve vrijheid
”We kregen steeds vaker de vraag of het mogelijk was ook magazines te maken met Blurb, met een hoge kwaliteit, gebruiksgemak en creatieve vrijheid. Sinds de introductie van de magazines zijn we overweldigd door de grote aantallen en de prachtige magazines die mensen maken”, licht Gittins toe. Een voorbeeld is het Amerikaanse Refueled, een magazine dat al sinds 2012 succesvol via Blurb wordt uitgegeven. Oprichter en creatief directeur Chris Brown geeft in het magazine zijn eigen zoektocht naar inspiratie, cultuur en kunst op een aansprekende manier vorm. Een ander voorbeeld is het lookbook van de collectie van Pilgrim, dat in magazine-vorm wordt uitgebracht met behulp van Blurb.

Magazine opties
Sinds kort biedt Blurb twee uitvoeringen voor het zelf maken van tijdschriften, waardoor gebruikers tijdschriften volledig naar eigen inzicht kunnen ontwerpen en distribueren. Met de ingebouwde en professioneel ontworpen templates kan iedereen een tijdschrift maken zonder dure design-software aan te schaffen. De twee tijdschriftmogelijkheden stellen makers van tijdschriften in staat meer winst te behalen, mede dankzij een lagere startprijs.

Onderstaand de belangrijkste specificaties op een rij:

  • Prijzen beginnen bij 3,50 euro voor 20 pagina’s;
  • Beide varianten zijn te maken met behulp van de gratis tools van Blurb, te weten BookWright en de Blurb plug-in voor Adobe InDesign;
  • De standaard tijdschrift variant wordt geleverd met 60# binnenpagina’s;
  • De premium variant wordt geleverd met 80# tekstpagina’s;
  • Het formaat van de tijdschriften is 21,59 x 27,94 cm, waarbij de magazines ‘perfect’ gebonden worden vanaf 20 tot 240 pagina’s.

Voor meer informatie over de magazines van Blurb, klik hier.

——-

Over Blurb
Blurb is een organisatie en community die gelooft in de kracht van boeken, zowel in print als e-books. Het onafhankelijke uitgeefplatform van Blurb is eenvoudig in gebruik, maar flexibel genoeg om van iedereen een professioneel auteur te maken. Of je nu blogger, kok, ontwerper, fotograaf, ondernemer of dichter bent.

Blurb is in 2005 opgericht door Eileen Gittins en gefinancierd door Canaan Partners en Anthem Venture Partners. Het Blurb-platform stelt iedereen in staat om hun werk zelfstandig uit te geven, delen, verkopen en verspreiden. De gratis software van Blurb omvatten naast Blurb’s BookSmart, BookWright en Bookify ook een plugin voor Adobe InDesign en een volledige integratie in Adobe Lightroom. Met meer dan 1 miljoen boekmakers en meer dan 2,8 miljoen unieke titels tot nu toe, helpt Blurb niet alleen iedereen die een schrijver wil zijn, maar bepaalt ook hoe boeken eruit kunnen en moeten zien in de 21ste eeuw.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht