-

Vanmokum: binnen 5 jaar van 1 label naar distributie van 12 merken

Toen Arno Ruijzenaars vijf jaar geleden zijn handelsbedrijf verkocht, besloot hij om alleen nog maar te doen wat hij interessant vindt. Zijn nieuwe ondernemingsavontuur begint met het label LEFF amsterdam, waarmee hij stijlvolle horloges en klokken verkoopt. Al snel komen daar de interieurlabels Karven en Graypants bij. Inmiddels distribueert Arno twaalf merken in de Benelux en Duitsland. Ik ging met hem in gesprek.

Om een sterk merk neer te zetten, is een goede distributie essentieel. Omdat Arno hier vanuit zijn handelsbedrijf veel ervaring mee heeft, doen andere designlabels steeds vaker een beroep op zijn expertise en verkoopnetwerk. Arno besluit de labels te bundelen en onder de overkoepelende naam Vanmokum levert hij inmiddels woonaccessoires van twaalf merken aan bekende retailers als fonQ en Bijenkorf. Maar ook hotels, clubs, restaurants en diverse musea weten de weg naar Vanmokum te vinden. Samen met zijn team verzorgt Arno de verkoop, marketing en distributie. Voor de eigen labels komen hier nog het ontwerp en de productontwikkeling bij. Met uitzondering van het logistieke proces gebeurt alles in eigen huis.

‘Een inspirerende omgeving is een must’

Dat het pand is gevestigd aan de Keizersgracht is geen toevalligheid, vertelt Arno. “Een creatieve werkwijze vraagt om een inspirerende werkplek. Vroeger was creativiteit met name belangrijk voor de productontwikkeling, maar tegenwoordig wordt er steeds meer creativiteit van de ondernemer zelf gevraagd. Ook zie je dat de rol van verkoopmedewerker verschuift richting marketingmedewerker. Wij vinden dit leuk en uitdagend, maar ik kan me ook goed voorstellen dat wat meer traditionele groothandels hier moeite mee hebben en ons inschakelen.”

Waar Arno vijf jaar geleden nog samen met zijn compagnon opereerde, telt de loonlijst nu veertien mensen. Toch kende Vanmokum geen vliegende start. De eerste drie jaren waren zelfs vrij lastig te noemen. “Toen we begonnen, zaten we middenin de crisis”, verklaart Arno. Ook hadden ze even nodig om op te starten. Maar in het vierde jaar viel alles op z’n plek. Wanneer dan ook nog eens de economie aantrekt, komt alles in een stroomversnelling terecht.

‘We investeren liever in automatisering’

Maar dit betekent niet dat Arno snel wil groeien. “Bij mijn vorige bedrijf in cadeau-artikelen waren ruim honderd mensen werkzaam, maar dit is niet iets wat ik ambieer. Ik zie er meer uitdaging in om met minder mensen deze omzetten te behalen.” Naar verwachting zullen de twaalf labels dit jaar gezamenlijk een omzet realiseren van zes miljoen euro. Om alles in goede banen te leiden, investeert Arno in automatisering.

Om het proces van de B2B-orders te optimaliseren, werd een jaar geleden een dealershop opgezet. In eerste instantie was de mogelijkheid om via de website orders te plaatsen een extra service richting de afnemers, die hiermee direct alle benodigde informatie bij de hand hebben en hun bestelling niet meer hoeven door te bellen of te mailen. Maar ook voor Vanmokum levert de koppeling tussen de webshop en Exact Online Handel de nodigde tijdswinst op. “Inmiddels komt zo’n vijftien procent van de bestellingen binnen via de webshop. Omdat deze orders rechtstreeks het systeem in worden geschoten, levert ons dit een besparing op van ongeveer tien minuten per bestelling. Maar wat nog veel fijner is, is dat het eventuele foutjes voorkomt.”

‘Expansie gaat nu veel makkelijker’

Dankzij de koppeling weet het bedrijf ongeveer zeventig procent in tijd per site te besparen, geeft Arno aan. Het geld dat hiermee bespaard wordt, kan in andere projecten worden gestoken. Zo wordt er hard gewerkt aan een consumentensite, evenals een platform waarop individuele ontwerpers eind dit jaar rechtstreeks hun product kunnen aanbieden aan retailers.

Arno legt uit dat dit laatste een uniek concept is. “Retailers vinden het vaak teveel gedoe om bij elke afzonderlijke ontwerper een order te plaatsen, waardoor nieuwe ontwerpers nauwelijks een kans krijgen. Bij ons krijgt de retailer één verzamelorder, ongeacht of hij nu producten bestelt van onze labels of van een individuele ontwerper. Er zijn een aantal partijen die iets vergelijkbaars doen, maar zij slaan het retailkanaal over. Zonde, want sommige producten wil de consument in het echt blijven zien. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond