-

Vier succesvolle Facebookacties

Als je jaren geleden als marketeer een nieuwe actie wilde opzetten, dan deed je meer moeite om kandidaten te vinden dan tegenwoordig, is te lezen op Mashable. Facebook heeft een interessante positie ingenomen op het gebied van online acties. Daar zijn genoeg potentiële deelnemers te vinden. Facebookers zijn snel geneigd een vragenlijst of formulier in te vullen als de actie er aantrekkelijk uitziet.

Maar niet alleen het gemak waarmee je aan een actie mee kunt doen is een reden. De complete motivatie van het meedoen aan een actie is veranderd door Facebook. De prijs die je kunt winnen is veel minder belangrijk geworden, omdat mensen graag meedoen om anderen iets van zichzelf te laten zien via Facebook.

Hieronder een overzicht van vier succesvolle Facebookacties.

1. Get on this Bus van Contiki Vacations
Vakantie-aanbieders hebben een streepje voor als het gaat om speciale acties. Een vakantie plannen is namelijk op zichzelf al leuk, maar helemaal als het een gratis vakantie is. Reisorganisatie Contiki had in februari een Facebookactie waarbij mensen hun perfecte vakantie moesten insturen. De winnaar kreeg één van de acht vakanties + 25.000 dollar aan prijzengeld.

De ‘Get on the Bus’-actie vroeg Facebookfans om een groep van vijf samen te stellen. Vervolgens moest je zoveel mogelijk stemmen verzamelen om te winnen. De Contiki Fanpage kreeg tijdens de actie maar liefst achtduizend ‘likes’ en meer dan tien miljoen views door middel van delen, ‘likes’, tweets en blogs.
Nog een reden voor het succes van de actie was de bus die kandidaten samen met hun vrienden konden samenstellen op basis van profielinformatie. Zo konden muziek, films, ‘likes’ in de bus verwerkt worden. Hiermee creëerde Contiki een ervaring en gingen ze een stap verder dan ‘Enter and Win.’

2. Show Us Your Red Lips van Maybelline
Ook deze actie bewijst dat het bij Facebookers meer gaat om experiences dan om prijzen. Maybelline New York creëerde een Facebookactie in Zwitserland voor de Superstay 24h lipstick. Met de actie kregen kandidaten de kans om het gezicht te worden van de lipstick op de Maybelline Fanpage van Zwitserland.

Ondanks de bescheiden prijs kreeg de actie binnen drie weken 183 aanmeldingen. Dit mag veel genoemd worden, gezien de teleurstellende ervaringen met user generated content in het algemeen. Meedoen was makkelijk. Kandidaten stuurden een foto van zichzelf in met rode lippenstift op. Negenduizend mensen brachten hun stem uit op de kandidaten. Voor de actie had de fanpage van Maybelline Switzerland drieduizend fans, na de actie groeide dat aantal naar 13.000 fans.

 

3. The Recycling King van Coca-Cola
Israël is een populair land om op locatie gebaseerde Facebookacties te houden. In het verleden had Coca-Cola in Israël al succes met de actie: Amusement Park. Kinderen kregen bij deze actie speciale armbandjes (met RFID-chip) om attracties te ‘liken’; dat deden ze door in te checken. Het Recycling King-team heeft voor deze actie elk recyclepunt in Israël opgezocht (meer dan tienduizend) en toegevoegd aan Facebook Places.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Kandidaten streden onderling om de meeste check-ins op recycleplekken. De actie deed het erg goed op Facebook, want er werden meer dan 26.000 foto’s geüpload van Facebookers tijdens het recyclen. De actie kreeg meer dan tweehonderdvijftigduizend check-ins. Degene met de meeste check-ins werd bekroond tot The Recycling King.

4. The funniest Classified ad on Blocket van Blocket.se
Blocket, de Zweedse versie van Marktplaats.nl, ging opzoek naar de grappigste advertentie op hun website. Hiervoor vroegen ze Facebookers om een foto van de grappigste advertentie te uploaden.

De jury koos uit alle aanmeldingen twintig finalisten. Facebookers brachten hun stem uit op hun favoriet. De fanpage kreeg er dankzij deze actie 31.000 fans bij in achttien dagen. De Blocket-app werd door 34.000 mensen geïnstalleerd. De winnende advertentie? Een Volvo die de greppel was ingereden. De gelukkige koper zou de auto wel zelf uit de greppel moeten halen voor gebruik.

)* Auteur Robert Doggers werkt bij Yune en blogt op Let’s Go Social

Deel dit bericht

4 Reacties

Bram

Ik mis verklaringen voor deze “successen”

Stephan Csorba

Jammer hieraan vind is dat er geen Nederlandse Facebook campagnes worden genoemd terwijl er genoeg te vinden zijn.

Robert

Beste Bram, Stephan,
Dank voor jullie reactie. Ik mis een beetje: “Goed initiatief, leuk artikel, maar het zou mooi zijn als…” Ik vind het zelf altijd een beetje jammer en kort door de bocht (weinig social) en makkelijk om het zo tee doen als jullie. Ongetwijfeld hebben jullie gelijk maar wij hebben niet onbeperkt de tijd. Aan de andere kant: goed om te horen dat we serieus worden genomen… 🙂

Eva

Leuk! Bedankt voor het op een rij zetten van deze geslaagde facebook acties. Ik ben benieuwd waar ik nog meer hier over kan lezen. Hebben jullie nog tips?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond