-

Like building: het nieuwe link building?

Vrienden worden van elkaar via social media was nog nooit zo populair. De recente lancering van de +1 button door Google in Amerika maakt ‘like building’ een feit. Nu Google likes en followers meeneemt in hun algoritme voor de zoekmachine maakt dat bedrijven hun social media strategie op orde moeten hebben.

Belang van social media

Social media is een ideaal communicatiekanaal om 1 op 1 contact te hebben met je klanten, de dialoog aan te gaan, om te ontdekken wat er leeft onder je doelgroep en om bijvoorbeeld campagnes aan te jagen. Als je dit goed wilt doen vergt het veel van de organisatie en is een social media strategie noodzakelijk. Deze investering is echter redelijk lastig te meten. Het is in ieder geval ook noodzakelijk dat je goed kunt meten of social media activiteiten een invloed hebben op je bezoekersstatistieken van je website en eventueel ook off line bijvoorbeeld bij de helpdesk of call center. Een recent onderzoek geeft aan dat de bijdrage van social media en SEO groter is dan men meestal denkt.

Beïnvloeden en waarderen

Het gebruik van social media blijft exponentieel stijgen (Facebook: feb. 2010 400 mln leden – jul. 2010 500 mln leden); The Voice of Holland toonde aan dat er nog veel meer te halen valt uit social media. Het zorgde ervoor dat er nog meer over gepraat werd, de kijkcijfers hoog bleven en ook dat men eenvoudig in contact kon komen met hun idolen. Door dit op televisie ook in beeld te brengen werd men via social media onderdeel van de show.

Het is zoekmachines ook niet ontgaan dat mensen online meer en meer geneigd zijn om informatie te ‘liken’ en daarmee elkaar beïnvloeden. Google heeft eind 2010 aangeven dit als factor mee te nemen in hun zoekmachine algoritme.

Eind maart dit jaar heeft Google de +1 Button geïntroduceerd in Amerika en later dit jaar zal dit in de rest van de wereld worden uitgerold. De button kom je nu alleen nog tegen als je een Google account hebt en in Google.com aan het zoeken bent. De button verschijnt bij de zoekresultaten, maar ook bij Adwords.

Persoonlijk vind ik de huidige functionaliteit wat vreemd omdat je een ‘+1’ gaat geven aan een resultaat dat je nog moet gaan bekijken. De verwachting is dat dit nog zal veranderen en dat je naast al je andere share knopjes op je site ook de +1 button kunt toevoegen.

Er gaan al tijden geruchten dat Google werkt aan een eigen sociaal netwerk. De introductie van de +1 button past hier goed in thuis in combinatie met de vele gebruikers van de diverse Google tools.

Toegevoegde waarde van ‘Likes’

Wat moeten we nu eigenlijk met al die share mogelijkheden? Betreft het een stukje ‘zelfbevlekking’ of heeft het een toegevoegde waarde? Waar we voorheen elkaar e-mails stuurden met de meeste bizarre inhoud gaan we ze nu eerder delen via diverse social networks. Op deze wijze brengen we met z’n allen een stem uit op content die we de moeite waard vinden om te delen. Dit helpt ons om de dagelijks stroom aan informatie te filteren. Vooral dit filter mechanisme heeft nu de volledige aandacht van zoekmachines. Zoekmachines trachten al jaren slechte en spammerige inhoud te scheiden van de kwalitatieve inhoud. In ieder geval Google is van mening dat deze sociale signalen hierbij kunnen helpen.

Synergie Social Media en SEO

Tot voor kort had social media een indirecte bijdrage aan zoekmachine optimalisatie. Door via social media de juiste signalen af te geven en in contact te komen met invloedrijke personen, binnen een branche (influentials), is men eerder geneigd om over een bepaald merk/onderwerp online te ‘praten’. Indirect kan het als resultaat hebben dat men eerder geneigd is te schrijven over het merk/onderwerp online, bij voorkeur natuurlijk met een link erin 😉

Nu Google heeft aangegeven dat signalen onderdeel zijn geworden van de zoekmachine algoritme, zijn SEO experts over de gehele wereld druk bezig om te achterhalen wat de invloed is en met name hoe hier op moet worden ingespeeld. Zoals er nu al een hele industrie is ontstaan rondom link building is nu ‘like building’ ook een feit geworden.

Een mooi en recent voorbeeld van synergie tussen social media en SEO is een infographic van Thomas Cook. De infographic heeft ruim 2.500 likes gekregen en ruim 2.000 externe links.

Op internet zijn diverse sites waar je voor weinig geld duizenden likes kunt kopen. Maar net zoals bij link building gaat het niet zozeer om de massa maar om de kwaliteit. Een like van iemand die actief is met social media en duizenden volgers heeft is waardevoller dan een like van een ghost account.

Wil je het maximale halen uit social media voor SEO dan is het van belang dat je de juiste social media strategie hebt. Ik ben zelf geen social media expert. Wat ik hierover wel kan zeggen, ga niet met social media aan de slag vanwege SEO. Ga met social media aan de slag omdat je er van overtuigd bent dat je een goede bijdrage kunt leveren rondom een onderwerp, klanten/mensen wilt helpen en vooral ook omdat je het leuk vindt. Social media is namelijk ook emotie. Weet je de juiste snaar te raken zal het effect voor SEO ook groter zijn.

*)  Auteur Reynder Bruyns is SEO Manager bij Netsociety

Deel dit bericht

12 Reacties

OMAlkmaar

Helemaal mee eens. Naast nuttig is door Social Media linkbuilding ook leuk geworden 😉

Dit artikel over backlinks en hoe deze te creëeren sluit hier mooi op aan: http://omalkmaar.blogspot.com/2011/04/backlinks-wat-zijn-backlinks-en-hoe.html

Gr. Hans
http://twitter.com/#!/OMAlkmaar
http://omalkmaar.blogspot.com/

Gijs Vroom

@Hans

Begrijp dat deze backlink naar jouw artikel en blog voor jou werkt, maar we hebben toch liever hier de inhoudelijke reactie, suggesties, aanvullingen van je.

Wouter Blom

@hans
Verder zou je het “nofollow” aspect van de social media links nog kunnen meenemen in je verhaal… Dit voorkomt dat mensen massaal gaan commenten zonder waarde toe te voegen aan het artikel voor de bezoeker.

In Comments/reacties onder blogitems worden links vaak voorzien van een “nofollow” tag. Hierdoor tellen deze links niet mee met het opbouwen van “pagerank”. De meeste sociale netwerken doen dit overigens ook.

Rbunskoeke

De invloed van social media (likes en followers) zal een onderdeel van linkbuilding worden en niet het nieuwe linkbuilding. Momenteel hebben de likes en retweets etc alleen nog invloed op de real-time search. Dit zal wel veranderd worden zeggen ze.

Toch ben ik nog skeptisch over de mate van invloed van “like-building” op de rankings. Er zijn nog veel dingen die te onduidelijk of te beinvloedbaar zijn om likebuilding een prominente plek te geven. (Bijvoorbeeld de follow-back spammers, de tags op foto’s op FB en het feit dat niet alle data van twitter opvraagbaar is door Google).

Hans van Schip

@Gijs Ik had de link naar het artikeltje op mijn Blog over backlinks en hoe je die makkelijk oa creëert middels Social Media als aanvulling bedoelt hoor. Zal er in het vervolg in een direkte reaktie gelijk al dieper op ingaan.

@Wouter Helemaal gelijk Wouter en bedankt voor de toevoeging. Als iedereen de backlinks via oa Social Media begrijpt, wilde ik in een vervolgstukje in mijn Blog dieper op in gaan.

Gr. Hans
http://twitter.com/OMAlkmaar
http://omalkmaar.blogspot.com/

Bert van Heerde

Toch lijkt het me voor Google lastig om een ‘like’ te interpreteren. Als ik op Facebook klaag over een bedrijf en een link naar dat bedrijf en er zijn vrienden van mij die mijn opmerking over dat bedrijf ‘liken’, ben ik dan bezig met het promoten van een bedrijf waar ik eigenlijk een klacht over heb?

Daarnaast is het effect van Social Media altijd lastig aan te tonen, zeker met N=1 studies. Wat ik zie bij een klant die wereldwijd gadgets verkoopt, is dat Facebook en Twitter 5 tot 6 keer minder conversies opleveren dan Google organic search. Het zijn voornamelijk organic search, gadget sites, review blogs en forums die conversies opleveren. De enige (opmerkelijke) positieve uitzondering is LinkedIn (ruim 10x zoveel conversies als Facebook).

360 Webshops

Like-building zal nooit het Link-building overnemen. Wel zal Like-building een enorm grote invloed hebben. Deze 2 samen zullen een interessante invloed krijgen op de page-ranking bij Google. Het is lastig te interpreteren wanneer iets nou echt promoten is of juist niet, ook lijkt het me makkelijk te misbruiken door hoogstwaarschijnlijk ‘like-bots’.

Peter

Je kunt tegenwoordig aardige resultaten behalen d.m.v. social authority, gebruik social media als connector aan je G+ account, dan krijgt social media nog meer waarde en bouw je een authority op.

Roman

Linkbuilding word steeds minder belangrijk, zeker als je kijkt naar de nieuwe updates van Google. Het gaat meer om content en social media signalen dan om linkbuilding.

Tim Williams

Zeker waar.

Steffen

Likes wordt inderdaad steeds belangrijker, zeker als het straks in Google geïntegreert gaat worden en Facebook met een zoekmachine komt. Zeker voor webshops en dergelijke sites interessant.

Man Maarten - Mannnen.nl

Denken jullie dat het oldskool linkbuilding nog veel effect heeft? Of moet het echt ‘natuurlijk’ zijn, zoals iedereen zegt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond