Deel dit artikel
-

MSN krijgt twee ton voor eikelsite

De Rijksoverheid betaalt twee ton voor advertentieruimte in de MSN-omgeving voor de omstreden campagnesite Watvooreikelbenjij.nl. De campagnesite werd volgens MSN Nederland via het MSN-portaal al bijna 800 duizend keer aangeklikt en nog eens 165 duizend keer via de tab in Messenger.

Met Watvooreikelbenjij.nl willen de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken jongeren wijzen op strafbaar gedrag en hun eigen verantwoordelijkheid. Het Radio 1-programma Radio Online meldde deze week dat de ministeries voor een prominente positie van Watvooreikelbenjij.nl in de MSN-omgeving twee ton hebben betaald aan Microsoft. 'Je moet dat zien als het inkopen van advertentieruimte,' aldus een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. MSN.nl is een van de meest bezochte sites van Nederland. Het totale budget van de campagne 'Wat voor eikel ben jij' is 1,2 miljoen euro.

Microsoft ziet de rijksoverheid slechts als een van de vele adverteerders, stelt Jacqueline Smit, die sinds januari country manager is van MSN Nederland. "De overheid gebruikt ons platform voor verschillende campagnes indien de boodschap voor onze gebruikersgroep relevant is," aldus Smit. "In het geval van deze overheidscampagne biedt ons platform toegang tot de voor de campagne geformuleerde doelgroep. De rol van Microsoft is het bieden van de infrastructuur naar een doelgroep die via andere media moeilijk bereikbaar is."

Smit vergelijkt het MSN-platform met een reclame bij de STER of een advertentie in een dagblad. "Er is een natuurlijke scheiding tussen boodschap en medium, waarbij wij het platform bieden voor communicatie van merken of in dit geval de overheid."

De campagnesite heeft volgens Smit al bijna 800 duizend pageviews gekregen via de MSN-portal en meer dan 165 duizend pageviews via de tab in MSN Messenger. De kliks gebeurden door respectievelijk meer dan 250 duizend en 142 duizend unieke bezoekers.

De SP lanceerde afgelopen weekend een protestsite op het adres Watvooreikelszijnjullie.nl. De partij vindt dat de ministeries belastinggeld over de balk smijten met de campagne. Bovendien heeft de Tweede Kamer eerder juist een motie aangenomen dat de overheid zoveel mogelijk alternatieven voor Microsoft moet zien te vinden. Het Platform Holland Open baalt ook van de overheidssite in een Microsoft-vormgeving. "Ik wil graag Microsoft feliciteren. Het lijkt me geweldig voor ze als de rijksoverheid op zo'n schaal reclame voor MSN maakt', aldus voorzitter Jo Lahaye in Radio Online.

De Watvooreikelbenjij-campagne binnen de MSN-sfeer loopt van 17 april tot en met 14 juni.

Deel dit bericht

11 Reacties

rekenmeester

2 ton voor 965 duizend impressies, ff snel rekenen levert dat ruim 200 euro CPM op. Lijkt me inderdaad veel weggegooid belastinggeld. Dat kan écht goedkoper.

Kasper Katje

Heerlijk dat gegoochel met cijfers: [quote]De campagnesite heeft volgens Smit al bijna 800 duizend pageviews gekregen via de MSN-portal en meer dan 165 duizend pageviews via de tab in MSN Messenger. De kliks gebeurden door respectievelijk meer dan 250 duizend en 142 duizend unieke bezoekers.[/quote] '800 duizend keer aangeklikt' suggereert iets anders. Dat neemt overigens niet weg dat het zeer dubieus is dat de complete site in een MSN omgeving is opgemaakt.

Richard

Goed rekenvoorbeeld meneer rekenmeester… Wat dacht je ervan dat de campagne loopt tot 14 juni!!

Hans-Peter Harmsen - Oberon

De afgelopen week ontstond er in alle media ophef over onze website http://www.watvooreikelbenjij.nl. Wat niet wordt genoemd in alle stukken die hier online en offline over zijn geschreven is het enorme succes van de campagne. Mede danzij de actie van de SP wordt de website enorm veel bezocht. Onze servers kraken onder de last van de vele duizenden jongeren die dagelijks hun mening spuien of meedoen met de activtities. Er wordt serieus gediscussieerd (en minder serieus) over de onderwerpen die worden aangedragen. Ontegenzeggelijk heeft de campagne haar doel bereikt, namelijk *bewustwording* bij jongeren over wat wel en niet acceptabel is. Rekenmeester moet nog even opnieuw rekenen. De campagne is pas net begonnen en loopt nog door tot en met 14 juni.

Kasper Katje

Daarnaast is CPM gebaseerd op views/impressies (van de ad/tab) en we hebben het hier niet over 965.000 ad-impressies maar over pageviews (gegenereerd door 394.000 unieke bezoekers). Rekenze meester 😉

joost

@rekenmeesterZou gaan om kliks en geen impressies, dus omgerekend ongeveer E0,20 per klik wat -afhankelijk van doelstellingen van de adverteerder- prima is.  Het artikel is overigens zeer onduidelijk over de cijfers en dat er al 165.000 keer geklikt zou zijn op het tabblad met het eikeltje in Messenger lijkt mij eerlijk gezegd wat aan de hoge kant. Kunnen RVD of Mediabureau misschien met cijfers komen? Wellicht een interessante cvase om op Emerce uit te werken. Beetje extra aandacht voor de betrokkenen en daarnaast hebben wij als belastingebetaler ook een beetje aan de campagne mee betaald!

Kasper Katje

[quote]Er wordt serieus gediscussieerd (en minder serieus) over de onderwerpen die worden aangedragen. Ontegenzeggelijk heeft de campagne haar doel bereikt, namelijk *bewustwording* bij jongeren over wat wel en niet acceptabel is.[/quote] Hans-Peter, waar kan in hemelsnaam gediscussieerd worden? Ik zie toch echt alleen de mogelijkheid je mening te geven over een rap. Ik hoop in ieder geval dat de jeugd er van bewust is of wordt dat deze vorm van benadering niet acceptabel is. En verder vind ik je wel erg voorbarig en stellig over het resultaat. Bezoek zegt niks over bewustwording.

pieter

Ik ben het volgens mij nog nooit eens geweest met de rooie jongens van de SP maar hier hebben ze toch echt een punt. Je gaat toch niet als overheid je burgers aanspreken als Eikels? Wat een belachelijk idee.

Mart

Zijn ze daar in Den Haag nu helemaal van de ratten besnuffeld? 2 ton van mijn belastingcenten aan Gates geven voor zo'n onzin site? Welke ambtenaar krijgt een gratis PC met de rommel van Gates erop? Dit riekt naar corruptie! Ik ben, God zij geloofd, niet op de hoogte van die MSN troep. Dat wil ik graag zo houden. Maar als ze in Den Haag de verloedering willen bestrijden moeten ze zeker niet bij Microsoft zijn want die staan aan de basis van verloedering met hun virus MSN en hotmail troep!

Hans-Peter Harmsen - Oberon

Kasper: op de homepage staat elke dag een stelling. Via deze stelling kun je je mening geven.

HomDai

Ten eerste is de site een complete onzin site ! Je moet al die stellingen maar eens zien! Als of alle jongeren zo denken, zo slecht zijn, zo onnadenkend als of ze allemaal slechte vrienden hebben, gewoontes, cultuur, opvoeding, scholing etc. Telkens als ik deze site weer zie dan krijg ik irritaties. Wat voor beeld creëert dit voor de jongeren ? Wat zullen de oudere generaties wel denken over hun eigen kinderen ? zijn/haar vrienden ? Het lijkt erop dat alleen weer het slechte beeld volop in beeld gebracht wordt. Je merkt het ook in de samenleving !  Ik (ja ik ben ook een jongere) krijg telkens te maken met mensen die mij niet vertrouwen. Ze gaan dan anders kijken, ander gedrag vertonen etc. Ik ging dus naar mijn werk , ik werd gebracht door de auto en ging met de bus naar huis, naar huisgaande vroeg ik 3 zones a.u.b . Hij klapt mijn strippen kaart helemaal uit . Een hele controle of ik niet toevallig zou frauderen (bij oudere mensen doet ie dat niet) en dan zegt de chauffeur vervolgens dat ik in de ochtend niet goed gestempeld heb !!! Ik dacht : WAT is dit nou voor onzin ?!?!? Dus hij verdenkt mij op fraude en dan beschuldigt hij mij vervolgens op fraude met een ongeldige reden. Namelijk dat ik in de ochtend verkeerd gestempeld had ?  Hoe kan hij dat nou weten ?Hoe wist hij dat nou zeker ?Op de vorige stempel stond duidelijk DO van donderdag en het was zaterdag.Wat zou hij verder gaan doen ?Is dit discriminatie? Ik ga naar de supermarkt ik KOOP iets en ik BETAAL ik heb de BON en vervolgens loop ik naar buiten en de poorten piepen. Dus ik blijf netjes staan krijg ik 1 of andere opmerking van een oude mevrouw rond de 70. Ga maar snel terug je hebt VAST niet betaald. Deze dingen wat ik heb meegemaakt vind ik dus erg beledigend. Ook bij de mediamarkt. Iedereen loopt naar binnen met een tas en ik wordt weer apart genomen om mijn tas in een KLUISJE te doen !! Wat is dat nou voor onzin! Ik vond dit uiterst beledigend en discriminerend. Ik heb nog meer ervaren maar bespaar wat tekst. Wat ik dus wil zeggen is dat deze campagne alleen maar negatief werkt en een slecht beeld voor jongeren geeft! En dat het dus ZONDE van het geld is. Maak ten eerste een goeie site en ten tweede goedkoper. Ik hoop dat het niet erger wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond