Deel dit artikel
-

Restaurantsite Iens naar België

Iens, de grootste restaurantsite van Nederland, is begonnen met een Belgische versie van haar site. Concurrent Specialbite is al drie jaar actief in België, maar beperkt zich tot Antwerpse restaurants. Ondertussen is een ander Nederlands initiatief, Hotschpots.com, actief in New York, Bangkok en Toronto. Hotschpots start binnenkort in Berlijn en Stockholm.

Specialbite, Dinnersite en Lekker.nl zijn in Nederland de belangrijkste online concurrenten van restaurantsite Iens.nl, vertelt Sharine de Rooij van Iens.nl. Met 17.000 restaurants in de database is Iens.nl de grootste restaurantsite van Nederland.

Iens.nl is begonnen als fysieke restaurantgids, maar acht jaar na de start vormt internet de hoofdmoot van de activiteiten, vertelt De Rooij. “De site is het bekendst, maar we blijven ook gidsen uitgeven.” Basis voor recensies op de site zijn de meningen die restaurantbezoekers via een zogenaamd proefformulier op de site naar Iens sturen. Daarnaast kunnen internetters ook een reactie plaatsen op recensies. Een redacteur van Iens beoordeelt de proefformulieren. Alleen ‘veelproevers’ ontvangen een beloning van Iens: wie tien formulieren opstuurt, ontvangt een gratis papieren gids.

Iets minder dan 50 procent van de omzet van Iens is afkomstig van internetgerelateerde diensten en advertentiemogelijkheden, zoals banners, weblinks en advertorials. Iets meer dan 50 procent van de omzet komt van de gidsen.

Op de Belgische site van Iens zijn de komende tijd alleen recensies van Antwerpse restaurants te vinden. De recensies op de site vormen, net als in Nederland, het basismateriaal voor een papieren restaurantgids. Iens wil aan de hand van de ervaringen in Antwerpen kijken of het concept van haar restaurantsite en –gids ook in België werkt.

Specialbite heeft wisselende ervaringen met de Vlaamse markt, blijkt uit de woorden van Tom de Bruijn van deze restaurantsite en –gids. “We hebben Antwerpen twee jaar meegenomen in onze gids, maar stoppen daar dit jaar mee. We merken dat er minder behoefte aan is.” Daarbij speelt volgens hem ook dat er op restaurantgebied op dit moment minder gebeurt in Antwerpen dan in een stad als Amsterdam. “Wij willen hippe, nieuwere tenten.” Op de internetsite van Specialbite blijven wel recensies over Antwerpse restaurants staan.

Dat Specialbite minder enthousiast over Antwerpen is, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de restaurantsite een andere insteek heeft dan Iens. Terwijl Iens streeft naar een zo breed mogelijk aanbod van restaurants, beperkt Specialbite zich tot hippe en bijzondere restaurants, die zich richten op een jongere doelgroep. Specialbite werkt met een groep van 45 vaste recensenten.

Hotchpots
In tegenstelling tot Iens en Specialbite, richt het Nederlandse Hotchpots zich niet op Nederland, maar uitsluitend op wereldsteden. De in 2005 gestarte restaurantsite toont recensies van de meest hippe restaurants in New York, Bangkok en Toronto. De site heeft volgens Vincent van Dijk van Hotchpots momenteel 60.000 bezoekers per maand. Hotchpots heeft een Engels-, Duits- en Nederlandstalige versie; binnenkort volgt een Spaanstalige versie.

“We werken met vier recensenten per stad,” vertelt Van Dijk. Alleen restaurants die op een bepaald moment ‘tot de hipste van een stad’ behoren, krijgen een vermelding en beschrijving op Hotchpots. “Als je twee dagen in New York bent, wil je niet een overzicht van álle restaurants in de stad zien. Je wilt meteen weten waar je naar toe moet.”

Hotchpots richt zich volgens Van Dijk op zakelijke reizigers, expats en ‘hippe locals’. Vaak zijn dat mensen in de leeftijdscategorie 25 tot 45 jaar die veel uit eten gaan en kritisch zijn.

Geld verdienen doet Hotchpots met het plaatsen van advertenties en het doorverkopen van content aan andere sites. Van Dijk: “We merken dat er interesse is vanuit de reiswereld, bijvoorbeeld van vliegmaatschappijen. Zij kunnen bijvoorbeeld onze recensies plaatsen in hun inflight magazines.” Om interessant te zijn voor zulke grote partijen, wil Hotchpots in ‘rap tempo uitbreiden’ naar andere steden. “Het heeft voor zulke partijen geen zin om content voor één stad te kopen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond