Deel dit artikel
-

Grote animo voor innovatief bedrijf via New Venture

De animo om in Nederland een eigen innovatief bedrijf te starten is sterk gestegen, te oordelen aan het aantal inschrijvingen voor New Venture 2004. De eerste ronde voor deze jaarlijkse prijsvraag rond het schrijven en uitvoeren van een business plan leverde 345 inzendingen op, tegenover 192 in dezelfde periode vorig jaar.

New Venture is een initiatief van McKinsey & Company en ging in 1998 van start als een wedstrijd voor het schrijven van een business plan voor een nieuw, innovatief bedrijf. Er worden gedurende een jaar drie voorrondes gehouden, de winnaars daarvan dingen in de finale mee naar het startkapitaal van in totaal 100 duizend euro, plus gratis advies van top-ondernemers.

Diverse bedrijven ondersteunen de wedstrijd, waaronder ABN AMRO Bank, Douwe Egberts, Essent, Mexx en Shell. Verder zijn ook het ministerie van Economische Zaken en alle Nederlandse universiteiten bij New Venture betrokken.

New Venture 2003 heeft 91 nieuwe bedrijven opgeleverd en deze bedrijven zeggen te verwachten dat ze in de komende twee jaar ruim duizend nieuwe banen zullen creëren, zo meldt de organisatie van New Venture bij de start van de tweede ronde voor dit jaar. Inzenden voor de tweede ronde kan tot 4 maart.

"De eerste ronde heeft een spectaculair aantal plannen opgeleverd", zegt Claire Arens, projectleider voor New Venture en verbonden aan managementadviescentrum De Baak. "Er zijn 345 innovatieve plannen ingestuurd, vorig jaar waren dat er in de eerste ronde 192." De jury maakt een selectie van tien uit deze plannen en deze potentiele ondernemers worden op 11 december bij het Bureau voor de Industriële Eigendom (patentenbureau) in het zonnetje gezet.

In de eerste ronde van New Venture 2004 zijn er 58 plannen voor ict-bedrijven ingediend, dat is in absolute aantallen een stijging, maar procentueel is er sprake van een daling, van 23 procent in de eerste ronde vorig jaar tot 17 procent in de eerste ronde dit jaar. Het merendeel van de plannen uit de eerste ronde had betrekking op innovatieve consumentengoederen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Thijs

Helaas was het ook wel te merken dat er veel meer inzendingen waren dan verwacht. Onderdeel van de wedstrijd is een persoonlijk juryrapport, ook voor verliezers, wat zeer zinnig kan zijn als feedbackmoment.Helaas bleek men het te druk te hebben voor fatoenlijke afwikkeling van deze beloofde dienst. Zo kreeg ik slechts van één jurylid het feedbackformuliertje terug, en bleef de kolom van zijn collega leeg. Bovendien beoordeelde dit jurylid dat ik mijn doelgroep wel erg smal had gesteld, van 24 tot 25 jaar. Ik hoop maar dat dit niet de doorslag gaf om mij niet te laten winnen, want mijn doelgroep is 20 keer zo groot, zoals ook duidelijk in de papieren te lezen viel…Vat dit niet op als frustraties van iemand die had willen winnen, want dat je met 350 mededingers niet zomaar wint is ook mij duidelijk. Ik vind het echter wel een gemiste kans.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond