Deel dit artikel
-

Marketeers: aandacht weblogs en podcasting overdreven

Op dit moment maakt zo'n 12 procent van de Nederlandse organisaties gebruik van weblogs. Iets minder dan de helft van de marketeers denkt dat de aandacht voor weblogs als marketinginstrument overdreven is. Over podcasting zijn de marketeers sceptischer: drie op de vijf marketeers vindt dit een overschat fenomeen. Dat blijkt uit onderzoek van Interview-NSS onder 425 marketeers.

In het door Interview-NSS uitgevoerde onderzoek werd marketeers gevraagd naar hun verwachtingen voor de toekomst. Het onderzoek is gisteren gepubliceerd door het Tijdschrift voor Marketing.

Eén van de conclusies van het onderzoek is dat er een hernieuwde aandacht voor de klant is. Directe communicatie zal belangrijker worden, waarbij digitale, telefonische en face-to-face contacten elkaar afwisselen. Om direct te communiceren met klanten en prospects worden op dit moment de website (91 procent) en e-mailmarketing (75 procent) door de meeste organisaties ingezet. Iets meer dan ‘oude kanalen’ als persoonlijk accountmanagement en direct mail. Hoewel het door minder organisaties wordt ingezet, wordt persoonlijk accountmanagement wél als belangrijkste kanaal beschouwd om in contact te treden met klanten.

Van de ‘nieuwere’ kanalen zijn SMS en weblogs het populairst; beiden worden door 12 procent van de organisaties ingezet. Podcasts worden door vier procent van de organisaties gebruikt.

De marketeers werd ook gevraagd naar merken die volgens hen de komende jaren succes gaan boeken. Als grootste groeier noemen de marketeers Google. Dat merk wordt door twee op de drie marketeers als merk genoemd dat veel belangrijker gaat worden. Ook ‘het huismerk’, Bol.com en de Rabobank scoren goed. Belangrijke afzwakkende merken zijn volgens de marketeers V&D en De Volkskrant. Over de toekomst van Microsoft zijn de marketeers opvallend verdeeld: zo’n 30 procent is positief, maar een vrijwel even grote groep denkt dat het merk de komende jaren aan kracht zal inleveren.

Marketeers denken dat het marketingvak flink zal veranderen de komende vijf jaar. Drie van de vijf marketeers denkt dat zijn functie er straks heel anders uit zal zien. Leeftijd zal volgens de meeste marketeers geen belemmering zijn om nog mee te kunnen doen in het vak. Meer dan de helft is van mening dat ‘slagen of falen’ in het vak leeftijdsonafhankelijk is.

Opvallend is verder dat veel marketeers zichzelf of hun collega’s eigenlijk overbodig vinden. Op de stelling “De meeste grote organisaties kunnen makkelijk de helft van hun marketingstaf schrappen. En ze weten ook wel welke helft,’ antwoordt 41 procent dat ze het hier mee eens is. Een kleiner percentage van 31 procent is het hier mee oneens.

Deel dit bericht

2 Reacties

Tjebbe Will

Wanneer komt er eens een keer een goed marktonderzoek waarin naar voren komt dat marketeers wel vaker achter de feiten aanliepen…..

Julian

Ik ben nog niet zo heel lang bezig met bloggen, maar ik kan zeggen dat ik niet verwacht had dat het zoveel exposure en nieuwe leads op zou leveren. Het is wel veel werk, maar dat is het tot nu toe zeker waard!  Of deze marketeers leggen hun verwachtingen te hoog of ze hebben gewoon niets interessants te melden.   http://juliannatte.wordpress.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond