Deel dit artikel
-

‘Mediagedrag jongeren vrij traditioneel’

Het mediagedrag van jongeren is traditioneler dan gedacht. Althans, dat is de reactie van verschillende adverteerders op een onderzoek naar mediaconsumptie onder jongeren. RTL 4 en Net 5 zijn de populairste zenders, niet TMF of MTV. Online besteden jongeren de meeste tijd aan MSN'en, mailen en het bezoeken van sites. Deze activiteiten zijn een stuk populairder dan het bekijken van video's, het bijhouden van een weblog of 'hyven'. Dat blijkt uit onderzoek onder 1300 jongeren tussen de 15 en 24 jaar.

Jongeren besteden dagelijks ruim 2,5 uur online. Meest populaire activiteit is MSN’en: 81 procent doet dit dagelijks. Jongeren hebben gemiddeld 113 contactpersonen in hun MSN-vriendenlijstje staan. Het onderzoek onder jongeren is uitgevoerd door bureau Newrulez, een dochter van Ilse Media.

Televisiekijken is minder populair dan internet. Hoewel jongeren de televisie 2,5 uur per dag aan hebben staan, kijken ze gemiddeld een uur een veertig minuten bewust naar het scherm. Een ander traditioneel medium, de radio, kent nog steeds relatief grote aantrekkingskracht onder jongeren. Iets meer dan 61 procent luistert regelmatig naar de radio. Zo’n 22 procent van de jongeren luistert dagelijks naar de radio via internet, terwijl iets meer dan 60 procent dagelijks naar radio via de ether of kabel luistert. Als jongeren radio luisteren via internet doen ze dat meestal een stuk korter dan wanneer ze naar een uitzending luisteren op de traditionele manier.

De eerste resultaten van het onderzoek zijn vorige week al gepresenteerd aan een groep adverteerders. Voor hen waren sommige uitkomsten verrassend. “Adverteerders denken dat jongeren heel hip zijn, maar familiezender RTL 4 is onder hen het populairs,” zegt Lianne van der Kruk, marketing manager bij Ilse Media.

E-mail relatief veel gebruikt
Jongeren maken nog steeds relatief veel gebruik van e-mail, hoewel de laatste tijd in verschillende artikelen iets anders is gesuggereerd (Teens: E-mail is for old people). Ongeveer 70 procent van de jongeren maakt dagelijks gebruik van e-mail. Het is daarmee de één na populairste online activiteit onder jongeren. Surfen en websites bezoeken doet zo’n 60 procent dagelijks.

Jongeren zijn niet dagelijks bezig met ‘Web 2.0’
Webloggen, video’s bekijken op sites als YouTube en ‘Hyven’ zijn online activiteiten die door de meeste jongeren niet dagelijks worden gedaan, blijkt uit het onderzoek. Ongeveer een op de tien jongeren houdt dagelijks zijn weblog; een vergelijkbaar percentage begeeft zich dagelijks op het sociale netwerk Hyves. Iets minder dan een kwart van de jongeren kijkt elke dag naar video’s op sites als YouTube of Google Video.

Twee procent jongeren heeft géén mobiele telefoon
In Nederland heeft slechts twee procent van de jongeren géén mobiele telefoon. De jonge mobiele beller belt gemiddeld 24 minuten per dag en verstuurt 5 sms-berichten. Een meerderheid van de jongeren heeft een draagbare muziekspeler, iets minder dan 80 procent luistert naar een iPod of mp3-speler.

Deel dit bericht

4 Reacties

koningwoning

En door wie is dit onderzoek geïnitieerd…. zegt namelijk evenveel erover als de uitkomsten

koningwoning

Oops… eerste alinea niet goed gelezen.Overigens vind ik het niet zo raar dat uit een onderzoek van ilse komt dat jongeren niet zo vooruitstrevend zijn.bovendien zijn de jongeren hier 15 – 24 terwijl het al lang al bekend is dat de massa van de createurs online 20 – 30 zijn. Dit zijn ook de mensen die de meeste sociale contacten hebben en daardoor dus sociale netwerken bijhouden…. dus in dat opzicht, niet zo verassend als hier wordt voorgedaan.

kcirraj

Ja ik moet koningwoning gelijkgeven maar een tegenstelling plaatsen tegenover zijn opmerking over de leeftijd van de msn'ers 20-30 jaar.De jeugd gebruikt al bijna vanaf 10 jaar deze toestanden aan ongeveer 2uur per dag en hoe ouder men wordt hoe minder dit wordt gedaan.Uit eigen ervaringen en recent onderzoek kon ik deze cijfers blootstellen aan de media.

Peter

@Koningwoning De echte internet die-hards zijn al boven de 40 hoor en net zo creatief. Leeftijd doet er echt niet toe. MSN is wel een duidelijk dominant gegeven. Ik ben benieuwd of andere initiatieven daarvoor in de plaats komen. Maar microsoft lijkt ook hier te gaan overheersen. @KcirrajInderdaad vanaf lagere school(zoals dat in mijn tijd nog werd genoemd) gebruiken kinderen msn chat. Je signaleert wel dat men het minder doet wanener men ouder wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond