Deel dit artikel
-

Vaste correspondent Reuters in Second Life

Nieuwsagentschap Reuters heeft een kantoor geopend in Second Life. Een journalist van het persagentschap gaat in de virtuele wereld achter het nieuws aan, maakt Reuters vandaag bekend. Het nieuws is te lezen op een weblog en een 'mobiel device' dat Reuters beschikbaar stelt aan avatars, inwoners van Second Life.

Mediacorrespondent Adam Pasick van Reuters gaat zich begeven in Second Life. Zijn virtuele alter ego – de avatar – heet Adam Reuters. Pasick ziet het zijn van correspondent in een virtuele wereld als iets dat niet heel anders is dan werken in de fysieke wereld. “Hoe vreemd het ook mag lijken, het werk verschilt niet zo,” zegt hij hierover. Pasick start zijn correspondentschap op woensdag.

Pasick is niet de eerste journalist die zich begeeft in Second life. Wagner James Au, freelance journalist voor onder meer Salon en Wired, werkte van april 2003 tot februari 2006 in opdracht van Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, in de virtuele wereld.

Reuters gaat tekst-, foto- en videonieuws van de ‘buitenwereld’ publiceren in Second Life en het nieuws uit Second Life beschikbaar stellen aan de ‘buitenwereld’ op een speciaal secondlife domein op de Reuters site. .

Virtuele wereld Second Life heeft 900.000 geregistreerde gebruikers, waaronder 16.000 Nederlanders. In de afgelopen maanden groeide het aantal Nederlandse gebruikers maandelijks met zestig procent.

De eerste persconferentie in Second Life vond vorige week plaats. Sun kondigde daarin de opening van een vestiging in Second Life aan. De persconferentie hield Sun met avatars, in dit geval Sun’s Chief Researcher John Gage en Chris Melissinos, spelletjesbaas bij het bedrijf.

Emerce behoort met Wired en Cnet tot een klein groepje van media/tijdschriften dat een eigen ruimte heeft in Second Life.

Een groeiend aantal bedrijven opent vestigingen in Second Life. Toyota, Sony, Adidas en American Apparel behoren tot de grotere ondernemingen in de virtuele wereld. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 16 procent van de inwoners is te typeren als ondernemers. Dat zijn mensen die eigen virtuele goederen of diensten produceren, en deze verhandelen in ruil voor Linden Dollars, de munteenheid van Second Life. De digitale munten kunnen worden ingeruild voor echte dollars.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond