Deel dit artikel
-

NS plaatst grote schermen op dertig stations

NS gaat samen met Viacom Outdoor zeker dertig narrowcastingschermen ophangen in NS stations door heel Nederland. Eerder dit jaar ging men uit van zeker tien grote tv-schermen op minstens tien NS Stations. NS zou ook belangstelling hebben voor de reclame-exploitatie van de reguliere reisinformatiesystemen. Op de meeste NS stations hangen sinds kort LCD schermen met elektronische informatie.

Viacom Outdoor is nu al positief over het 26 vierkante meter grote scherm dat sinds juli in NS station Utrecht Centraal hangt. Het bedrijf presenteerde gisteren de eerste bevindingen met het scherm op het narrowcastingcongres van Mediaplaza in Utrecht.

Het scherm wordt door de meeste reizigers positief beoordeeld, net als de inhoud. Ook al is het scherm geluidstil, de namen van adverteerders blijven hangen. Volgens Viacom hebben zich al erg veel adverteerders gemeld. Viacom heeft zelfs al het eerste interactieve experiment achter de rug: reizigers konden via Bluetooth een Mp3 bestand van platenmaatschappij Universal op hun mobiele telefoon ontvangen.

Ook Menno van der Steen van Airport Schiphol is tevreden over zijn ervaringen met narrowcasting. De kwaliteitsperceptie van de circa 2000 nieuwe platte schermen met reisinformatie, reclame en andere content is ten opzichte van de oude schermen (zonder nieuws of reclame) van 73 naar 82 procent gestegen. "We zijn nog wel erg voorzichtig met de hoeveelheid reclame," benadrukte Van der Steen in Utrecht. "Mensen zijn toch vaak wat gestressed als ze een vliegtuig moeten halen, dus het laatste wat je wilt is ze met reclame bombarderen."

In heel Europa neemt het aantal narrowcasting activiteiten overigens sterk toe. De Elf tankstations gaan in 2007 interactieve schermen uitrollen, waarmee elektronische vouchers kunnen worden besteld, zo meldde Ronald Dubbeldam van TDX. London Underground heeft eerder dit jaar een contract ter waarde van 146 miljoen euro gesloten met Viacom Outdoor voor de exploitatie van reclame via narrowcastingschermen. Vanwege de korte wachttijden zal geen content, maar uitsluitend reclame worden getoond, negen adverteerders in een loop.

Ook Ton van Hout van Hulskamp, het bedrijf achter het Rabo Viewpoint concept, constateert een explosieve belangstelling voor narrowcasting. "We krijgen steeds meer bedrijven met budget over de vloer." De Rabo is zelfs al begonnen met het installeren van schermen boven geldautomaten, onder meer in Den Bosch. "Dat is nu een van de best bezochte geldautomaten."

Toch waarschuwt Van Hout voor een hype. "Als straks overal schermen komen te hangen, zal het effect snel verminderen. Je ziet nu al pogingen om de aandacht te trekken met afwijkende schermen, zoals 3D." Van Hout vreest ook dat de markt allerlei cowboys zal aantrekken die klanten de kip met de gouden eieren beloven. "Narrowcasting kost gewoon geld, de platte schermen zijn nog steeds duur. De hamvraag is dan ook wat het gaat opbrengen en of je daar in wilt investeren. Verwacht niet dat je de investeringen er binnen een half jaar uit hebt."

Zelf heeft Van Hout hoge verwachtingen van microcasting. Als voorbeeld noemde hij in Utrecht Wellpoint, een gezondheidskiosk die binnen de drie minuten het gewicht, lichaamsmassa, lichaamsvetgehalte, bloeddruk en het hartritme kan meten. "Met dit soort kiosken kun je bijna een-op-een met klanten communiceren. Ik denk dat we meer die kant opgaan."

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Peter

"Ook Menno van der Steen van Airport Schiphol is tevreden over zijn ervaringen met narrowcasting. De kwaliteitsperceptie van de circa 2000 nieuwe platte schermen met reisinformatie, reclame en andere content is ten opzichte van de oude schermen (zonder nieuws of reclame) van 73 naar 82 procent gestegen." En wellicht zou zonder reclame en nieuws de kwaliteitsperceptie van de nieuwe schermen nog wel hoger zijn? De verbetering lijkt mij voornamelijk gerelateerd aan het feit dat we op Schiphol nu duidelijk leesbare flatscreens hebben, i.p.v. vage monitoren.

Rick van der Poorten

Mijn naam is Rick van der Poorten en ik ben zojuist afgestudeerd aan de HBO opleiding Media & Entertainment Management. Voor mijn scriptie heb ik een onderzoek uitgevoerd naar de huidige en toekomstige positie van Narrowcasting binnen de mediamix.  Voor dit onderzoek heb ik interviews afgenomen met partijen zoals Media Librium, ON, Media Landscape, Syntens en mediabureau Kobalt.  Wellicht vinden sommige lezers dit interessant om door te nemen.  Het rapport is te downloaden via de website http://narrowcasting.blieb.nl/article/narrowcasting_18761/Rapport_Adverteerders___Narrowcasting.html  Met vriendelijke groet,Rick van der PoortenMedia & Entertainment Manager  

Ruud

Quote: "Het scherm wordt door de meeste reizigers positief beoordeeld, net als de inhoud. Ook al is het scherm geluidstil, de namen van adverteerders blijven hangen." En hoe is het onderzocht dat namen van adverteerders blijven hangen? Het enige dat ik me kan herinneren (kom zo nu en dan wel eens op Utrecht Centraal), is dat er nieuwsberichten te zien zijn en deze ook nog eens behoorlijk hi-res zijn. Oh, en dat het scherm 's avonds veel te fel is om prettig naar te kunnen kijken. Wederom: het is heel erg leuk om vanalles te roepen naar de pers en tegen de Emerce-redactie, maar hoe groot het waarheidsgehalte is, is een tweede…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond