Deel dit artikel
-

‘Analyse sitestatistieken ondergeschoven kindje’

Nederlandse webbureaus en adverteerders onderkennen het nut van sitestatistieken, maar vergeten vervolgens de achterliggende analyses te maken. Daardoor blijven veel vragen over het klantgedrag onbeantwoord en blijft het rendement van websites achter. Nederlandse branchepartijen richten een vereniging voor webanalyse op.

Vanmiddag vindt op het kantoor van webbureau Satama Interactive de oprichtingsbijeenkomst plaats van de Nederlandse tak van de Amerikaanse Web Analytics Association. Tijdens deze bijeenkomst peilt het bestuur van de organisatie de kennisbehoefte van Nederlandse bedrijven. Bovendien fungeert de vergadering als eerste Web Analytics Wednesday, een tweemaandelijkse bijeenkomst waar adverteerders, bureaus en softwarebedrijven ervaringen uitwisselen en cases bespreken.

Nicole Niemann van Satama: "Onder bureau's en adverteerders leeft nog te weinig het besef van het nut van webanalyse. Het is een ondergeschoven kindje. Veel bedrijven meten al wel de generieke statistieken van hun site. Maar daarna stopt het. Uit die gegevens wordt nog te weinig geëxtraheerd. Met webanalyse meet je ook wat sitebezoekers doen, waar ze afhaken en wat een klant oplevert."

Uit een recente peiling over webanalyse van Multiscope bleek dat 59 procent van de ondervraagden de interpretatie van de meetresultaten als de grootste uitdaging ziet. Een kleine 40 procent is nog niet zo ver en vraagt zich af wat er überhaupt gemeten moet worden.

Mobiele telecombedrijven, bijvoorbeeld, gebruiken webanalyses om te zien welke weg een klant in hun digitale winkels bewandelen op zoek naar een nieuwe telefoon en bijpassend abonnement. Een bank kan analysesoftware gebruiken om te zien of klanten die, bijvoorbeeld, een hypotheek zoeken zich goed kunnen oriënteren op de site en niet voortijdig wegklikken naar de site van een concurrent.

Het bestuur van de Nederlandse tak van de Web Analytics Association bestaat bij de lancering uit webbureau Satama, adverteerder Postcodeloterij en softwarebedrijf Netprofiler. Voor de bijeenkomst vanmiddag meldden verscheidene mediabureaus en adverteerders zich aan. Niemann: "Het is niet de bedoeling dat deze tweemaandelijkse bijeenkomsten veredelde sales pitches worden. Daar waken we voor."

Deel dit bericht

4 Reacties

Walter

Het lijkt me een mooie uitdaging voor deze jonggeborene om de analytics softwareleveranciers eens langs de meetlat te leggen om te bepalen of gerapporteerde statistieken al dan niet realistisch zijn. Web analytics software is geen weg analytics software.

Dick Thoolen

Juiste conclusie; ik dacht al een tijdje dat ik de enige in dit deel van de wereld was die dit vermoedde. Ook had ik al eerder bij webstats leveranciers, waaronder Google Analytics, gevraagd mij namen van klanten te geven, desnoods anoniem, om met andere gebruikers gezamenljike ervaringen uit te wisselen. Soms ben je een week bezig voor een webstats rapport, en vindt iedereen het zeer boeiend, maar wordt er desalniettemin toch niets mee gedaan. Hier kan iemand? een stad? een land? een groep? dus een flinke voorsprong nemen in deze tijd van de tweede Internet hausse. Quote Mark Twain: 'Some people use statistics like a drunk uses a lamppost; for support rather than illumination'.

Bram Boertjes

Het is een uitdaging om de statistieken als realistisch aan te merken, maar het is een even zo grote uitdaging om de definitie van de statistieken uniform en consistent te krijgen. Ben aan het experimenteren geweest met AWStats, SAS Webhound en Google Analytics op dezelfde site, en de verschillen waren verbijsterend. Daarmee gaat het nut voor gebruik in allerlei KPI's grotendeels verloren, en is het negatief voor het vertrouwen in webstatistieken.

Sander Idzerda

Puntje over de consistentie van de statistieken. Hier lijkt te gelden dat door het handhaven van eigen standaarden er door ontwikkelaars barrieres worden opgeworpen om van pakket te switchen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond