Deel dit artikel
-

Zylom start met video-advertenties in games

Zylom start binnenkort met de eerste video-advertenties in casual games, simpele spelen die vooral populair zijn onder vrouwen. Zylom gaat deze vorm van in-game advertising inzetten voor downloadbare games. In de Verenigde Staten is het model vorig jaar al succesvol geïntroduceerd door RealNetworks, eigenaar van Zylom.

Veruit het grootste deel van de omzet van Zylom komt vooralsnog uit de verkoop van premium downloadbare games, spelen met extra mogelijkheden. Deze games kosten bijna 30 euro. Zylom wil echter minder afhankelijk worden van de verkoop van games en meer gaan verdienen aan advertenties, zegt Rutger Peters, CEO van Zylom.

Maandelijks spelen in Europa 10 miljoen mensen de games van Zylom online. Zij doen dat gemiddeld 100 minuten. Zylom maakt niet bekend hoeveel mensen games downloaden.

In een interview met Emerce vorig jaar was Peters nog redelijk sceptisch over in-game advertising. Hij gaf toen aan dat hij bang was dat advertenties in spelen teveel afbreuk zouden doen aan de spelervaring van gebruikers.

De advertentievorm die nu gekozen is voor downloadbare games houdt echter rekening met de spelervaring van gamers, zegt Peters. "De streaming commercials worden op natuurlijke momenten getoond in de game, bijvoorbeeld tussen twee levels in."

Video-advertenties wegklikken
In Nederland begint Zylom tussen nu en twee maanden met een eerste test, om te kijken of video-advertenties in Nederland ook aanslaan. Daarbij wordt rekening gehouden met ervaringen die in Amerika zijn opgedaan, aldus Peters.

Zo was het in Amerika in eerste instantie bij geen enkele commercial mogelijk deze via het bekende kruisje weg te klikken. "Totdat adverteerders zelf vroegen om dit wél mogelijk te maken," vertelt Peters. Gamers kunnen in sommige gevallen nu de commercial wegklikken en direct doorgaan met het spel. "Het is aan de adverteerder om de keuze te maken of het wel of niet mogelijk is de commercial te ‘skippen', als een gamer dat wil."

In De Verenigde Staten worden vanaf vorig jaar juni video-advertenties getoond in downloadbare games van RealArcade, het game-onderdeel van RealNetworks. Ongeveer vier miljoen spelers hebben tot nu toe een game met video-ads gedownload. De doorklikratio van de commercials is zo'n tien procent, terwijl bijna 75 procent van de spelers een commercial volledig uitkijkt.

De commercials die in de Verenigde Staten worden getoond, duren zo'n 20 seconden en zijn meestal een online vertaling van een televisiecommercial. De advertenties worden ongeveer elke 20 minuten getoond. Gebruikers die besluiten om een game te kopen, krijgen een versie zonder de video-advertenties. Volgens Zylom is de verkoop van games niet gedaald doordat er nu gratis versies zijn met advertenties. Onder meer Honda en Procter & Gamble adverteerden in Amerika met video's in games.

85 procent vrouw.
Van de 10 miljoen maandelijks online gamers bij Zylom is zo'n 85 procent vrouw en ouder dan 30 jaar. Ongeveer een kwart van het totaal aantal gamers is Nederlands, de overige driekwart komt voor het merendeel uit Engeland, Duitsland en Frankrijk. Het aantal gamers is vorig jaar bijna verdubbeld, grotendeels door groei buiten Nederland.

In de online games worden soms ook advertenties getoond. Dat gebeurt aan het begin, als het spelletje nog aan het laden is. Zylom noemt dit een pre-game commercial. Al sinds 2003 wordt deze advertentievorm in Nederland toegepast. Adverteerders betalen voor deze commercials per klik. Dit in tegenstelling tot de streaming commercials die worden afgerekend op basis van impressies.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond