Deel dit artikel
-

‘Klein sociaal netwerk heeft actievere gebruiker’

Leden van kleine en afgesloten online netwerken zijn veel actiever dan leden van grote netwerken als MySpace of Hyves. Gemeenschappen waar de interesses, achtergrond of het geslacht van leden veel overeenkomsten vertonen, laten ook een hogere betrokkenheid zien.

Hoe intiemer een online sociaal netwerk, hoe actiever de leden. Die conclusie trekt het Amerikaanse Communispace op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf deed onderzoek onder bijna 26.000 leden van 66 afgesloten online gemeenschappen met een gemiddelde grootte van tussen de 300 en 500 leden. Communispace vergeleek het gedrag van de leden van de kleine netwerken, met het gedrag van leden van grote netwerken als MySpace.

Eén van de resultaten van het onderzoek is dat 86 procent van de leden van kleine netwerken getypeerd kan worden als actief; zij leveren regelmatig bijdragen in de vorm van bijvoorbeeld reacties, blogpostings en uploads van foto's of video's. Een percentage van 14 procent is zeer passief. Het percentage van ‘heel actieve leden' ligt bij de grote online netwerken volgens de onderzoekers op zo'n één procent. De overige 99 procent is zeer passief bij de grote netwerken.

"Grote gemeenschappen trekken in zijn totaliteit meer bezoekers, maar zijn niet het antwoord voor marketeers die op zoek zijn naar een grotere betrokkenheid van klanten," zegt Julie Wittes-Schlack van Communispace.

Communispace is een bedrijf dat in opdracht online netwerken ontwikkelt en faciliteert; met name voor grotere merken. De onderzoeksresultaten passen goed in het straatje van de opdrachtgever.

Verschil tussen man en vrouw
Een grotere homogeniteit van de leden, bevordert de participatie, aldus Communispace. Mannen of vrouwen zijn bijvoorbeeld actiever in een netwerk met uitsluitend mannen of vrouwen dan in een netwerk waarin beide geslachten zijn vertegenwoordig. Een zelfde verhaal gaat op voor netwerken met mensen van een zelfde culturele achtergrond.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jelle

Valt http://www.funkybabes.nl en http://www.funkyhunks.nl ook onder een klein sociaal netwerk? Zoja dan moet ik ze gelijk geven.

Joost Schravendeel

Mwah. Middelgroot denk ik. Maar bijvoorbeeld meppel.org zal een veel groter percentage actieve gebruikers hebben dan een funkybabes.

Jelle

Joost ik denk niet dat je een sociaal netwerk met 4000 leden, kan vergelijken met een netwerk van ruim 225.000 leden.  Ik vraag me dan ook af waar je je posting op baseer.

Timan Rebel

Jelle, op precies wat er in dit artikel wordt aangehaald. Dat kleine communities (in het artikel 300 tot 500 leden). Meppel.org zit daar dus al eigenlijk ook al boven. Op Sugababes.nl merken wij het ook hoor, dat het percentage zwaar actieve gebruikers veel kleiner is dan een aantal jaren geleden.  Ik denk ook dat het evident is aan een grote groep mensen. Je ziet het overal terug en misschien kun je ook dit wel linken aan het bystander-effect. Als er bijvoorbeeld een ongeluk gebeurd en er zijn maar 1 of 2 getuigen wordt de politie vele malen sneller gebeld dan met een groep van 10 of 20 mensen. In het tweede geval denken velen 'een ander heeft vast al gebeld, dus ik hoef het niet meer te doen'. Ik reageer af en toe ook niet op grote drukke sites, omdat je reactie veel minder impact lijkt te hebben

Bart de Rijk

Het gaat hier niet zozeer om een 'klein' sociaal netwerk, maar om een 'gesloten' sociaal netwerk. Een netwerk waar je alleen op uitnodiging van de organisatie, en dan alleen met password, toegang tot hebt. En die blijken relatief actievere gebruikers te kennen. De vraag is: wanneer is een gesloten sociaal netwerk te prefereren boven een open netwerk. Een 'brand' zal in de regel zijn community voor alle consumenten willen openstellen. Voor product trails en een context van vertrouwelijke informatiedeling kan een gesloten community voordelen bieden. Voorbeelden van (gedeeltelijk) gesloten communities in Nederland:Leadusers.nl, waar je je kan aanmelden voor een innovatief onderzoeksproject;Organon met community van medicijngebruikers: http://aanmelden.organon.nl/gebruiker_new.asp?site=organonservice.  Wie kent nog meer Nederlandse voorbeelden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond