Deel dit artikel
-

‘Adverteerder bang voor sociaal netwerk’

Gebrek aan controle weerhoudt adverteerders om op MySpace, Hyves en Facebook te adverteren. Ondanks de grote populariteit van deze sites. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers.

Het Amerikaanse IDC deed onderzoek naar sociale netwerken en kwam tot de conclusie dat adverteerders veel kansen laten liggen. Dit jaar halen de Amerikaanse netwerken meer dan een miljard dollar aan inkomsten, verwacht IDC. Maar, zo schrijf IDC, dat bedrag is laag, in verhouding tot de grootte van de sites, het aantal bezoekers dat ze trekken en de media-aandacht. De grootste Amerikaanse sociale netwerken zijn Facebook (30 miljoen accounts) en MySpace (100 miljoen accounts).

Hoewel sociale netwerken op verschillende manier geld kunnen verdienen, vormen advertenties de belangrijkste inkomstenbron, meent IDC. Betaalde inschrijvingen (premiums), de organisatie van evenementen of merchandise zijn voorbeelden van andere manieren om geld te verdienen aan de netwerken.

IDC signaleert dat er op de Amerikaanse netwerken relatief weinig advertenties staan. Adverteerders hebben angst voor de omgeving waarin hun advertentie terecht komt. In tegenstelling tot nieuwssites of andere online omgevingen, staat de inhoud van sociale netwerken nauwelijks ‘onder controle’. Dat vinden adverteerders eng, zegt Karsten Weide, van IDC. Advertenties zouden kunnen verschijnen naast ‘ongepaste afbeeldingen of tekst’, is het angstbeeld. Voor sociale netwerken is dit een dilemma, meent Weide. “Als ze de profielen meer gaan controleren, verliezen ze aan populariteit. En juist de populariteit is wat adverteerders in eerste instantie trekt.”

Nederland
Zijn Nederlandse adverteerders ook huiverig? Wie een kijkje neemt op Hyves, ziet een behoorlijk aantal advertenties, hoewel dat niets zegt over ‘gemiste kansen’. Emerce maakte gisteren een inschatting van jaarlijkse advertentie-inkomsten. Deze zou zo tussen de twee en vier miljoen euro per jaar liggen. Webads benadert adverteerders, maar Hyves doet dat ook zelf. Hyves maakt gebruik van profielgegevens om zo gericht mogelijke advertenties te tonen.

Iemand die heeft gemerkt dat ook Nederlandse adverteerders niet altijd even graat adverteren op een site als Hyves, is Michiel Schipperus van internetbedrijf ISM eCompany. “Wij hebben gemerkt dat adverteerders niet zo happig zijn om met hun merk op een sociaal netwerk te staan. Zij weten dan niet waar hun merknaam terecht komt. Ze zijn de controle kwijt,” zei hij eerder tegen Emerce.

Deel dit bericht

12 Reacties

jordi

Hyves heef toch meer dan 1 miljard pageviews per maand? Laten we zeggen dat een banner minimaal 3 euro per 1000 views op moet leveren. dan is dat alleen al toch 3 miljoen per maand? of denk ik verkeerd?  Niet op elke pagina staat een banner maar op de home pagina staat zo'n rectangle die veel meer opeleveren dan 3 euro. daarnaast hebben ze gold member accounts en hebben ze een millinglijst van 400.000 adressen waar ze 0,20 per adres voor vangen. Lijkt mij dat ze meer inkomsten hebben dan tussen de 2 en 4 miljoen per jaar.  In dit stukje staat dat er een behoorlijk aantal advertenties staan op hyves dus genoeg adverteerders hebben ze wel. Of toch niet…

Serge

@JordiVolgens de tariefkaart van Webads heeft 35.000.000 pageviews, dus niet dat absurde aantal van jou (werk je misschien voor Hyves??). Daarnaast ga jij ervan uit dat alle views ook werkelijk verkocht worden, wat natuurlijk ook niet zo is.  Hyves.nl wordt in een pakket verkocht, dus van al die adverteerders zijn er maar een paar die specifiek hyves inzetten.  @topicAdverteerders en aanbieders kunnen zich beter afvragen of 'plat adverteren' wel zo effectief is op een sociaal netwerk. Immers, zulke sites bieden betere -andere- mogelijkheden om te communiceren (ook gecontroleerd).

jordi

John Nota

Je kan gewoon een informatie pakket aanvragen en je zal zien dat er veel meer advertentie opties zijn dan je in eerste instatie zou ontdekken. Denk maar aan het "pimpen"van je profiel met een branded achtergrond.

Maurice Beerthuyzen

Volgens mij bieden sociale netwerken juist enorm veel mogelijkheden! Mensen hebben zich met een hele riedel aan gegevens bekend gemaakt. Je weet leeftijd, hobbys, interesses, voorkeuren ed. Daar zou je als bedrijf toch juist van moeten smullen? Kunst is om de informatie die beschikbaar is, dusdanig in te zetten dat je echte doelgerichte acties kunt doen.  En het gebrek aan controle is relatief. Dat heb je als merk op internet toch al minder. Mensen maken filmpjes over je, starten blogs over slecht functionerende producten etc. En al neem je zelf het initiatief -zie Wallmart in facebook- zelfs dan kan het helemaal anders lopen dan je gehoopt had.

Wesley Hollander

Een iets ouder onderzoek naar sociale netwerken toont aan dat adverteren nauwelijks effectief is. WtM-marketing brengt goede kansen met zich mee – maar ook een gebrek aan controle, zoals hierboven aangetoond. Ook is al aangetoond dat een gemiddelde gebruiker een half uur per maand besteed. Om daar dus een boodschap door te krijgen, moet je je traditionele middelen overboord gooien.

marketing manager

Het is al tijden duidelijk dat het aantal views dat en site heeft er niet toe doet, sterker nog hoe meer, hoe minder groot de kans is dat je meerdere keren gezien wordt. Veel reclame is immers gebaseerd op het aantal contactmomenten. Kwestie van versnippering. Hyves kan dus potentieel (de banners doen zo'n gemiddeld 10 euro per 1000) heel veel geld verdienen, maar dat zit er terecht niet in. Niet voor niets dat de views zo goedkoop zijn. Hyves leent zich wel goed voor beyond banner acties en dat kan succesvol zijn, dat is een aantal keer gelukt (PSP, T-Mobile, KPN), maar ook meerdere keren flink mislukt, ondanks de forse investeringen. Succes is geen garantie.  Alles bij elkaar is adverteren op Hyves geen aanrader.

Thijs

Ik sluit me aan bij Maurice Beerthuyzen. Recent heb ik een stuk op Emerce gelezen over de succes van T-Mobile op Hyves. Het ministerie van SZW zette Hyves op een vergelijkbare manier in, echter op kleine schaal. Uit beide projecten blijkt dat je als adverteerder een community kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken, maar dat je daarbij wel moet letten op:- de aard van het kanaal (hyves=community=internet=interactief medium)- de relevantie voor de doelgroep Prachtig toch, samen met je doelgroep wederzijdse doelstellingen realiseren? Adverteren is meer dan banners/skyscrapers op een webpagina plaatsen.

marc

Volgens mij werkt AdWords nog steeds het beste. Zelf doen wij dit ook met http://www.gwvn.nl Dat geeft het meeste resultaat. Het is controleerbaar en je kunt het aanpassen wanneer je maar wilt.Ik weet uit betrouwbare bronnen dat bijvoorbeeld speurders.nl 4 milj bezoekers per maand heeft. Dan zul je denken, kassa, als je gaat adverteren met een banner. Dus echt niet. Kosten zijn zo'n 12.000 uro maar dat zet geen zodden aan de dijk. Nee met http://www.goedkoopstewinkelvannederland.nl gaan we via adwords verder.

Jan-Joost Rueb

Als je internationaal kijkt wordt er toch wel flink geld verdiend door MySpace en Facebook (ik meen $600m respectievelijk $100M in 2007)Zij verkopen slechts een % van de impressies, hebben een aantal hele goede adverteerders en kunnen er redelijk van leven 🙂  

Radinck

@ Jan Joost – helemaal mee eens, en dat zal de komende tijd (ls maanden/jaren) alleen maar toenemen. Het zijn vooral de branded communities waar we veel succes mee hebben en de goede deals met een aantal key adverteerders en Google waar veel winst mee word behaald. Het concept van online adverteren is natuurlijk redelijk nieuw en daarmee 'eng' voor adverteerders, maar de grote jongens in de markt hebben het allang ontdekt en zetten het veelvuldig in in de mediamix. Online zal de komende jaren alleen nog maar explosiever gaan groeien en mits communities met innovatieve oplossingen komen voor adverteerders en daadwerkelijk toegevoegde waarde blijven leveren, zullen budgetten ook omhoog gaan.

Marc

MySpace 100 miljoen accounts?  Volgens mijn weten tweehonderd miljoen!  In juli waren er bijna 120 mln. MySpacers notabene actief.  Maar dit terzijde . . .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond