Deel dit artikel
-

DAG start sociale online tv-gids op Zie.nl

Gratis krant DAG start binnenkort met Zie.nl, een gids en sociaal netwerk rond online tv en video.

Zie.nl is een tv- en videogids, waarmee gebruikers ook in een zogeheten 'kijkwolk' filmpjes en tv-programma's kunnen beoordelen. Daarmee moet Zie.nl wat orde in de chaos van online video en tv-streams scheppen. Bovendien werkt de site als een soort sociaal netwerk rond de smaak voor programma's.

De start van de site werd dinsdagavond gemeld door Blueace.nl, dat een wachtwoord voor een beta-versie van Zie.nl aanbiedt. De site biedt ook kijkersprofielen van gewone kijkers en van bekende Nederlanders. Daarnaast combineert de gidsfunctie op de site 175 tv-zenders met videosites als YouTube en Google Video. Het is ook mogelijk om previews van de online fragmenten te bekijken en door te klikken naar Programma Gemist en vergelijkbare sites bij andere omroepen.

De kijkwolk is aan eigen voorkeuren aan te passen met behulp van een eigen profiel. Ook kunnen Zie.nl-bezoekers reacties per tv-programma of webvideo achterlaten. Een van de webloggers op Blueace.nl beschrijft Zie.nl als 'een startup binnen KPN'.

Zie.nl komt ook op papier in DAG te staan. De RTV-pagina's van het gratis dagblad heten vanaf woensdag Zie.nl. Ook staat er een 'kijkwolk' van een BN'er in de krant.

Deel dit bericht

7 Reacties

Alex

Ik vraag me af waar KPN/DAG de programmagegevens vandaan halen. Deze zijn in NL beschermd/eigendom van de publiek omroepen. Dit riekt naar oneerlijke concurrentie / overteding van een aantal wetten

Rogier van Laar

@ Alex: Het "monopolie" op de programmagegevens (in de vorm van een meerdaagse gids) van de publieke omroepen is afgelopen zomer opgeheven. Een kamermeerderheid heeft zich hierover duidelijk uitgesproken. Hiernaast beschikte PCM al over de programmagegevens per dag voor haar dagbladtitels, of is je dit in de krant nooit opgevallen? ;) Je uitspraak m.b.t. oneerlijke concurrentie begrijp ik niet: juist een monopolie (i.e. enkel de omroepen gaven gidsen uit) werkt concurrentievervalsend. Juist nu de programmagegevens zijn vrijgegeven is er – blijkens dit initiatief – ruimte voor nieuwe toepassingen en/of modellen. Of "de markt het vreet" zal moeten blijken, maar juist daarvoor is er concurrentie uitgevonden.

Alex

@Rogier Ik weet idd dat er een voorstel is behandeld, en er een meerderhied steun heeft uitgeproken, maar ik wist niet dat er al gestemd was ?  Volgens mij is dit er nog niet helemaal doorheen (anders hadden we al veel meer (gratis) print en online tv gidsen gezien denk ik Met oneerlijke concurrentie bedoelde ik dat KPN/DAG dus nu al deze gegevens heeft en er producten mee maakt. Als ik (of een andere uitgever) morgen de publieke omroep bel en vraag om mij de gegevens te verstrekken dan voorspel ik je dat ik ze niet krijg ! Voor de duidelijkheid, ik ben helemaal voor het vrijgegeven, het huidige met publiek geld gefinancierde monopolie van de omroepen is onwenselijk. Overigens hebben de kranten inderdaad de beschikking over programmagegevens, maar voor max 48 uur, daar kan je geen gids mee maken voor 1 of twee weken

Caz

Alex, op het Blue Ace weblog legt Jeroen Doucet uit hoe het zit met programmagegevens. Citaat:  "De praktijk is dat het goed te doen is om licenties te krijgen voor het publiceren van programmagegevens 24 uur vooruit. 72 uur is al veel lastiger, hoewel veel kabelmaatschappijen dat wel doen. Meer dan 72 uur is nagenoeg onmogelijk en in ieder geval heel kostbaar." Als je op zie.nl kijkt zie je dat de programmagegevens niet verder dan 24 uur vooruit gaan.

Miranda van Werkum

Dit is de zoveelste marketingblunder van de heer Amos Kater. Wie zit in hemelsnaam op deze dienst te wachten? Onder het motto van ?als het maar technisch goed is? verkoopt dit zichzelf.

Sandra

@Miranda: ik denk dat je het succes van de sites als tvgids.nl en gids.omroep.nl onderschat. DE opkomst van overzichtelijke online weergaves van entertainment lijkt me een logisch gevolg op de groei (en soms overkill) van het digitale entertainment aanbod.Prachtig initiatief van DAG! Als DAG straks ook nog de EPG van setup boxen kan mixen of miss zelfs claimen met de EPG zie.nl (moeten er uiteraard een aantal partijen meewerken), dan zijn ze straks DE noodzakelijke schakel in het beslissingsmoment van de consument; ze beslist immers elke dag weer (bewust of onbewust): wat voor content ga ik vandaag tot me nemen? Het medium en de infrastructuur maakt straks niet meer uit, alles wordt digitaal, alles convergeert! De 2 bovengenoemde sites zijn overigens van de PO, dus die konden ook wel wat concurrentie gebruiken.

Richard

Zie.nl opereert vooralsnog op zomertijd. Het 1/2 8 nieuws van RTL begint volgens het boekje om 20:30… lol 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond