Deel dit artikel
-

Doek valt voor nieuwssite Skoeps

Burgerjournalisten in Nederland moeten hun heil ergens anders zoeken. Maandag valt het doek voor Skoeps. Het samenwerkingsverband tussen PCM Uitgevers en de digitale tak van Talpa Media wordt na anderhalf jaar ontbonden.

De eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten komt ten einde omdat het niet is gelukt een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen. Er is wel gezocht naar andere investeerders. "Maar dat is alleen niet gelukt. Je kan in het algemeen zeggen dat het bereik tegenvalt. We zagen wel groei, maar niet de groei waar we op hoopten", aldus Marcel Houtman, directeur van Skoeps.

De site haalt volgens STIR een bereik van 0,4 procent. Volgens Houtman niet het verwachte bereik. "Om een deuk in een pakje boter te slaan moet je toch al gauw een bereik hebben van zo’n 5, misschien wel 10 procent."

Zowel Talpa Media als PCM Uitgevers vinden dat Skoeps niet langer past binnen de strategische focus van de afzonderlijke ondernemingen.

Ondertussen gebruiken nog twee andere partijen de techniek van Skoeps. Voor Endemol die de techniek inzet voor het initiatief Ik op TV heeft de beëindiging van de burgernieuwssite geen gevolgen. "Voor Africa Interactive is dat een ander verhaal. Die zijn wat meer verweven met ons", aldus Houtman. "We houden het platform voorlopig wel live, dus hier vinden we ook een oplossing voor. Daar gaan we deze week mee bezig."

Op Skoeps plaatsen amateurreporters video’s en foto’s. Het aanbieden van technologie en kennis over user generated content was één van de manieren waarop Skoeps geld wilde verdienen, naast bijvoorbeeld het doorverkopen van foto’s. Voor het initiatief Ik op TV nam Endemol een ‘white label’ versie in gebruik van de site van Skoeps.

De content die in bijna twee jaar is verzameld, blijft eigendom van Skoeps. "Er zijn wel gesprekken geweest met partijen die geïnteresseerd waren om het over te nemen, maar daar is niks uitgekomen. Natuurlijk staan we wel open voor andere grote spelers die interesse tonen."

Op dit moment beschikt Skoeps over de grootste beeldredactie van Nederland met 7500 geregistreerde Skoepers die maandelijks tussen de 1000 en 1500 nieuwsitems insturen. Gerigistreerde Skoepers die het materiaal alleen bij Skoeps hebben geparkeerd krijgen nog de mogelijkheid om dit er vanaf te halen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond