Deel dit artikel
-

Sprekende reisgids verslaat internationale spelers

Het Nederlandse XS2TheWorld nam het met hun mobiele cityguide op tegen grote spelers als Vodafone en Garmin. Desondanks won de start-up een bronzen Mobile Content Award in de categorie ‘Best Handset Application’.

XS2TheWorld stond als enige Nederlandse bedrijf genomineerd bij de internationale Mobile Content Awards and Conference .

De jury was onder de indruk van de mobiele applicatie die XS2TheWorld ontwikkelt: sprekende cityguides voor op je mobiele telefoon. De eerste prijs in de categorie ‘Best Handset Application’ ging naar Garmin, producent van navigatiesystemen.

De mobiel wordt met de cityguide een tolk en reisgids tegelijk. De applicatie bevat honderden zinnen in 20 talen, waaronder Chinees, Thais en Spaans. De gebruiker krijgt een zin niet alleen fonetisch op zijn beeldscherm te zien, maar ook te horen. Het meest populair zijn de gidsen voor Beijng, Parijs en Barcelona.

"We zijn ontzettend blij met de prijs. Dat hadden we niet verwacht. Met andere genomineerden als Vodafone en Garmin, moet je het toch opnemen tegen de grote internationale spelers. Deze prijs is een kroon op ons originele idee", aldus Sander Munsterman, mede-oprichter en CEO van XS2TheWorld.

Als het aan Munsterman ligt biedt de prijs genoeg kansen. "Ik denk wel dat we hier voordeel uit kunnen halen. Awards doen het altijd goed, reclamebureaus zijn er gek op", meent hij. "Ik kan wel van alles roepen, dat ons product zo gaaf is en makkelijk, maar een oordeel van een onafhankelijke jury zegt toch meer. Dat toont aan dat je een goed product hebt."

Wie zijn de beste Chinese ping-pong-spelers?

Het jonge bedrijf wacht ondertussen met smart op de Olympische Spelen. Munsterman: "We hebben natuurlijk ook een speciale gids voor dat event. Deze bevat alle venues van de Olympische Spelen, een programmaoverzicht, informatie over de stadions aangevuld met de informatie uit de bestaande Beijng-gids als restaurants en algemene toeristische locaties. Natuurlijk hebben we naast de algemene gesproken zinnen ook wat zinnen speciaal voor de Olympische Spelen."

Op dit moment zijn er alleen gesproken zinnen beschikbaar in de taal van het bezochte land. Munsterman laat weten dat er wel gekeken is naar de mogelijkheid om een dialoog op te zetten. "Dat komt mogelijk nog, maar niet op dit moment, omdat je maar een beperkte hoeveelheid aan informatie kan vullen. Het is jammer dat er in dit mobiele tijdperk een grens wordt gesteld aan de grootte van een applicatie."

‘Lonely Planet zit te slapen’

XS2TheWorld is overigens geen concurrent van Lonely Planet, of andere reisgidsen op papier meent Munsterman. "Eerder een aanvulling. Zij zitten gewoon te slapen. Wat wij doen zou een mooie aanvulling zijn op bestaande schriftelijke reisgidsen. Uitgeverijen zijn vaak conservatief. Terwijl de applicatie makkelijk is in te zetten als een white label-product. "We hebben nu enkele b2b-projecten, waarin we onze gids uitgeven onder een ander jasje, bijvoorbeeld voor Guinness. Die kunnen de gesponsorde gids weer aanbieden aan hun klanten en relaties."

Ondertussen zit de start-up niet stil. Er zijn al wel gesprekken gaande met een internationale reisgids die eventueel klant van XS2TheWorld wordt. "Maar dat is in zo’n pril stadium, daar kunnen we nog niks over naar buiten brengen."

XS2TheWorld werkt samen met bedrijven als bijvoorbeeld Nokia, het Cannes Film Festival, Wegener, Cheaptickets.nl en BBC. Inmiddels zijn er voor de consument nu 20 verschillende talenversies en ongeveer 25 steden beschikbaar.

Munsterman schat dat er het afgelopen jaar 50.000 reisgidsen zijn gedownload, inclusief de reisgidsen van de zakenpartners.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond