Deel dit artikel
-

Affiliatevergoeding iPhone onder vuur

T-Mobile lijkt een verkeerde inschatting te hebben gemaakt van de impact van affiliate marketing bij de introductie van de iPhone. Een mail naar de affiliates toont aan dat het bedrijf graag een verlaging ziet naar 10 procent van de oorspronkelijke vergoeding.

Het bedrijf schreef kort na de lancering van de iPhone in Nederland de affilaite partners aan. De affiliates kregen meegedeeld dat het affiliatetarief met terugwerkende kracht werd verlaagd. Dit komt neer op een leadvergoeding van 1,50 tot 2 euro voor de gedraaide online iPhone-campagnes waar dat eerst rond de 20 euro zou liggen.

Affiliateblog publiceert de mail van T-Mobile waarin het bedrijf aangeeft dat het ‘vanuit T-Mobile niet is toegestaan om traffic / sales te genereren rondom de iPhone zonder expliciete toestemming van T-Mobile’. De mail kwam echter binnen op de dag van de lancering.

Tim Markestein, accountmanager telecom bij affiliatenetwerk M4N laat weten al gereageerd te hebben op het voorstel van T-Mobile om de vergoeding te verlagen. "Wij vinden het niet wenselijk. We wachten nu op een antwoord van T-Mobile dat wij weer door kunnen geven aan onze affiliates. Ze hebben waarschijnlijk een verkeerde inschatting gemaakt van de impact van affiliate marketing."

Het is volgens Markestein niet mogelijk om met terugwerkende kracht de vergoeding aan te passen. "Het kan wel, maar dan binnen een termijn van 1 tot 5 dagen."

T-Mobile geeft als reden op dat de iPhone de online campagnes niet nodig heeft. Het toestel zou zichzelf verkopen. "Mensen zijn op eigen houtje met het merk aan de slag gegaan. De basis is, we hadden daar met niemand afspraken over gemaakt en het is wel aangegrepen om leads te genereren", aldus een woordvoerder.

De afilliates die slim bedachten ook een graantje mee te pakken van de hype rondom de iPhone menen dat de actie van T-Mobile onjuist is. Op het internet woedt ondertussen een flinke discussie over het terugdraaien van de leadvergoeding. Markestein meent dat het beter is om te kijken wat er de komende weken gebeurt. "Misschien gaat de hype iets liggen en kan de vergoeding op basis daarvan redelijker worden ingeschat."

Verschillende affiliates die geld ontvangen voor aangebrachte klanten, hebben voor de lancering van het gehypte toestel flink wat voorbereiding gestoken in het doorsturen van mensen naar de website van T-Mobile.

T-Mobile geeft aan nog in gesprek te zijn met de verschillende netwerken.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jorit

Belachelijk dit! Dat hadden ze dan van tevoren aan moeten geven! Daarnaast wordt er al tijden ingekocht op allerlei andere merken telefoons + abonnementen van T-Mobile en dat was nooit een probleem.  Nu komt de iPhone uit en vindt T-Mobile achteraf dat er niet op ingekocht had mogen worden. Ze willen liever alle winst in eigen zak steken. De iPhone is gewoon ??n van de producten die te koop is via T-Mobile.nl en daar moet gewoon op ingekocht kunnen worden door affiliates, tenzij ruim van tevoren duidelijk wordt aangegeven dat het niet mag.  Dat is niet gebeurd, dus kunnen ze het niet de vergoeding met terugwerkende kracht terugbrengen naar 10%. Volgens mij is dat wettelijk niet mogelijk. Affiliates hebben niets verkeerds gedaan en zijn met hun inkoopbeleid uitgegaan van de gegeven vergoeding. Voor een kleinere vergoeding koop je op een andere manier in om geen verlies te draaien.

koningwoning

Dit is dus een probleem van affiliate marketing.Je houdt dit soort dingen simpelweg niet in de hand als je geen goedkeuring vantevoren geeft…. Stom van T-Mobile zich dit niet eerder te hebben gerealiseerd…. daar is een internetsales-, of internetmarketeer niet goed bezig geweest. Maar ook wel heel erg schlemielerig van de affiliates: je weet vantevoren dat je niet een iPhone kan bestellen, en dat het heel lang gaat duren voordat die dingen daadwerkelijk geleverd worden. Ik kan je nu al wel verklappen dat een aantal van die uitingen h??l ieets anders zullen hebben beloofd. @Jorit – natuurlijk houden ze de winst voor zichzelf… hoe veel denk je dat een dergelijk contract met Apple kost! En ze hebben groot gelijk dat ze dat zelf willen blijven houden. Zij zijn met die strategie gekomen, de affiliates niet. Die affiliates die willen nu een makkelijk graantje meepikken en dat wordt ze nu ontzegt. Wat mij betreft wel enigzins terecht. Alle verkeer die ze naar T-Mobile hebben gestuurd vooraf had geen zin, want je kon bij T-mobile niets en niemand heeft daardoor ineens een ander toestel gekocht.De dag van de launch zouden ze, om het eerlijk te houden, gewoon moeten uitbetalen…. de rest mogen ze best verlagen.

affili8

Koning woning, dit is helemaal geen probleem van affiliate marketing maar van een lakse adverteerder die niet kan of wenst te communiceren en denkt zonder vooraankondiging en overleg (met netwerken en affiliates) eenzijdig zaken ingrijpend te kunnen wijzigen. Klanten kunnen gewoon een iPhone bestellen waarna de levering 6 weken op zich laat wachten. Het moment van levering staat helemaal los van het moment van bestellen/aanschaffen en dus ook van de commissie. Daarnaast is er vantevoren helemaal geen communicatie geweest vanuit T-Mobile of de netwerken dus gingen de affiliates er vanuit dat er niets was gewijzigd aan vergoedingen en toestemming etc. (deeplinken naar de iPhone was mogelijk) We zijn nu overigens bijna een week verder en nog steeds is er geen openheid en duidelijkheid.

Remco

Wat mij verbaast is dat ik hoofdzakelijk publishers zie reageren op deze actie van T-Mobile. Ik mis de actie van in dit geval de tussen persoon (Zanox, Tradetracker en M4n(hoewel zij netjes transparantie na streven)). De reactie van Zanox op Webwereld.nl verbaast me heel erg. Roger Kenbeek, snapt de standpunten van de partijen maar laat zich verder niet uit over de inhoud. Wanneer dit een trend is dan is de affiliate markt sterk in gevaar. Het verhaal dat de Affiliate marketeers in belang van beide partijen werkt lijkt niet op te gaan. Naar mijn idee accepteren ze de houding van T-Mobile.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond