Deel dit artikel
-

Google distantieert zich van merkenrecht-kwestie

Google vindt dat adverteerders die denken dat hun concurrent hun merknaam misbruikt moeten procederen tegen die concurrent in plaats van tegen Google dat merknamen wel als trefwoord te koop aanbiedt. Daarmee reageert Google op de zaak die onlangs door de Franse verzekeraar AXA is aangespannen tegen het zoekmachinebedrijf. De vraag is echter of de rechter wel zo gevoelig is voor het standpunt van Google.

Onlangs sleepte AXA Google voor de rechter. Google zou het trefwoord AXA zeer tegen de zin van de Franse verzekeraar ook aan andere verzekeraars hebben verkocht. Google maakt volgens AXA inbreuk op het merkenrecht door het trefwoord “axa” ook aan andere verzekeraars te verkopen. Google hoopt door ook advertentieruimte in te kopen op de namen van concurrenten meer reclamegelden binnen te halen. “Onzin,” vindt Google. AXA moet zijn concurrenten voor de rechter slepen, niet Google.

Juristen spraken toen Google de beslissing nam ook merknamen als trefwoorden te gaan gebruiken al van een hele riskante ‘move’ die tegen Google zou kunnen gaan werken. Andere partijen hadden ook al gedreigd om Google voor de rechter te slepen, maar kennelijk was de maat voor AXA eind vorige maand vol. De hoorzitting is op 10 mei in Parijs.

Wat de eis van AXA precies is, is nog onduidelijk, maar dat AXA om een schadevergoeding zal vragen aan de Franse rechter is zo goed als zeker.

In Amerika zijn inmiddels soortgelijke zaken aangespannen tegen Google, maar daarbij gaat het om minder aansprekende bedrijfsnamen dan die van AXA.

Google stelt in zijn voorwaarden dat het normaal gesproken advertenties weigert als deze zijn gekoppeld aan geregistreerde merknamen en de bezitter van de merkrechten hierover klaagt. Maar Google kondigde vorige maand aan dat het Amerikaanse of Canadese merken als zoekterm mogelijk gaat maken.

Deel dit bericht

5 Reacties

piet

Dat is wel heel erg makkelijk van Google, maar deze vlieger gaat waarschijnlijk niet op. Ik denk dat Axa dit heel gemakkelijk gaat winnen.

Nathan

Het zou absurd zijn als Google andermans intellectuele eigendom (lees: merknaam) mag verkopen. Anders start ik ook een Google-fanwear shop. Dan moeten ze de mensen die de Google-sweatpants aandoen maar pakken, ich habe es nicht gewusst.

Kimberly Vanhoutte

mijn mening is ook dat google zich dit misbruik van merknamen idd niet kan veroorloven.. AXA had dan ook alle recht om google voor de rechter te dagen en ze zullen deze zaak dan hoogst waarschijnlijk ook wel winnen. De tegenstrijdigheden in hun uitingen zullen hun geloofwaardigheid ook niet ten goede komen.

ElMariachi

Vreemd dat Google graag haar zakelijke klanten traffic en leads levert tegen betaling zoals De GoudenGids en Scoot dat ook doen/deden maar daarbij exclusiviteit veranderd in ethiek en de zakelijke klant zelf verantwoordelijk stelt voor de "eerlijke" marketing. Nu is de wetgeving rondom vergelijkende reclame in gidsen wellicht niet duidelijk maar het is voor Google wel een aantrekkelijke en goedkope manier om potentiele adverteerders lekker te laten bieden op de adwords van de concurrent … kassa! Google Giggles….   

Henk W

Ook wij zijn de dupe van een collega. Zoek bijvoorbeeld maar eens op Axient en krijgt de ad-word advertentie van I-People voorgeschoteld, niet zo netjes.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond