Deel dit artikel
-

Yahoo past ‘weggooibeleid’ persoonlijke data aan

Yahoo brengt de bewaartermijn van persoonlijke data terug van dertien naar drie maanden. Met het zelfopgelegde beleid hoopt het bedrijf een nieuwe standaard te zetten binnen het speelveld van dataprivacy.

Het nieuwe ‘weggooibeleid‘ spitst zich toe op het zoekgedrag van de gebruiker, maar ook op de websites en advertenties die bezocht dan wel aangeklikt worden.

De persoonlijke data wordt, zover de juridische verplichtingen dat toelaten, nog maar dertig dagen opgeslagen. Een uitzondering maakt Yahoo voor data die verband houden met fraude en veiligheid. Hiermee streeft Yahoo concurrenten Google en Microsoft voorbij die de data voor respectievelijk negen en zes maanden opslaan.

Volgens Anne Toth, directeur privacybeleid bij Yahoo, willen de gebruikers ‘relevante content en advertenties’ wanneer ze Yahoo bezoeken, maar daarnaast ook ‘de garantie dat hun veiligheid wordt gewaarborgd’.

Zoekmachines bewaren normaalgesproken iedere zoekopdracht die hun gebruikers opgegeven, net als informatie over wanneer het verzoek werd opgegeven en vanaf welk IP-adres. Al jaren uiten pleitbezorgers van consumentenprivacy hun zorgen over het feit dat hierdoor persoonlijke interesseprofielen zijn aan te leggen, die herleidbaar zijn tot op individueel niveau.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond