Deel dit artikel
-

Meest actuele crisissite, maar geen redactie?

Volgdecrisis.nl bewijst een van de meeste actuele sites te zijn met berichtgeving rondom de economische crisis. Emerce sprak met bedenker Anne Jan Roeleveld en vroeg naar het geheim van de smid.

1. Wat en waarom van Volgdecrisis.nl?

Rond vorig jaar oktober barstte de crisis echt los in Nederland en ontstond bij veel mensen de behoefte aan recent nieuws over de crisis. Veel nieuwswebsites maakten aparte rubrieken en dossiers aan over de kredietcrisis. Wil je dus op de hoogte blijven van al die dossiers en nieuwsitems dan moet je telkens de websites gaan bezoeken. Daarom kwam ik op het idee om dit op één website weer te geven, een zogenaamde mashup. De site is in drie blokken verdeeld.

Het linkerblok is een verzameling van het laatste nieuws over de crisis via meer dan 20 nieuwskanalen. Het tweede blok is een overzicht van de laatste tweets die gaan over de crisis en in de derde laatste kolom worden de laatste video’s van YouTube getoond die gaan over de crisis.

Volgdecrisis.nl kent verschillende verschijningsvormen. Naast de website is er een Twitter-account opgezet. Hier wordt ook het laatste nieuws op geplaatst, zodat de Twitter gebruikers via hun timeline op de hoogte blijven van de laatste nieuwsartikelen over de kredietcrisis. Daarnaast is er sinds kort een speciale mobiele versie van volgdecrisis.nl. Hier worden alleen de laatste nieuwsberichten opgezet. Wanneer er vanaf een mobiele telefoon naar de site wordt gesurft, zal de gebruiker automatisch worden doorgeleid naar de mobiele website.

2. Slaap je ooit? De site wordt constant geupdate.

Die vraag wordt me vaker gesteld. Eigenlijk helemaal niet zo gek, want de website wordt inderdaad real-time voorzien van nieuwe berichten, tweets en video’s. En het mooie daarvan is dat het volledig geautomatiseerd is. Dat betekent dat ik er in principe niets aan hoef te doen.

In het linkerblok wordt door middel van Yahoo Pipes het nieuws van diverse websites gefilterd op trefwoorden als kredietcrisis, crisis, financiële crisis en nog een paar varianten. Daaruit komt een RSS-feed en die is vervolgens geïntegreerd in de nieuwskolom. De Twitter-berichten worden eigenlijk op dezelfde manier binnengehaald en verwerkt. Ook de video’s komen binnen op een RSS-kanaal dat wordt uitgelezen.

3. Kun je zicht geven op de statistieken?

Nadat ik vorig jaar de website ben begonnen is de website een aantal keer in het nieuws geweest en dat heeft voor een flinke piek gezorgd in het aantal bezoekers. Na de piek steeg het aantal bezoekers gestaag en we kunnen nu zeggen dat er dagelijks zo’n 150 unieke bezoekers naar de website komen. Sinds de mobiele website online is zijn daar tot nu toe iets meer dan 300 bezoekers op geweest. Het Twitter kanaal heeft 175 followers en er zijn inmiddels ruim 1900 nieuwtjes via dit kanaal verspreid. Het totaal aantal bezoekers vanaf het begin van de website is sinds deze maand meer dan 10.000 bezoekers.

4. Hoe komt men op de site terecht?

In de statistieken is er te zien dat meer dan de helft van de bezoekers via een zoekmachine op de website komt. Doordat de website continu andere en nieuwe content heeft, wordt deze goed door Google opgepikt. Dat resulteert in een goede positie in de zoekresultaten op de woorden "crisis nieuws" en "kredietcrisis". Het Twitter-kanaal heeft qua marketing ook een goed bereik. Vaak worden tweets geretweet zodat het @volgdecrisis kanaal ook door andere mensen wordt opgemerkt.

5. Wat voor reacties krijg je uit het veld?

Tot nu toe heb ik alleen maar positieve reacties ontvangen. De meeste komen via Twitter binnen en zijn vaak in de trant van: "Erg handig!" en "@volgdecrisis is de perfecte crisis RSS reader".

Speciaal voor de gebruikers is er een Uservoice-kanaal opgezet waar een idee gedeeld kan worden. Vervolgens kan er op een idee gestemd worden om te kijken waar het meest behoefte aan is.

6. Nog plannen voor uitbreiding?

De website krijgt regelmatig een update. Sinds kort is het bijvoorbeeld mogelijk om de YouTube video’s op de website zelf te bekijken in plaats van te worden doorverwezen. Dit concept was voor mij puur een experiment en daarom heb ik er ook niet voor gekozen om hier geld aan te verdienen. Eigenlijk is dit concept op ieder ander actueel thema toe te passen. Mocht er daar behoefte aan zijn dan zal ik daar zeker aandacht aan besteden.

* Anne Jan Roeleveld studeert Digitale Communicatie aan de Hogeschool Utrecht. Naast zijn studie is hij freelance webdeveloper voor diverse bedrijven en bedenkt hij nieuwe concepten zoals Volgdecrisis.nl. Ook blogt Anne Jan onder andere voor Bijgespijkerd.nl en Iphoneclub.nl.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ma en Pa Roeleveld

Leuk artikel Anne Jan. We zijn trots op je! 

els

wat nou cricis, uitfilteren van de greedy bastards en nu tijd voor nieuwe kansen voor slimme mensen. De cricis is ontstaan door witteboord graaiers en wie moeten inleveren? Het is te gek voor woorden, de regering heeft gegraaid en grove fouten gemaakt en wat hoor je daar nog over, helemaal niets, niets. En wie krijgen de klappen? Hard werkende mensen die helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de troep. Ik stel voor een nieuwe regering en kansen voor mkb ers. De banken zijn verplicht om kredieten te verlenen aan ondernemers die nu willen beginnen. Inversteer in kennis en scholing. Geef mensen kansen.

Thijs

Er is nog wel wat ruimte voor verbetering hoor. De rss-feed van @volgdecrisis is niet erg mooi, waarom geen mooie rss feed van de site?Ook werken de links via Twitter niet altijd. Dit ligt waarschijnlijk aan cli.gs, toch maar eens over nadenken om dit te vervangen door tinyurl of iets dergelijks. Ik zou hem graag als rss-feed op willen nemen in mijn site, maar dan wel een mooie rss-feed met directe links naar de artikelen en niet alleen via twitter met links die niet werken.

Matthijs van den Broek

@Els: Adem in, adem uit. Op naar het Malieveld! Leuk verhaal, mooie site!

Twan

Leuk concept!Al vind ik 150 bezoekers per dag wel heel erg mager…

maarten

Er zijn wel meer van zulke sites. Bekijk bijvoorbeeld http://www.twitty.nl eens, die zoekt in de Nederlandse Twitter resultaten en laat je daar woorden invullen waar ze vervolgens op scannen, de resultaten ontvang je dan per email. Je zou daar dus ook 'financiele crisis' kunnen opgeven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond