Deel dit artikel
-

Philips houdt webshop uit openbaarheid

Philips wil de retail niet tegen de borst stuiten. De webshop van de elektronicafabrikant is al sinds november vorig jaar in de lucht, maar wordt nauwlijks aan de buitenwereld bekend gemaakt.

Philips wil de online winkel ‘low profile’ houden. Het belangrijkste is om de consument naar de webshop te leiden, onder meer door strategisch ingekochte keywords bij Google  AdWords. De bekende communicatiepaden worden niet betreden, andere reclame wordt niet gemaakt.

Wat het bedrijf wel kwijt wil, is dat de perceptie van de consument op de webshop ‘positief is’. Producten kunnen sneller in de markt gezet worden en de consument wordt meer betrokken bij het merk. Hoeveel er inmiddels verkocht is, of welke producten, dat wil het Eindhovense bedrijf eveneens kwijt.

Het direct verkopen aan de consument kan een probleem zijn voor de retail. Direct online verkoop levert hogere winsten op. Philips wil de retail niet tegenwerken en zegt met de webshop vooral te willen leren over e-commerce op zo’n manier dat de retailers er ook hun voordeel mee kunnen doen.

Aan de andere kant laat Philips duidelijk weten dat de webshop geen test is, het is een investering voor de lange termijn.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat het concern een grotere rol weggelegd zag voor online. Het doel op middellange termijn zou zijn om 1 miljard euro online omzet te realiseren. De concernomzet per kwartaal lag toen tussen de 6 en 7 miljard euro.

Philips beaamt nogmaals het grote omzetdoel voor online, maar dat zou voor de gehele online strategie gelden. Als het op de webshop aankomt, weigert het bedrijf uitspraak te doen over omzetdoelstellingen. Er zijn wel targets gesteld voor de online consumentenwinkel, maar deze worden niet bekend gemaakt aan de buitenwereld.

De economische omstandigheden zijn voor Philips een goed moment om in te stappen. Consumenten zoeken online meer naar koopjes, vergelijken producten en prijzen en willen deze graag direct kopen bij een bedrijf dat vertrouwen uitstraalt.

Nu nog een webwinkel beginnen is niet aan de late kant. Er zijn volgens Philips nog weinig elektronicafabrikanten die online de producten verkopen. Bovendien, zo laat Philips weten, over twintig jaar zou het niet meer uitmaken of een bedrijf twee jaar later is ingestapt.

Bron foto: ScottAtlanta82 (CC)

Deel dit bericht

11 Reacties

Sebastiaan

Wat een onzin dat het bedrijf wil leren en de kennis wil doorgeven aan retailers of dat het op deze manier producten sneller in de markt kan zetten. Het is gewoon een strategische keuze om rechtstreeks te gaan. Of dit de juiste weg is, dat zal de praktijk leren. Maar een keuze is het tenminste wel. Het zou beter zijn om dit helder te communiceren richting klanten, media en partners. Een dergelijk antwoord komt de integriteit van de organisatie niet ten goede. Overigens gaan veel leveranciers van consumenten elektronica rechtstreeks via het internet leveren (TomTom of Acer). Helemaal vreemd is deze ontwikkeling dus niet. Er zal echter altijd behoefte blijven bestaan aan een kanaal. Want welke consument wil nu drie websites aflopen om een Philips, TomTom en Acer product te bestellen, als dit ook via een winkelwagentje bij een reseller kan gebeuren.

Gee

@Sebastiaan: De consumenten die de laagste prijs zoeken zullen die drie sites wel afstruinen op zoek naar de beste deal (door via bijvoorbeeld een vergelijkingssite de prijzen naast elkaar te zetten). Veel leveranciers met een eigen shop bieden de producten namelijk vaak aan tegen de adviesprijs, en zijn alle andere shops dus vaak goedkoper.

Stijn

Wat is de toegevoegde waarde van een online shop indien alle producten aangeboden opzienbarend veel duurder zijn dan bij vergelijkbare online shops? Hier een aantal random producten van de Philips shop homepage vergeleken met prijzen op Kelkoo (prijzen incl. verzendkosten): - Oplaadbare Power2Go-accu SCE4420:>> Philips ?48,34 >> Azerty ?35,98  - SoundBar DVD home theatre HTS8140>> Philips ?999,–>> Redcoon ?708,99 - Latte Select coffee pad-systeem HD7850/80>> Philips ?199,00>> Megapool.nl ?143,00 - Ook outlet producten zijn duurder, ook weer random gekozen een 47 inch breedbeeld Flat LCD-TV met Pixel Plus HD 47PFL7642D:>> Philips ?1499,00>> Bobshop ?1189,00 Je kan rustig concluderen dat je een dief bent van je eigen portemonnee indien je direct online bij Philips koopt. Bij bijv. de outlet sectie zegt Philips dat je 500 euro bespaart op de originele prijs maar via vergeleken met laagste prijs elders betaal je nog steeds 310 euro teveel. Philips zou interessante aanbiedingen moeten doen en niet de consument voor de gek moeten houden met een soort 1 halen 2 betalen. De online shop is kennelijk niet ge?ntegreerd in de sales strategie van Philips of in ieder geval de consument ziet er niet van. Of basis prijzen moeten hanteren waar men in de retail niet onder gaat of via eenmalige -echte- aanbiedingen klanten moeten trekken. Of bijvoorbeeld nieuwste producten de eerste maand alleen online verkopen. Het is nu niet interessant voor de consument.Als het een experiment is waar zijn de marketing triggers op de site om conversie te verhogen? Is er een nieuwsbrief? Etcetera. De standaard USP's zijn niet onderscheidend en slaan ook niet op de loyaliteit die Philips van onder zijn klanten wil verhogen.  Kortom de nieuwe slogan "Natuurlijk een Philips" slaat niet op Philips online shopping. Nog een hoop te doen, ik ben benieuwd.

Rudger

Door gebruik te maken van Adwords maken ze het de retail juist wel weer moeilijk immers de kans is vrij reeel dat ze op dezelfde woorden bieden… en zo gaat de prijs voor deze keywords omhoog… en daar heeft de online retail wel degelijk last van…

Richard

Ik blijf het vreemd vinden dat een fabrikant een winkel begint, online OF IRL maakt niet uit. Maar produkten tegen adviesprijzen aanbieden lijkt me hoe dan ook onzinnig. Waarom niet alleen refurbished, onderdelen (stofzuigerslang oid) of exclusieve produkten aanbieden? Daar zou ik nog een rol voor de fabrikant in zien. En daar kan ik als consument ook nog wat mee.

Toine vd Heijden

De webwinkels zijn per land verschillend. In de VS is Philips al veel verder dan Europa.

sjaak

Er zullen genoeg mensen bij Philips wat kopen, omdat ze altijd alles op voorraad hebben en het geeft een vertrouwd gevoel.

Derek Visser

Dit is gewoon lekker monitisen op de merknaam. Mijn vermoeden is dat Philips heel eenvoudig op de corporate website opmerkte dat er kopers rechtstreeks naar haar website komen.  Wellicht voegt deze shop vooral voor de wat oudere of internetschuwe consument een stukje vertrouwen toe.  

Rob de Haan

Goedemorgen,Goedemiddag, met veel belangstelling heb ik de reacties op het artikel van de Philips on-line shop gelezen. Een aantal van de reacties vind ik erg interessant. Onder meer door hun pragmatische kijk op de zaak. Om een idee te toetsen dat ik heb en veel raakvlakken heeft met de inhoud van het artikel, zou ik graag eens in contact komen met een aantal van de personen die gereageerd hebben. Hoe kan in dat het best aanvliegen? Met hartelijke groet, Rob de Haan

Strategy on Demand

Een goed voorbeeld van het voorkomen van kanaalconflicten.We hebben als opvolging van deze post een blog geschreven over kanaalconflicten, multichannel strategie en kanaal-kanabalisatie.Voor meer info: http://www.strategyondemand.org/multichannel-kanaalconflicten-kanabalisering/

ShopFriend

Consumenten zoeken online meer naar koopjes, vergelijken producten en prijzen en willen deze graag direct kopen bij een bedrijf dat vertrouwen uitstraalt, geen dozenschuiver dus, maar een vakspecialist zoals bij de buurtwinkel op de hoek, die mee kan met lagere prijzen via ShopFriend. eu inclusief hun excellente service die niet stopt na de garantieperiode.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond