Deel dit artikel
-

Mobiel platform brengt content en interactie samen

Ronald Lenz (35) heeft goed naar Shakespeare geluisterd. Vrij naar diens beroemde uitspraak ‘Life is a stage’ probeert Lenz met 7scenes alle geheimen van de stad te ontsluiten voor de mobiele telefoon. Met de mobiel als radar zal een stadswandeling nooit meer hetzelfde zijn.

Op het terras van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, waar het verkeer van alle kanten langs je heen raast, vertelt Ronald Lenz hoe de mobiele telefoon de beleving van je omgeving voorgoed kan veranderen. Met de startup 7scenes is hij bezig een platform te bouwen waarop derden hun content kunnen ontsluiten voor de mobiele telefoon. Denk aan een museum dat een virtuele rondleiding verzorgt of een reisorganisatie die je per mobiel langs bijzondere plekken leidt. Voorwaarde is een gps-ontvangst, waardoor de locatie van de gebruiker bekend is.

7scenes huist deels in Pakhuis de Zwijger en deels in De Waag, als dochteronderneming van Waag Society, waar Lenz sinds 2002 in dienst is. Het jonge bedrijf richt zich momenteel met name op Amsterdam, waar de meeste opdrachten vandaan komen. Enthousiast praat hij over de bijzondere ervaring om de hele historie van de stad al wandelend tot je te nemen. Lenz is inmiddels van Amsterdam gaan houden, moet hij toegeven, hoewel hij zelf elders woont. “Ik ben een Hagenees, dus dan weet je het wel,” lacht hij.

“In 2002 zijn we bij Waag Society een eerste gps-project begonnen voor het gemeentearchief: Amsterdam Real- Time,” vertelt hij. “We wilden een nieuwe plattegrond maken op basis van de manier waarop mensen zich door de stad bewegen. We gaven mensen daarvoor een los gps-toestel. De sporen die men trok werden live getoond in het archief, waardoor de stad eigenlijk opnieuw ontstond. In 2005 was er een ander belangrijk project voor middelbare scholen, Frequentie 1550, waarbij we de geschiedenis van de stad gebruikten in een locatiegebaseerde game.

In teams gingen kinderen de straat op om spelenderwijs geschiedenisles te krijgen.” Het zal niemand verbazen dat onderzoek uitwees dat de lessen beter beklijfden dan bij de controlegroep die geen interactieve speurtocht had gedaan.

Toolkit

Het project oogstte zoveel lof en aandacht dat er een stroom nieuwe aanvragen binnenkwam van instellingen die ook een dergelijke game wilden. “Zo zijn we langzaam naar een standaard toolkit gaan werken. Er zijn zoveel organisaties met prachtige content, dat hiermee talloze projecten kunnen worden gedaan.”

Langzaam groeiden de activiteiten en besloot Waag Society om medio 2007 het bedrijf 7scenes op te richten, als zelfstandige dochter, met Lenz als creatief directeur. “Wij werken nu aan een mobiel platform om alles te laten samenkomen: content, spelelementen, sociale interactie.” De mobiele starterswereld is booming, maar geld verdienen is geen sinecure. Lenz heeft daar wel ideeën over. “Je ziet vooral veel start-ups in de social media-sfeer, maar juist dat is lastig te ‘monetizen’. Diensten binnen sociale netwerken worden immers nooit betaald door de gebruiker. Daar gelden reclamemodellen die je eventueel naar mobiel kunt vertalen. Wij richten ons specifiek op unieke content. Die vertalen wij naar een mobiele applicatie, waarvoor de eindgebruiker enkele euro’s betaalt. Maar zelfs dat hoeft niet per se. Als een reisorganisatie een platform biedt voor hotels, kun je lokale mobiele reisgidsen aanbieden die gratis zijn voor de gebruiker. Er zijn dus meerdere businessmodellen mogelijk.”

Hoewel 7scenes nu nog vooral werkt voor culturele en educatieve instellingen, ziet Lenz juist ook kansen voor merken. “Internet wordt mobiel en contextgevoelig. Als je een mooie ervaring hebt met een merk en er langere tijd mee bezig bent, werkt dat zeker positief. Voordeel is dat er vaak al heel veel geschikte content aanwezig is, die je alleen nog maar hoeft te ontsluiten. Ik zou bedrijven adviseren om hier eens klein mee te beginnen om te zien hoe het werkt. Over een aantal jaren is de penetratie van gps-telefoons zo hoog, dat er een kritieke massa is. En je wilt niet pas dán het wiel moeten uitvinden.”

Groeistrategie

De stad is dus een podium, volgens 7scenes. Maar hoe vertaal je dat bijvoorbeeld naar de uitgeefwereld? “Zie de stad als publicatieplatform om een nieuw publiek te bereiken, dat altijd online is. Voor uitgeverijen schuilt hier een nieuw businessmodel in. Want waarom zouden mensen niet willen betalen voor goede premium content? Ze betalen nu ook voor een mobiele applicatie. Als je een unieke experience door een stad kunt bieden, en je vraagt daar een paar euro voor, denk ik dat veel mensen dat ervoor over hebben. Dat geldt juist ook voor kranten. Als iets locatiegebonden is, is het wel nieuws. Dat kun je een context geven, en discussies eromheen faciliteren.”

Mobiel is het nieuwe internet, dus als je meer tijd en aandacht van je klant wilt, zul je daar moeten zijn, vindt Lenz. “Elk bedrijf met unieke content zou hierover moeten nadenken,” vindt Lenz. “Welke content zou men willen ontvangen? Welk effect heeft dat op de plek waar hij is, met wie hij is en wanneer? Welke organisaties gaan ervoor zorgen dat dat een hoogwaardige ervaring wordt? En het hoeft niet altijd over historie te gaan. Het nieuws van nu is de nieuwe historie,” stelt hij poëtisch. “Ik wil niet belerend zijn, maar denk er in elk geval over na. Innovatie hoeft niet alleen maar geld te kosten, het kan ook best direct wat opleveren. Zie het als een groeistrategie.”

Hoewel de ontwikkelingen in de mobiele wereld niet altijd meewerken, laat Lenz zich daardoor niet ontmoedigen: “Natuurlijk zou het sneller gaan als elk persoon een mobiele telefoon had met dezelfde gps-instellingen, besturingssysteem en browser. Nu lijken er alleen maar meer soorten bij te komen. Maar wij zijn niet zo van het afwachten, je moet gewoon beginnen en zoveel mogelijk pilots starten om ervaring op te doen. Technologische tekortkomingen moet je gewoon als ontwerpvariabelen nemen. Zorg dat de gebruikerservaring goed is. Als je gaat wachten op de toekomst, zul je blijven wachten, er is altijd wel iets wat beter kan.”

Foto: Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond