Deel dit artikel
-

‘Reed Elsevier snijdt in kosten’

Reed Elsevier wil de kosten die Reed Business Information (RBi) maakt indammen in een poging de komende 3 jaar de operationele winst en inkomsten te stuwen.

Reed Elsevier wilde aan Emerce niet meteen kwijt hoe de kosten teruggebracht gaan worden.

In een brief aan de werknemers, die de Dow Jones Newswires in handen heeft, laat RBi-baas Keith Jones weten dat de divisie snel extra kostenbesparende maatregelen nodig heeft en dat dubbele kosten moeten stoppen. Verder is Jones van mening dat enkele zaken anders gedaan moeten worden, ‘of anders maar helemaal niet’.

Het komend jaar, zo is de boodschap in de brief, zal net zo moeilijk worden als dit jaar.

Bij de presentatie van de cijfers in juli werd bekend dat de zakelijke uitgaven van Reed Business Information over het afgelopen halfjaar een omzetdaling van 17 procent hebben geboekt, tot 824 miljoen euro. Moederbedrijf Reed Elsevier weet dit aan teruglopende uitgaven bij adverteerders, als gevolg van de economische crisis.

Uit de cijfers bleek verder dat abonnees meer online zijn gaan uitgeven en minder aan print. Er kwam naar voren dat adverteerders bij de online kanalen de hand minder op de knip houden dan bij de papieren uitgaven.

Jones laat in de brief verder weten dat de verkoop van online publicaties op RBI verhoogd moet worden tot meer dan 50 procent van de totale inkomsten in de komende drie jaar. Er komt meer aandacht te liggen op online, hoewel tijdschriften wel een belangrijke rol blijven behouden in het portfolio van de uitgever.

Op dit moment is 39 procent van de omzet van de divisie afkomstig uit digitale abonnementen advertenties.

Er worden geen cijfers gegeven over nieuwe sales- of winstdoelstellingen. Wel wordt aangegeven dat de operationele winst en de omzet sneller moeten stijgen dan de inflatie.

Bron foto: PDAgrl (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Leonard Wolters

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar maken zij nou winst of niet?

Jannemiek Starkenburg - Emerce

@Leonard Reed Elsevier boekte in de eerste zes maanden van 2009 een omzet van 3,6 miljard euro, een toename van 8 procent ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst daalde van 384 miljoen naar 183 miljoen euro.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond