Deel dit artikel
-

Bouwers eerste marketeers voor Google Wave

Google Wave, de software voor samenwerking op afstand, vormt een enorme belofte. De chef-ontwikkelaars kwamen naar Nederland om de commerciële boodschap te verspreiden. Gaat dat werken?

Jens en Lars Rasmussen verblijdden ooit de wereld met de uitvinding die later Google Maps werd. Stephanie Hannon ontwikkelde eraan mee. Jens Rasmussen bedacht Google Wave, maar broer Lars en Hannon zijn de gezichten ervan sinds ze op 28 mei 2009 met een nerdy video (82 minuten) afscheid namen van twee jaar ontwikkelen in het geheim.

"Het bestuur van Google stemde in met m’n voorstel om Google Wave in een start up-achtige setting te maken. Dat wilde ik graag, helemaal onafhankelijk van de grote organisatie gaan bouwen, en op afstand", vertelde Lars rasmussen gisteren tijdens een persconferentie en vraaggesprek bij Google Nederland in de Vinoly-toren aan de Zuidas van Amsterdam.

In september 2007 toonden de van oorsprong Deense broers hun idee aan Sergey Brin, Larry Page en Eric Schmidt van Google. Acht maanden later hadden ze een prototype klaar en mochten ze doorgaan. Nog anderhalf jaar later mocht het project naar buiten.

"Dat was heel vreemd. Tot dan hadden we onder uiterste geheimhouding moeten werken, maar de openbaarmaking leidde tot een enorme golf van  reacties en publiciteit. Ineens was Wave onderwerp van crowdsourcing worden."

Immers, de technische gemeenschap wierp zich vol op Google Wave, om tenminste twee redenen: het werkt echt volledig open source, en het biedt een enorme hoeveelheid mogelijkheden om binnen één browserscherm real-time communicatie op te bouwen en op te slaan voor hergebruik en heropening.

De slogan ‘Alles wat je ziet, gooi maar in de Indesit’ komt op bij het ontwaren van de grote rijkdom aan geïntegreerde communicatie, van chat, e-mail en Twitter tot aan inbreng van gamen, video- en fotoproductie en beoogde real-time vertaling. Kortom, de ultieme tool voor de moderne (net)werker

Maar dat is tegelijkertijd de voedingsbodem voor zware kritiek op Google Wave: te veel, te complex, niet te behappen, chaotisch, niet uit te leggen aan gebruikers, lelijke vormgeving en ondoordachte interface.

Rasmussen is er inmiddels van overtuigd dat de criticasters in zekere zin gelijk hebben, maar laat de kritiek niet gelaten over zich heen komen: "Om Wave goed te kunnen toepassen moet je het leren gebruiken. Dat kost tijd en moeite."

Toch is ‘vereenvoudiging’ één van de opdrachten voor de nabije toekomst. "Soms komt er ineens een idee: zo wist je bij de opbouw van een Wave niet wie er wanneer wat aan had toegevoegd als er niet tegelijkertijd aan gewerkt werd door een ander. Dat is simpel opgelost met een notificatie in de e-mail wanneer er iets is veranderd."

Hannon: "Er is nog enorm veel te doen om het eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken. Maar er is ook een spanningsveld: De early adopters, de ontwikkelaars, maken een overweldigende hoeveelheid toevoegingen en applicaties, want ze kunnen er heel flexibel mee bouwen. Daar wordt Google Wave veel rijker van, maar tegelijkertijd klinkt de roep om eenvoud."

Rasmussen: "Eenvoud moet geen doel op zich worden. Want Wave is ook een product dat intensief wordt gebruikt, anders dan bijvoorbeeld Google Maps dat mensen hooguit een paar keer per week even gebruiken."

Leren doe je in de praktijk en het ontwikkelteam prijst zich gelukkig dat er veel openbare Waves zijn. Dat komt ook door de beperking in het gebruik. Nog weinig mensen kregen de zo gewilde invitatie en vaak vinden gebruikers in de eigen omgeving te weinig andere gebruikers.

Sinds de lancering voor het publiek vorige maand duurde het weken alvorens invitaties werden afgehandeld, nu enkele dagen. Er zijn volgens de makers zo’n 300.000 gebruikers. "In de eerste helft van 2010 kunnen miljoenen mensen het gaan gebruiken."

Google is  een schizofreen concern: enerzijds keihard commercieel met de (zoek)reclame, de levensader van het bedrijf, anderzijds in marketingstrategie uiterst zwak waar het om verbreiding van nieuwe toepassingen gaat.

Commerciële vragen gaan Hannon en Rasmussen uit de weg en iedereen ziet dat ze daar gelijk in hebben. Tegelijkertijd rijst de vraag of zij de aangewezen personen zijn om de vaak oppervlakkige pers van de schoonheid van Google Wave te overtuigen.

Maar Rassmussen en Hannon reizen hoofdzakelijk twee weken door Europa – London, Wenen, Amsterdam, Zürich, München, Praag en Moskou – om met ontwikkelaars te praten.

Ook met het gebruik gaat het goed, zeggen de makers. Zo’n duizend gebruikers vulden een enquête in en volgens Rasmussen zijn de resultaten hoopgevend. De vroeger gebruikers willen vooral integratie met bestaande applicaties, want bijvoorbeeld Google Docs import en export is nog niet eens mogelijk.

Is er al een marketingstrategie? Rasmussen, die inmiddels elk kwartaal verslag uitbrengt in Mountain View: "Ik zou het niet weten."

Deel dit bericht

1 Reactie

M

Ik surf sinds gisteren ook de Wave, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over de functionaliteiten. Wel een paar opmerkingen: 1. Wave is een collaboration tool. Dat betekent dat je wel contacten moet hebben om mee te collaboreren. Met het spaarzame aantal invites dat nu is uitgedeeld is Wave maar beperkt van nut.2. Het helpt om een grote en brede monitor te hebben. Er kan zoveel informatie in je waves zitten dat je het overzicht al snel verliest.3. De hype is leuk, maar ik verwacht op basis van wat ik nu heb gezien en weet de komende jaren een stortvloed van Wave-achtige applicaties. Het zou mooi zijn als Google een api zou aanbieden op de onderliggende protocollen. Het is nu al mogelijk om je eigen wave server op te zetten, maar zo een api zou de drempel voor developers aanzienlijk verlagen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond