Deel dit artikel
-

Klopjacht met social game strikt merkambassadeurs

Ubisoft, uitgever van videogames, heeft dankzij de inzet van de mobiele social game Foursquare zeker 1.000 merkambassadeurs aan zich weten te binden.

Om de lancering van Assassin’s Creed II onder de aandacht te brengen organiseerde Ubisoft een klopjacht in Amsterdam waar deelnemers de hoofdpersoon uit de game, Enzio, moesten traceren met behulp van Foursquare.

Met Foursquare kan de gebruiker vrienden kan lokaliseren. Hoe vaker iemand ergens komt, hoe meer badges hij verzamelt. Voor de jacht op Ezio begon, moesten deelnemers online via aanwijzingen op Twitter, Facebook en Hyves een geheime site ontdekken.

“Er hebben 35 man actief meegedaan. Op de eerste locatie, de Bijenkorf, kon je ze makkelijk uit het winkelende publiek halen; het waren de mensen die gestresst rondrenden met hun mobiel in de hand”, aldus John Meulemans, als freelance sociale media consultant betrokken bij dit project.

Meulemans: “Dit soort concepten gaat zeker vaker gebeuren, wellicht niet altijd met Foursquare. Er komen nieuwe campagnes aan en er worden regelmatig games gelanceerd. Daar is Ubisoft nu naar aan het kijken.”

Followers

Meulemans noemt de actie een succes. “Voor Ubisoft zijn het de eerste stappen met een dergelijk concept. Via Facebook en Twitter hebben ze ambassadeurs gevonden, die het weer bij hun eigen followers hebben gepromoot. De groep waarmee contact is gelegd is vele malen groter dan de groep die uiteindelijk is komen opdagen.”

Hij vervolgt: “De promotie is bottom up gedaan. Er is geen media ingekocht. Een selecte groep fans is twee weken lang geboeid geweest.” Toch meent Meulemans dat er de volgende keer wel meer media moet worden ingekocht: “Wanneer je alleen media inkoopt om een game onder de aandacht te brengen, creëer je niet dit effect. De mensen zijn nu erg enthousiast. De volgende keer wordt het wellicht gekoppeld aan media-inkoop. Dan zal het effect nog vele malen groter zijn.”

Betrokken

Engagement is hier het sleutelwoord volgens Meulemans: “Met name bij de discussie op Twitter zag je heel veel engagement. Het bereik is zeker groter geweest dan die 35 man. Ik denk dat Ubisoft in contact is gekomen met zeker 1.000 man.”

De doelstelling was te komen met een innovatief concept en het moest engaging zijn. “Die doelstellingen zijn wel gehaald”, aldus Meulemans. De contacten worden warm gehouden. “De trouwste ambassadeurs kun je uitnodigen voor bepaalde perks. Daarmee beloon je de betrokkenheid.”

“Ik kan er nog weinig over zeggen, maar Ubisoft heeft ook in Nederland plannen om meer te doen met ambassadeurs. Ubisoft wil meer stappen richting openheid zetten in de toekomst. Bijvoorbeeld dat er via de site meer interactie gaat verlopen, of dat mensen punten krijgen voor betrokkenheid en op basis daarvan allerlei voordelen krijgen”, aldus Meulemans.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond