Bijna 5 miljoen digitale tv-kijkers in Nederland

De penetratie van digitale televisie in Nederland groeit begin volgend jaar tot boven de 60 procent. Op dit moment zijn er circa 4,6 miljoen digitale tv-verbindingen actief, blijkt uit onderzoek.
Onderzoeksbureau Telecom Paper publiceerde zojuist zijn meest recente onderzoek naar de status van de digitale televisie-markt in Nederland.
In het derde kwartaal van dit jaar steeg het aantal digitale tv-lijnen met 3,4 procent, of 149.300 aansluitingen, tot 4,6 miljoen. Daarmee komt de penetratie op 57 procent. De onderzoeker verwacht dat die groei volgend jaar per kwartaal tussen de 4 en 4,5 procent zal bedragen.
Digitale kabeltelevisie wordt nog het meest afgenomen, wat tot een marktaandeel leidde van 52,6 procent. Satelliet-tv zag het marktaandeel met 1,2 procent dalen tot 22,1 procent en ether-tv (zoals Digitenne) steeg tot 19,1 procent.
De marktaandelen op de digitale tv-markt:
- Ziggo – 31,8 procent
- KPN – 20,7 procent
- Canal Digitaal – 18,5 procent
- UPC – 15,6 procent
KPN wil begin volgend jaar uitzendingen in HD gaan faciliteren. Diens dochterbedrijf Xs4all hoopt in de zomer van 2010 ook een tv-product uit te brengen voor zijn bijna 300.000 abonnees. Dat zal, naar het zich laat aanzien, interactieve televisiediensten mogelijk maken.
Foto: thms (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Marco Kelly
Is wel logisch als je kijkt naar de manier waarop de providers ons de digitale ontvangers aansmeren.