Deel dit artikel
-

Heemskerk wil wetgeving voor sms-diensten

Frank Heemskerk van Economische Zaken wil via wetgeving voorwaarden stellen aan het innen van betalingen voor sms-diensten. De sector heeft volgens de staatsecretaris een geloofwaardigheidsprobleem. Zelfregulering vanuit de branche die de huidige Gedragscode SMS-Dienstverlening heeft, schiet in zijn ogen tekort.

Betalingen voor sms-diensten verlopen nu automatisch via het beltegoed of via het telefoonabonnement. Heemskerk wil toe naar een situatie waarin telecombedrijven alleen onder duidelijke voorwaarden deze incassofunctie voor derden mogen vervullen.

In een brief aan de Tweede Kamer maakt Heemskerk zijn standpunten duidelijk. Hij heeft geconstateerd dat er nog steeds veel schort aan de wijze waarop de sms-diensten worden aangeboden of afgenomen. De huidige gedragscode zou niet voldoen. "Kennelijk loont het sommige partijen in de keten nog steeds om over de grenzen van de afgesproken regels te opereren. Dit ondanks de soms hoge boetes die door de Consumentenautoriteit zijn opgelegd."

De sms-bedrijven beloven al jaar en dag op te treden tegen misleidende reclames voor dure sms-abonnementen op televisie en internet. Op 1 maart gaat weer een nieuwe gedragscode voor de branche in werking. Het is de derde in zeven jaar. Ondanks de bereidheid de code aan te scherpen, spreekt Heemskerk van een ‘geloofwaardigheidsprobleem’ bij de sector.

Het komt volgens Heemskerk nog te vaak voor dat consumenten ongewenst of onbedoeld een sms-abonnement aangaan en daarmee financieel worden gedupeerd. "Hier moet nu echt een einde aan komen."

Aanvullend op de gedragscode gaat de staatssecretaris wetgeving voorbereiden. "Voor consumenten moet het glashelder zijn wat voor sms-dienst wordt aangeboden, welke kosten daaraan zijn verbonden, wat er vervolgens wordt ontvangen, hoe men zich voor de betreffende dienst kan afmelden en hoe de betalingen kunnen worden verricht en weer ongedaan kunnen worden gemaakt."

Daarnaast stelt Heemskerk dat de gedragscode wordt aangescherpt op een flink aantal punten. Zo moet bijvoorbeeld informatie bij sms-diensten ondubbelzinnig zijn. Consumenten die op een aanbieding ingaan ontvangen eerst een gratis sms met een korte, bondige tekst, waaruit duidelijk blijkt dat het gaat om een abonnement en wat de kosten van dat abonnement per tijdsperiode zijn.  Maar ook betaling van door consumenten betwiste bedragen worden bij het indienen van een klacht automatisch opgeschort. De Commissie Handhaving van de Stichting SMS-Gedragscode moet daarnaast worden uitgebreid met van de Stichting onafhankelijke leden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond