Deel dit artikel
-

Consumentenautoriteit richt pijlen op sociale netten

De Consumentenautoriteit gaat de komende twee jaar onder meer extra aandacht geven aan misleidende aanbiedingen en reclame op sociale netwerksites. Dit valt onder het aandachtsgebied oneerlijke handelspraktijken online, een van de agendapunten voor 2010 en 2011.

Volgens de consumentenautoriteit zijn de sociale netwerksites snel groeiende markten. Hier moet nog in kaart worden gebracht welke consumentenproblemen er spelen en welke overtredingen moeten worden aangepakt.

"Het kanaal is in ontwikkeling en dat hebben commerciële partijen ook in de gaten. Er zijn nu al aanbieders actief die zich op specifieke doelgroepen richten. Daarbij hebbe we de indruk dat er praktijken zijn die niet door de beugel kunnen, het gaat dan om misleidende aanbiedingen en reclame. We zijn er zelfs al mee bezig", aldus een woordvoerder van de Consumentenautoriteit.

Klachten

Met de groei van de sociale netwerken, nemen de consumentenklachten toe, bijvoorbeeld over misleidende informatie in advertentieteksten. De Consumentenautoriteit wijst er op dat sociale netwerksites brengen nieuwe vormen van marketing en reclame met zich mee, zoals de mogelijkheid om reclame specifiek te richten op bepaalde groepen consumenten en zelfs individuele consumenten. Daarnaast is volgens de autoriteit het onderscheid tussen algemene communicatie en reclame niet altijd even duidelijk.

De woordvoerder geeft aan dat de Consumentenautoriteit de komende tijd in de gaten gaat houden wat er gebeurt. "Daar zetten we mensen op. Via de consumentenwijzer houden we op dit gebied de meldingen van de consument in de gaten. We krijgen daar al klachten binnen. Vooral van mensen die niet doorhadden dat iets een commerciële boodschap was en vervolgens vastzitten aan iets, waarbij dat niet de bedoeling was."

De Consumentenautoriteit onderzoekt wat er gebeurt en of dat in strijd is met de regels. "Per maand krijgen we rond de 40 tot 500 klachten over sms dienstenaanbieders. Daar zit een overlap in, omdat die voor een deel ook actief zijn op de sociale netwerken", aldus de woordvoerder.

Jongeren

Dit alles is des te relevanter nu kinderen en jongeren een belangrijke gebruikersgroep vormen van sociale netwerksites. Zo blijkt uit onderzoek dat 80 procent van de 14-jarigen een Hyves-profiel heeft. "Jongeren zijn actief op dit soort sites en daarmee automatisch in beeld. Als we constateren dat de aanbieders zich specifiek op die doelgroep richten, dan gaan we ook daar naar kijken", beloofd de woordvoerder.

In een groter geheel gaat de autoriteit zich de komende twee jaren (PDF) meer aandacht besteden aan de naleving van de regels bij het aanbieden van producten en diensten online. "Dit verkoopkanaal groeit sterk, maar met de naleving van de regels is vaak het nodige mis. Dat geldt voor de sms-diensten, maar ook voor de online verkoop van tickets. Daarnaast richt de Consumentenautoriteit zich op online datingdiensten en sociale netwerksites."

De OPTA beloofde vorig jaar nog meer aandacht te geven aan spam op sociale netwerksites.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond