Deel dit artikel
-

Productpersonalisatie via multitouchtafel

Op Beick.nl stellen klanten sinds kort in 3D hun eigen fiets samen. De gebruikte configuratietool bouwde DPI New Media, dat hem wil ook aanbieden op een multitouchtafel in winkels.

Beick.nl laat bezoekers sinds enkele maanden zelf hun ideale fiets samenstellen. Vanaf het kale frame klikken ze in een online configurator alle onderdelen, kleuren en accessoires bij elkaar. Gemaakte fietsontwerpen zijn op te slaan en door te sturen naar vrienden via mail, Twitter of Facebook. Het Haagse bureau DPI New Media bouwde Beicks online ontwerpprogramma, dat is gekoppeld aan een Magento-webshop.

DPI is hiervoor genomineerd voor een Dutch Interactive Award.

DPI’s configurator is geen wizardsysteem met een strikte stap-voor-stapstructuur. Een klant kan zelf beslissen waar hij mee begint, van de kleur tot de aandrijving of pedalen. Er is keuze uit diverse materialen, zoals sportief, nostalgisch, robuust of gepimpt. De goedkoopste fietsconfiguratie kost bij Beick.nl 380 euro, de meest luxe zo’n 700 euro. Klanten zien meteen de kosten veranderen bij elke klik.

Twee miljoen combinaties

"In totaal zijn twee miljoen combinaties mogelijk," vertelt Gerben Harmsen van DPI New Media. Het bedrijf werd al in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van Beick.nl. "We willen onze 3D-kennis koppelen aan IT-diensten. In dit geval wilden we een zo realistisch mogelijke online winkelervaring bieden. Toen we begonnen was Beick als product en organisatie nog in ontwikkeling. We konden het hele traject meedenken. We begonnen blanco, dat was heel leuk."

DPI maakte eerder soortgelijke online configuratietools voor het samenstellen van keukens en interieur. "Maar deze voor Beick.nl was toch een stuk complexer. Er zijn veel meer opties en de keuze en positionering voor een bepaald onderdeel heeft direct gevolgen voor de rest van de fiets. Er is erg veel gelaagde detailinformatie te verwerken", aldus Harmsen.?

Multitouchtafel

DPI heeft ook een multitouchtafel ontwikkeld waarbij de configurator via vingerbediening werkt. De tafel bestaat uit zowel een liggend scherm, waarmee de tool wordt bediend, als een rechtopstaand scherm dat het geconfigureerde resultaat toont. Volgens Harmsen kost de tafel, die ook is te huren, circa 15 duizend euro. Dat is enkele duizenden euro’s duurder dan de Microsofts computertafel Surface. "Maar onze multitouchtafel is groter. Hij werkt met Windows 7. We willen hem inzetten in winkels of op evenementen met wat fietsen ernaast op een stand." Ook Sony komt overigens deze zomer met een eigen aanraakgevoelige computertafel, de atracTable.

Een Engelstalige versie van de Beick-site staat al klaar. "Vooral in Amerika is er veel aandacht voor het concept. We hebben er al mee in het tijdschrift Wired gestaan. Ook is er opvallend veel interesse vanuit Japan."

Personalisatie

De personalisatie kan in de toekomst nog verder gaan. Zo is het uiteindelijk mogelijk dat bezoekers zelf ontwerpen uploaden of teksten invoeren die worden gedrukt op de kapjes op de fiets. "Dat zou allemaal kunnen. Maar dan moeten we het zo inrichten dat de winkelbeleving hetzelfde blijft en je niet telkens de fiets totaal opnieuw moet renderen", aldus Harmsen.

DPI Animation House deed voorheen veel 3D-werk in de architectuur. "Vijf jaar geleden gingen we ons meer met nieuwe media bezighouden. Met mijn komst passen we onze 3D-kennis nu ook toe in online games, 3D-simulaties en augmented reality-applicaties." Voor Eneco en P&G maakte het bureau eerder een multi-user augmented reality-app voor gebruik op beursvloeren.

Meten en acties

DPI meet bij de Beick-tool de effectiviteit van de configurator. In dit geval is alleen Google Analytics of een vergelijkbaar meetpakket niet voldoende. DPI maakt gebruik van de aankoopdata om te bekijken welke fietsen er relatief vaak wordt geconfigureerd en gekocht en welke stappen klanten daarvoor hebben doorgeklikt. "Op basis daarvan kan je voorspellen wat mensen gaan doen. We weten conversiepercentages voor bepaalde configuraties. Die gegevens zijn ook waardevol voor het fulfillmenttraject van Beick."

Beick heeft ook enkele acties gedaan met Radio 538, MTV en Audi. Erg succesvol was ook de communicatie rond het nationale fietsenplan, waarbij bedrijven belastingvoordeel krijgen bij aanschaf van fietsen voor personeel. "Dat blijkt erg populair te zijn onder bedrijven. Beick past daar goed bij. Sowieso blijkt dit concept rond massa-customization erg aan te slaan."

DPI hoopt vergelijkbare diensten te kunnen leveren aan andere webwinkels met te personaliseren producten. Harmsen is erover in gesprek met meerdere partijen.

*) Voor het werk aan Beick.nl is DPI New Media genomineerd voor een Dutch Interactive AWards. Dit is deel 1 van drie interviews met genomineerden voor de DIA. De uitreiking is op donderdag 27 mei in Amsterdam.
 

Deel dit bericht

2 Reacties

Willem

Een video van de configurator op de Multitouch is te zien op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Rd2lO2VG9gE

Koos Koets

Best leuk gedaan, mag ik vragen wie de leverancier is van de Touch Table?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond