Deel dit artikel
-

Open Graph Facebook wijdverspreid ondanks privacyzorg

Ondanks vele privacyzorgen, worden de nieuwe social plugins van Facebook, die gebruik maken van de Open Graph, door meer dan 100.000 sites gebruikt, drie weken na de lancering. De Open Graph verspreidt onder meer de ‘like-feature’ van Facebook naar een keur aan externe sites.

Met de snelheid waarmee de nieuwe API opgepakt wordt, zet het sociale netwerk een grote stap richting het semantische web. De meeste contentproviders lijken minder problemen te hebben met de privacyzorgen dan de gebruikers en andere partijen. Amerikaanse senatoren spraken onlangs nog hun bezorgdheid uit over de privacyissues die de Open Graph met zich meebrengt.

Dit betekent ook dat Facebook miljarden impressies krijgt per dag dankzij de contenteigenaren die de nieuwe social plugins integreren op hun site.

Op het ontwikkelaarsblog laat Justing Osofsky weten dat de statistieken achter de cijfers van de sites die de plugins gebruiken nog interessanter zullen zijn. “Op Facebook delen meer content en reageren ze meer op content wanneer dit content is van vrienden. We brengen sociale activiteiten uit de offline wereld, als het delen van nieuws, en geven sites een manier om hun content te delen met vrienden.”

De ‘Open Graph’ integreert externe sites in de zogenoemde ‘social graph’. In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook.

De nieuwe ‘like-knop’ bijvoorbeeld geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen. Andersom kunnen merken en site-eigenaren hiervan profiteren door demografische data te verzamelen over bezoekers van hun site.

Het web dat voornamelijk wordt gedomineerd door hyperlinks, waarmee zoekmachines als Google hun voordeel doen, schuift meer en meer op naar een omgeving die wordt aangedreven door sociale verbanden. Gebruikers geven aan welke interesses ze hebben en welke content zij bij hun vrienden of andere contacten onder de aandacht willen brengen. Met de ‘Open Graph’ wil Facebook de sociale ervaringen van internetters via Facebook verspreiden over het web en terug naar het sociale netwerk.

Eenmaal ingelogd bij Facebook hoeft de gebruiker op andere sites niet nog eens in te loggen. Onder meer CNN en IMDb zijn grote namen die de nieuwe ‘like-knop’ onder hun content hebben toegevoegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond